Finanslov: El- og hybridbiler stiger alligevel ikke i pris ved årsskiftet
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Finanslov: El- og hybridbiler stiger alligevel ikke i pris ved årsskiftet

De dyrere elbiler stiger alligevel ikke i pris fra årsskiftet. Illustration: Christian Rantorp

Danskerne har købt flere elbiler end nogensinde før i 2019, viser tal fra Danske Bilimportører.

Således er rekorden fra 2015 allerede slået ved slutningen af november med 4618 solgte biler – to procent af markedet. I det samme tidsrum er der solgt 3623 plug-in hybridbiler.

Nu stiger chancen for at salget – særligt af de dyreste af bilerne – kan fortsætte.

For af den netop offentliggjorte finanslovaftale fremgår det, at registreringsafgiften på elbiler og el-andelen af hybridbilerne alligevel ikke kommer til at stige ved årsskiftet, som den ville have gjort uden et indgreb.

Den såkaldte indfasningsprocent på bilafgifterne skulle ellers være steget fra de nuværende 20 procent til 40 procent. Men det er aflyst indtil videre.

»Aftaleparterne har til hensigt, at bilafgifterne for elbiler og andre lavemissionsbiler holdes i ro frem mod opfølgningen på anbefalingerne fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler«, fremgår det af aftalen mellem Socialdemokratiet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet.

Dyre elbiler bliver ikke dyrere

Stigningen i bilafgifterne ville kun have ramt elbiler til over 400.000 kr., da bundfradraget på 40.000 kroner i 2019 og 77.500 kroner i 2020 betød, at der reelt ingen afgifter er på mindre elbiler. Bundfradraget fastholdes med finanslovaftalen på 40.000 kroner.

Dermed ville en Tesla Model 3 Performance fra årsskiftet være steget med 18.142 kroner, en Jaguar I-Pace var steget med over 68.000 kroner, imens en Audi E-tron ville være blevet knap 98.000 kroner dyrere ifølge FDM.

Men nu kan de med penge på lommen få lov til at købe el-biler til uændret pris.

Samtidig indføres et fradrag i beskatningsgrundlaget for grønne firmabiler på 40.000 kroner.

Det sker ud fra devicen om, at firmabiler kører længere – og dermed udleder mere CO2, hvis de er fossile – end personbiler og desuden bliver gensolgt på brugtmarkedet, hvor almindelige danskere kan komme til fadet.

Initiativet gælder som for registreringsafgiftens vedkommende el- og plug-in-hybridbiler. Tilsammen vil de to tiltag koste borgerne 125 millioner kroner, lyder vurderingen.

Autobranchen ville gerne have haft længere aftale

Imens Kommissionen for grøn omstilling af personbiler arbejder, er det uklart hvad der kommer til at ske med indfasningen af registreringsafgiften, som skulle have nået 65 procent i 2021, hvor bundfradraget også skulle væk.

»Aftaleparterne lægger vægt på, at bilafgifterne skal bidrage til den fortsatte udbredelse af grønne biler, således at de kan bidrage positivt til den grønne omstilling«, lyder det i finanslovsaftalen, og videre:

»Aftaleparterne er enige om, at bilafgifterne for elbiler og andre lavemissionsbiler også efter en afgiftsomlægning skal understøtte en fortsat stigende udbredelse af grønne biler«, skriver politikerne.

Autobranchen Danmark, der repræsenterer bilbranchen, havde gerne set, at partierne bag finansloven havde tænkt lidt længere frem, og at aftalen for eksempel havde gjaldt tre år, skriver Ritzau.

»Det er desværre bare sådan, at elbilerne er meget dyrere end almindelige benzin- og dieselbiler, og hvis vi ikke gør noget særligt for elbiler, så er jeg bange for, at vi ikke kommer til at se den vækst i elbiler, som mange håber på«, siger direktør Gitte Seeberg til nyhedsbureauet.

