Fiberselskaber ser redning i digitalt tv

»Når vi skifter til digitalt tv, vil det have lige så stor betydning som skiftet fra sort/hvid- til farve-tv. Og det vil uundgåeligt øge behovet for fibernet, der som den eneste teknologi kan leve op til de krav om hurtighed og kapacitet, som eksempelvis digitalt tv i HD-kvalitet kræver«.

Ordene kommer fra Per Munk Jensen, direktør i Sydenergi Bredbånd, og er kendetegnende for elselskabernes forventninger til fremtiden. For ganske vist går det langsomt med at få danskerne over på fibernettet, men det ændrer sig, når vi natten mellem den 31. oktober og 1. november 2009 skifter fra det analoge til digitale sendenet, vurderer elselskaberne, der ellers oplever et støt voksende underskud på fibernet-satsningen.

»I dag er det måske svært at se behovet for så hurtig en forbindelse som fibernet, men det ændrer sig med det digitale tv,« siger også Søren Alrøe, direktør for elselskabet NEF-Fonden, som står for udrulningen af fibernet på det nordøstlige Fyn.

I Danmark har firmaet Boxer TV vundet retten til at bygge og etablere det mastenet, der skal sikre, at 97 procent af danskerne fra dag ét kan modtage det digitale signal. Direktør Steen Ulf Jensen er enig i, at fibernettet giver en lang række digitale muligheder, men understreger samtidig, at en fibernetforbindelse ikke er nødvendigt for at modtage digitalt.

»Der kan være mange grunde til, at man vælger den ene teknologi fremfor den anden, men der er ingen grund til, at man graver haven op for at modtage digitalt tv. Man har netop indgået en aftale, der skal sikre, at man i Danmark kan se digitalt tv med sin gamle antenne,« siger Steen Ulf Jensen.

Med det digitale tv er der udover almindeligt tv også mulighed for, at man i den enkelte husstand kan bestille film, der så sendes via det digitale net. Men netop når det gælder det såkaldte 'video-on-demand', har fibernettet en fordel, påpeger Jan Damsgaard, professor ved Copenhagen Business School, som forsker i kommerciel udnyttelse af mobil og trådløs teknologi.

»Boxer vil muligvis kunne levere video-on-demand - men kun én film pr. husstand. Elselskaberne vil med fibernet kunne levere forskellige film til forskellige personer i den samme husstand samtidig med telefoni, internet osv. Man kan også forestille sig, at brugerne ønsker at kunne se hinanden på en skærm, når de ser 'Talent 2030' og kan kommentere deltagerne, selvom de sidder i hver sin del af landet. Det kræver kapacitet,« siger Jan Damsgaard.