Finanslov: Tilskud på 830 mio. kr. til Aalborg Letbane fjernes
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Finanslov: Tilskud på 830 mio. kr. til Aalborg Letbane fjernes

aalborg letbane4
Letbanen i Aalborg hænger nu en tynd tråd, efter at Venstre-regeringen har fjernet et tilskud på 830 mio. kr.

'Det statslige tilskud til Aalborg Letbane er som følge af regeringens forslag til finanslov for 2016 annulleret.'

Sådan står der i Venstres oplæg til en finanslov for 2016. I Aarhus og Odense har regeringen forpligtet sig til at betale omkring halvdelen af anlægsudgifterne, og sidste år blev den daværende SR-regering sammen med Enhedslisten og SF enige om, at bevilge 830 mio. kr til letbanen i Aalborg, der på daværende tidspunkt forventedes at koste 1,8 mia. kr. at anlægge.

Læs også: Finansiering til letbane på plads

Letbanen skulle efter planen gå fra Aalborg Vestby til det kommende universitetshospital i Aalborg Øst. Aalborg Kommune skulle selv finde 1,5 mia. kr. til projektet, der skulle anlægges frem mod 2021.

Men projektet har for dårlig samfundsøkonomi, siger transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V) i en pressemeddelelse.

'Letbaneprojektet i Aalborg er et projekt med meget dårlig samfundsøkonomi. Aalborg Kommunes egne beregninger viser, at samfundet bliver 3½ mia. kr. fattigere af at gennemføre det. Samtidig er det i den helt indledende fase, og det er derfor muligt at stoppe projektet, uden at det medfører store tab.'

Over for Nordjyske Stiftstidende kalder det socialdemokratiske folketingsmedlem Rasmus Prehn fjernelsen af tilskuddet for 'et angreb på den kollektive trafik' og urimelig forskelsbehandling af de største byer, mens Enhedslistens Per Clausen, der også er valgt i Nordjylland på Twitter undrer sig over, at Venstre 'har fået tid til at smadre letbanen til Aalborg' og kalder Venstreregeringens medlemmer 'grundige i deres ødelæggelsestrang.'

Kommentarer (40)

Øv, øv, øv! Det virker som endnu et søm i ligkisten til den statsautoriserede skævvridning af Danmark.

Aalborg ER ramt af trængsel og kunne godt bruge en letbane/opgradering af den kollektive transport.

Desuden har samfundsøkonomiske analyser altid en karakter af "elastik i metermål", og pengene skulle jo ikke falde i 2016, så det nok mest af alt et politisk valg, som det ville klæde trafikministeren at argumentere for. At projektet ikke var så langt i pipeline er jo et faktum, ikke en begrundelse for at lukke det, kontra en masse andre statslige projekter, der også kun er tideligt i pipeline.

  • 13
  • 13

Aalborg ER ramt af trængsel og kunne godt bruge en letbane/opgradering af den kollektive transport

@ John Messerschmidt Ekstrand

Enig, det kan så afhjælpes med projekter der har positiv samfundsøkonomi, eller projekter som har negativ samfundsøkonomi.

Da sporvogn i Ålborg vil koste milliarder i samfundsøkonomi, som der står i artiklen, vælger man at lægge projektet på hylden, hvilket frigiver midler til projekter med positiv samfundsøkonomi.

Regeringen vil også droppe en analyse af sporvogne og BRT i Hovedstadsområdet, så der er vel ikke så meget Kjøwenhavneri over det.

  • 12
  • 10

De samfundsøkonomiske beregningsmetoder er skruet sådan sammen at vejanlæg , som oftest favoriseres i forhold til kollektive trafikprojekter. Den erfarne trafikplanlægger Per Als har udtrykt det sådan:

»Vi kan konstatere, at store anlægsprojekter, der indeholder satsning på kollektiv trafik falder negativt ud. Det gælder således for baneprojekter i større byer — og langsigtede, strukturelle effekter kommer slet ikke med. Jeg er glad for, at vi allerede har et S-togsnet i København. Det ville sikkert være svært at få det til at balancere i et samfundsøkonomisk regnestykke med de nu benyttede metoder,« siger Per Als.
Kilde: Information 9. januar 2012

Ivan Lund Pedersen
Talsperson for NOAH-Trafik

  • 21
  • 6