Regeringen har sat som mål, at der i 2030 skal være en million "grønne biler" på vejene. Lige nu er der omkring 50.000 el-, brint-, hybrid- og pluginbiler, ifølge Autobranchen Danmark.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Mon ikke stigningen primært skyldes hamsting med tilhørende spekulation i brugtvongspriser? (set før)

Hvem ville for 7 mdr siden have troet på at afgiften var blevet udskudt endnu engang?
At købe noget før det stiger i pris har altid være sund fornuft.

  • 6
  • 14

En stigning i afgifter på fossilbiler kunne vel også sagtens indføres. Det er trods alt ikke mange år siden de lå på 180%. De ekstra penge kunne jo passende bruges til at finansiere andre grønne tiltag. Men der er jo nok ikke stemmer nok i det for vores levebrødspolitikere. :(

  • 17
  • 15

Bekatning bør ligge på forbruget ikke på bilen. Elbiler koster mere energi at fremstille, så principielt bør de have højere afgift. Der er ikke politisk vilje til at gøre det rigtige; fjerne det meste af afgiften på biler og så beskatte brændstof svarende til CO2 udledningen, da det vil kræve priser omkring 20 kr/liter. Men det ville være logisk i relation til CO2.

  • 20
  • 2

Der står: "Tilsammen vil de to tiltag koste borgerne 125 millioner kroner, lyder vurderingen."
Undskyld: Beslutningerne om at holde afgifterne på batteribiler i ro, og mindske dem på batterifirmabiler koster da ikke borgerne noget, tværtimod: Borgerne stilles da økonomisk bedre.

I øvrigt: Fint med at fjerne alle nuværend eafgifter på biler og erstatte med CO2-afgift således at registreringsafgiften lå på produktions-CO2-emissionen incl. batteriet, og den løbende afgift var på drivmidlets efter CO2-emission. Blot skal man huske, at også el på det danske net har en ikke ubetydelig CO2-emission, og man skal huske, at biler har et meget forskelligt energiforbrug og ikke udleder samme CO2- pr. tanket fossil eller el. Og så er der måske nogle med egen vindmølle der kun tanker fra den ?

Og det regnestykke bliver nok svært at få koncensus på.

  • 10
  • 3

For vort vedkommende kan jeg da sige, uanset at mange mener, at der ikke er brug for biler til over 400.000, at udsættelsen er velkommen.
Vi har kig på en reel erstatning for vores 2.0 Diesel, og har et godt øje til Mercedes EQC, men da denne ikke kan skaffes før sommeren 2020, vankede der en ekstraregning på mindst 70.000, hvilket satte overvejelserne i (bitter) bero.
Bilen skal bruges til daglig pendling, 30 - 40 årlige ture af 300-400 km., og 2 årlige ferieture af 3 - 4.000 km., hvoraf sommerferien plejer at være med campingvogn.
Det med campingvognen er det jeg er mest spændt på.

  • 4
  • 1

I øvrigt: Fint med at fjerne alle nuværende afgifter på biler og erstatte med CO2-afgift således at registreringsafgiften lå på produktions-CO2-emissionen incl. batteriet, og den løbende afgift var på drivmidlets efter CO2-emission. Blot skal man huske, at også el på det danske net har en ikke ubetydelig CO2-emission, og man skal huske, at biler har et meget forskelligt energiforbrug og ikke udleder samme CO2- pr. tanket fossil eller el. Og så er der måske nogle med egen vindmølle der kun tanker fra den ?

Og det regnestykke bliver nok svært at få koncensus på.

Enig - fint med afgift på CO2-emissionen til ertstatning for andre afgifter. .Det kræver at afgifterne også beregnes på baggrund af CO2 emissionen fra olieboring start til tankning af færdigt produkt i bilen samt afbrænding af det.

Alene elforbruget til rafineringsprocessen af olie til bennzin og diesel forbruger 1 kWh. På 1 kWh kan jeg køre 7km i min elbil.

Samtidigt kan vi så fjerne de mia der gives i indirekte statsstøtte til olieproduktionen., fx. at rafinaderierne elforbrug fritages for elafgift.

BTW: Til de som synes batterierne "koster" i cobolt og at det er et problem med ressourcemangel, er det nu kommet frem at afsvovlning af råolien forbruger op mod 80% af verdens cobolt produktion.

  • 12
  • 4

Fint at få det på plads - men hvorfor dog ikke fastholde afgiftsfritagelsen for elbiler et år mere, så vi ikke igen, igen får usikkerhed om et år. Havde gerne set sænkningen i registreringsafgift på større fossilbiler tilbagerullet og afgiftsfritagelsen for mikrofossilbiler fjernet - som signalværdi, adfærdsændring og til finansiering af f.eks. elbilsincitamenter. Men det vigtigste er selvfølgelig, at der kommer nogle langsigtede klimavenlige tiltag straks efter at afgiftskommissionen til næste år har sit arbejde færdigt. Det har vi nu ventet på i 10 år.

  • 4
  • 3

BTW: Til de som synes batterierne "koster" i cobolt og at det er et problem med ressourcemangel, er det nu kommet frem at afsvovlning af råolien forbruger op mod 80% af verdens cobolt produktion.

Har du et link til det, Jens?

  • 4
  • 1

Hej.

I og for sig ville det ikke være særlig slemt, hvis afgifterne på visse elbiler steg i 2020. Hvis man så på hvad den planlagte afgift-stigning betød for prisen på flere elbiler, var det ikke så slemt, som mange gjode det til. For det første ville mange elbiler stort set ikke dyrere. Og for det andet må de meget store og meget tunge elbiler efter min mening godt blive dyrere. ( De store og tunge elbiler ville blive dyrere i 2020, hvis afgift-ændringen var trådt i kraft ).

Venlig hilsen Jan Hervig Nielsen

  • 1
  • 6

( De store og tunge elbiler ville blive dyrere i 2020, hvis afgift-ændringen var trådt i kraft )

Det er fornuftigt at fastholde det nuværende afgiftsniveau og sikre ro på elbilers registreringsafgift indtil kommission til grøn omstilling af personbiler kommer med deres anbefalinger. Der er allerede registreringsafgift på de dyre elbiler. At gøre dem endnu dyrere er blot forhindre elektrificering af de største, mest tørstige biler, der kører og holder længst.

  • 3
  • 2

Danskerne har købt flere elbiler end nogensinde før i 2019, viser tal fra Danske Bilimportører.

Således er rekorden fra 2015 allerede slået ved slutningen af november med 4618 solgte biler – to procent af markedet.

Rekorden kan formentligt tilskrives ankomsten af Tesla Model 3 til Danmark til folk der har forudbestilt deres biler og så endelig får dem leveret. Dem er der leveret godt 1800 af indtil 31. oktober 2019. Men de 1200 af dem blev leveret i første halvdel af året.

Kigger man på rekordsalget af Tesla Model S tilbage i 2015, blev der solgt 2500 af dem i sidste halvår, så en halvårlig salgsrekord er ikke opnået endnu.

Nummer 2 er Kia Niro der har solgt 1400 biler i år mod 1100 biler sidste år i samme periode. Det er ikke en stor stigning.

Nummer 3 er Hyundai Kona med ikke engang 700 elbiler solgt.

Nissan Leaf salget er halveret fra sidste år til 250 biler på trods af nye modeller med langt bedre rækkevidde.

Her 4 år senere er det desværre alt, alt for trægt.

  • 1
  • 0

Rekorden kan formentligt tilskrives ankomsten af Tesla Model 3 til Danmark til folk der har forudbestilt deres biler og så endelig får dem leveret. Dem er der leveret godt 1800 af indtil 31. oktober 2019. Men de 1200 af dem blev leveret i første halvdel af året.

Næsten alle forudbestillinger blev leveret i første kvartal. Jeg fik min i starten af april uden at have forudbestilt.

Jeg tror folk tillægger forudbestillinger for stor vægt. Det virker til at der var en ligeså stor gruppe, der som mig valgte at købe da bilen blev tilgængelig og leveringstid var god.

  • 5
  • 0

Der er ikke politisk vilje til at gøre det rigtige; fjerne det meste af afgiften på biler

Det er åbenbart ret svært for mange at holde fokus, ellers er de bare kommet til at springe adskillige kapitler over.

Hele øvelsen går ud på at vi skal gå over til elbiler.

Det gøres helt enkelt ved at afgifts-tynge ICEV, til der ikke bliver solgt flere.

IKKE ved at rejse til EUs højborg, med hatten i hånden, og tigge om lov til at forbyde dem i 2030, hvor stort set ingen alligevel gider købe, eller derfor producere dem.

  • 4
  • 4

"Det gøres helt enkelt ved at afgifts-tynge ICEV, til der ikke bliver solgt flere"
Tror ikke rigtigt på at tvang vil løse sagen ellers kunne vi her i DK let komme til at få "de gule veste ver. 2" når folk ikke mere havde råd til at tage på arbejde.
Yderligere må vi ikke for EU:
https://ing.dk/artikel/eu-kommissaer-nej-d...
Den Norske løsning må være vejen frem:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/norsk-bil...
Hvor man ikke har nogen afgifter på elbiler.
En løsning på at finansiere dette kunne være at man som minimum får skattevæsenet til at virke så der kommer penge i kassen her i DK.
Men sålænge er der er i praksis er borgfred omkring skattevæsenet sker dette ikke:
https://www.berlingske.dk/politik/socialde...
Og den ensidige sats på vindenergi gør at de gevinster kombinerede systemer kunne give (ved at kombinere sol, brint, etc. og en fornuftig energi oplagring) ikke bliver realiseret bl. a. p.g.a. div. tåbelige lovkomplexer:
https://www.tv2east.dk/faxe/bureaukratiske...

  • 4
  • 1

Er der nogen der kan den nøjagtige "formel" for at beregne afgiften?
Der er mange punkter for fradrag, men kan ikke finde en vejledning.

Det er (selvfølgelig) ikke helt enkelt, mange faktorer spiller ind, mest energieffektivitet og batteristørrelse, men også sikkerhedsudstyr, samt antal stjerner i NCAP test.

Her er et eksempel til at gå ud fra, dog kan man til sidst i bundfradrag, trække ekstra 30.000- fra 2019, og nu også i 2020
.

Eksempel på sammensætning af prisen for en elbil i 2018:

Bilpris før registreringsafgift
Forhandlerudsalgspris excl. moms 287.110
Moms 25 pct 71.778
Bilpris med moms (1) 358.888

Fradrag i beskattet værdi
Airbags 6 - 5.120
Maks. NCAP-stjerner ja - 8.000
Batterikapacitet på 24,2 kWh (op til 45 kWh) - 41.140 (1700kr pr kWh op til 45kWh)
Beskattet værdi (2) 304.628

Registreringsafgift
Afgift af beskattet værdi (2) under 189.200 kr. (2018) 85,00 % 160.820
Afgift af beskattet værdi over 189.200 kr. (2018) 150,00 % 173.142
Registreringsafgift før fradrag i afgift 333.962

Fradrag i afgiften
- nedslag for energieffektivitet (ækvivalent til 70,1 km/l benzin) - 200.400
- selealarmer 3 stk. - 3.000
Samlet registreringsafgift (3) 130.562

Indfasning af afgift
20 pct. af afgift 26.112
Bundfradrag på 10.000 kr. - 10.000
Afgift i alt 2018 (4) 16.112
Bilens pris på gaden excl. leveringsomkostninger (1) + (4) 375.000

.

2020: ovenstående -30.000 ekstra bundfradrag . (Samme som i år)

2021: afgiften øges til 40% og bundfradraget til 77.500-. (Måske ;0)
.

Fradrag er alene i afgiften, og kan således ikke overstige værdien af denne.
.

Som det ses er 400.000kr "grænsen" ikke en fast størrelse, men er varierende fra bil til bil, på baggrund af ovenstående takster

  • 3
  • 0

Der blev indført en dieseludligningsafgift for at finansiere afgiftsfritagelsen på elbiler. Siden er afgiftsfritagelsen for elbiler så fjernet/ændret, men udligningsafgiften er der stadig (og for manges vedkommende glemt) . Så der er allerede finansiering til afgiftsfritagelsen - men jeg kender ikke tallene til at vide om finansieringen stadig dækker hele udgiften ved denne fritagelse.

  • 0
  • 4

[

Tror ikke rigtigt på at tvang vil løse sagen

Det har absolut ikke noget med tvang at gøre, at starte med at tilbagerulle de sænkede afgifter, og justere op derfra, over de kommende år
.

ellers kunne vi her i DK let komme til at få "de gule veste ver. 2" når folk ikke mere havde råd til at tage på arbejde.

😳

Nej det var jo netop reaktionen på stigende afgifter på brændstof.
At nye ICEV bliver dyere gør det ikke dyrere at komme på arbejde her og nu.
.

Yderligere må vi ikke for EU. (forbud)


Selvfølgelig må vi ikke forbyde. Hvem havde da regnet med det?
En stor del af Europas økonomi er afhængig af bilindustrien som skal have de sidste € presset ud af ICEV

Det var mest spil for klimavalgets skyld.

Derfor er det jo rart at vi har værktøjet i forvejen, og Dan Jørgensen kunne have sparet sin rejse samt ydmygelsen.
.

Hvis ikke man kan se at netop et forbud, er langt mere indgribende end prisstigninger, er det nok fordi man bare vil være på tværs.

.

Det vigtigste det drejer sig om, er jo at folk selv finder ud af, at de i virkeligheden også helst selv vil have en elbil.
Men med alle myter, fordomme og mediemisinformation, sker dette først når naboen køber en.

  • 9
  • 4

Den Norske løsning må være vejen frem:

Nej, det koster for meget også at momsfritage. (hver solgte tesla Model 3 herhjemme bidrager med over 100.000- i Moms til statskassen. (gennemsnit)

At gøre BEV endnu billigere fordi man også vil sænke prisen på ICEV, er jo hjernedødt hvis man vil have mindsket salget af ICEV.

Grunden til at den Norske model virker godt er jo netop fordi de har beholdt deres høje ICEV afgifter.
(Og forklaret folk hvad det drejer sig om)

  • 6
  • 3

Det gøres helt enkelt ved at afgifts-tynge ICEV, til der ikke bliver solgt flere.

Den mulighed har man afskåret sig fra ved at have verdens højeste bilafgifter i Danmark.

Så du mener ikke at de tidligere, højere afgifter var virkelige.

Så du tror ikke man kan gå tilbage til "køb 1 bil, betal for 3 "

Så du tror ikke det er teknisk muligt at øge afgifterne endnu mere, i ovenstående registreringsafgifts beregninger.

  • 5
  • 0

Mærkeligt at det for nogle, er så svært at skelne imellem eget egos overbevisning,
og nødvendigheder i forhold til et endda helt klart defineret mål.
.

En del mener endda at afgifter på ICEV skal helt væk, til gengæld for afgiftsfritagelse på BEV.😳

.

Hvordan er det kommet så vidt, at man kan være helt ligeglad med at vores CO2 udledninger er kolossale, at CO2 udledningerne fra bilerne herhjemme er steget med hele 8% bare over de sidste 3år.
Dette fordi vi lagde afgift på de store elbiler, og ydeligere, sænkede afgifter på ICEV, så folk istedet har købt store CO2, NOx, samt partikel udledende ICEV, produceret på stærkt belastende energimiks istedet.
.

Misundelsen på dyre elbiler med lavere afgift, dulmes åbenbart bedst med en stor SUV-ICEV, gerne forsynet med en lidt større startermotor, samt et lille batteri, så afgiftsreduktionen rigtigt luner nærigrøven under kørsel.

"Så kan de lallende (klima)idioter der siger vi skal have flere elbiler, sgu bare selv købe dem."

  • 9
  • 3

Den mulighed har man afskåret sig fra ved at have verdens højeste bilafgifter i Danmark.

Kjeld afgifterne på ICEV er højere i Norge. Det er kun på elbiler at Danmark har verdens højeste afgifter, hvis man ser bort fra den midlertidige nedsættelse.

Der er ikke noget i vejen for at indføre den norske model i Danmark. Vi havde den indtil få år siden.

Men staten er blevet afhængig af indtægterne på bilafgifter. Problemet er bare at befolkningen ikke har råd til at betale så meget som vi plejer når man lægger merudgift til elbiler oveni. Den nød kan politikerne ikke knække og de vælger provenu over miljø.

  • 6
  • 2

Nej det var jo netop reaktionen på stigende afgifter på brændstof.
At nye ICEV bliver dyere gør det ikke dyrere at komme på arbejde her og nu.


"Det har absolut ikke noget med tvang at gøre, at starte med at tilbagerulle de sænkede afgifter, og justere op derfra, over de kommende år"

Så får man bare "de gule veste ver. 2" senere.
Det der er afgørende er "cost of ownership" om den ligger på afgifter eller andet er borgeren da ligeglad med hvis de ikke har råd til at tage på arbejde.
Så løsningen må være at få skattevæsenet til at virke så man har råd indføre den Norske model.
Men hvis du som sikkert mange andre mener at den nye finanslov ikke bringer os nærmere på en seriøs løsning af klimaudfordringerne på transport området er vi enige.

  • 2
  • 4

Så får man bare "de gule veste ver. 2" senere.


Nej, du tænker statisk.

Danskerne gik ikke i protestdemosstration da ICEV var dyrere
Der er ingen der dør af at beholde deres bil lidt længere
Der er ingen der dør af købe en brugt bil

.

Det der er afgørende er "cost of ownership" om den ligger på afgifter eller andet er borgeren da ligeglad med hvis de ikke har råd til at tage på arbejde.


TCO er allerede meget bedre på BEV end ICEV for de pendlere der kører langt. For 600kr om måneden i el, kan du køre 50.000km eller mere om året.
Prøv at finde lommeregneren frem og se hvilke ICEV du så får råd til i sammenligning.
.

Hvorfor synes du folk ikke må skifte til elbiler?

Først når ICEV salget falder, begynder bilproducenterne at masseproducere BEV, så de kan sælges til samme udsalgspris som ICEV.

  • 3
  • 2

Så du tror ikke det er teknisk muligt at øge afgifterne endnu mere, i ovenstående registreringsafgifts beregninger.
.
.

Samfundsøkonomisk er det en rigtig dårlig ide. Det hæmmer mobiliteten, hvilket giver et fald i produktiviteten.

Tanketomt vås!

Det er ikke en livsnødvendighed at absolut skulle købe en ny ICEV, for at komme på arbejde.
Der er ingen der dør af at beholde deres bil lidt længere.
Der er ingen der dør af købe en nyere brugt bil istedet. (Helst af en der skifter til BEV alligevel)

  • 4
  • 4

(Helst af en der skifter til BEV alligevel)


Det vil forudsætte at BEV kan erstatte alle de biler bliver udslidte. Og at lade netværket er på plads etc.

Der er ingen der dør af at beholde deres bil lidt længere.


Jeg kender en der IKKE døde fordi han havde købt en ny og moderne bil med nyeste sikkerhedsudstyr. Det var tilbage den gang airbag lige var kommet frem, i dag er der andre teknologier der mangler at blive rullet ud.

Faldet i antallet af omkomne i trafikken skyldes langt hen ad vejen bedre sikkerhedsudstyr, og her har Danmark altid haltet bagefter fordi vi beholder vores biler lidt længere.

  • 5
  • 2

Vi kan jo konstatere at afgiftsniveauet styrer efterspørgslen. Sænket afgift på ICEV i 2018 øgede salget. Pålagt afgift på BEV i 2016 stoppede salget.

Hvis politikerne vil nedbringelse af CO2 udledningerne er der i hvert fald et håndtag der beviseligt virker.

Det kan så kombineres med andre greb for at få det til at gå hurtigere. Jeg kan foreslå gradvist stigende afgifter på fossiltbrændstof samtidigt med en afgiftssænkelse på el. Gratis parkering og broovergange for elbiler etc.

  • 3
  • 2

Il er ikke vred på nogen.
Hun har bare set så meget lort siden hun blev afleveret i Danmark for 56år siden uden andet end sit navn om halsen.
Måske dette hun engang skrev forklarer det bedst.

Mvh Peter


We where given paradise in our hands,
in the shape of this tiny, miracle earth.
All we do is break it down, even in our minds,
while in search for only more of wealth,
we chop each others heads.


Elsker dig skat

  • 2
  • 1

(Helst af en der skifter til BEV alligevel)

Det vil forudsætte at BEV kan erstatte alle de biler bliver udslidte.


Nej, folk skifter normalt opad, også til en nyere brugt bil, så de nyeste brugte ICEV bliver skiftet ud med BEV.
Mekanikerne vil også have noget at lave i overgangsårene, indtil de fleste skifter til helt andet arbejde, og de ICEV vi købte i går, kommer til at køre mange år fremover.
Overgangen sker jo ikke på en måned, men over en kort årrække, og jo længere vi venter, desto hårdere bliver overgangen.

Og at lade netværket er på plads etc.


Nej, vi kan allerede nu starte med at overbyde Lars Løkke, med 1,2 mio. parcelhuse der hurtigt kan få ladeboks.
En stor del af dem kan spare endda rigtig mange penge i brændstofomkostninger, hvis de har stort kørsels behov.

VW har nu haft en alvorlig snak med Merkel, så Mutti har lige været ude og proklamere, at Tyskland nu skal have 1mio. offentlige ladestandere.
Mon ikke det snart går op for de danske politikere at vi skal have flere ladestandere. (Der kan sættes op langt hurtigere end BEV produktionen øges til Danmark)

Jeg kender en der IKKE døde fordi han havde købt en ny og moderne bil med nyeste sikkerhedsudstyr. Det var tilbage den gang airbag lige var kommet frem


Det var godt din bekendte nåede at skifte bil, inden han kørte galt.
Men nu er det 30år siden vi fik airbags, så nok fortrinsvis veteranbiler der kommer ind der.

At du mener at biler på vejene i dag er så livsfarlige, at de skal udskiftes med nye, virker ret bekymrende.
Så kan jeg godt se at der bliver svært mange døde, når Osborne effekten snart sætter ind.

  • 2
  • 2

Faldet i antallet af omkomne i trafikken skyldes langt hen ad vejen bedre sikkerhedsudstyr


"Stor Tesla er blandt alletiders bedste"

"Elbilproducenten Tesla fortsætter med at imponere i de crashtests, som Euro NCAP løbende gennemfører for at teste nye bilers sikkerhed."

"Først var det Teslas Model 3, som scorede topkarakter i crashtesten. Og nu har den større SUV-model Tesla X gjort kunsten efter. Den har fået en testscore på 94 pct. i kategorien 'sikkerhedssystemer' og er således en af alletiders mest sikre biler testet af Euro NCAP."

https://finans.dk/privatokonomi/ECE1180087...
.

" her har Danmark altid haltet bagefter fordi vi beholder vores biler lidt længere."

Vi har bare måtte vælge et nummer eller 2 mindre biler, på grund af de højere priser.

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten