Fiat skal levere 62.000 minibusser til Googles selvkørende projekt
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Fiat skal levere 62.000 minibusser til Googles selvkørende projekt

Illustration: Waymo

Sidste år var det er slut med at se Waymos selvkørende bil, også kaldet Firefly, køre rundt i gaderne i omkring Googles hovedkvarter i Mountain View i Californien. Snart er det også slut for en tilsvarende flåde af Lexus-biler, som Waymo har brugt til at teste selvkørende teknologi.

I fremtiden vil tests af selvkørende teknologi ske på en minivan fra Fiat-Chrysler (FCA) også kaldet Chrysler Pacifica, hvor der er plads til otte. Dem har Waymo allerede 600 styk af, men torsdag i sidste uge blev der skrevet under på en kontrakt om levering af 62.000 styk i de kommende år. Det skriver blandt andet The Verge.

Læs også: Analyse: Derfor har amerikanske techgiganter opgivet at udvikle egne biler

Chrysler Pacifica (th.) har længe været den fortrukne testplatform for Waymos selvkørende biler. Den lille 'Firefly' kørte fra 2014 og er nu udfaset. Illustration: Waymo

De første tests med selvkørende Chrysler Pacifica gik i gang i november måned i Phoenix, Arizona, da netop den stat er den eneste, som tillader tests af selvkørende biler, hvor der ikke sidder en chauffør bag rattet. Men også de geografiske forhold gør lige netop Phoenix ideel til test; blandt andet er vejret det meste af tiden solrigt og klart, og så består byens vejnet næsten 100 procent af nord-syd og øst-vestgående veje.

Hvis Waymo betaler fuld forhandlerpris for de mange biler, så lyder ordren på cirka 16 mia. kroner. Men mon ikke Waymo har fået en betragtelig rabat på den store ordre?

Læs også: BMW satser stort med nyt center for selvkørende biler

Foruden at fungere som taxi-service i storbyer – først Phoenix og senere San Francisco og andre store amerikanske byer – begynder Waymo nu også at kigge på, hvordan selvkørende biler kan sælges direkte til private kunder. Det vil i så fald ske via en licensaftale med FCA, som vil blive forhandleren af selve bilen.

Ud med diesel

FCA er ikke den eneste bilproducent, som Waymo har indgået aftaler med. I januar måned under årets forbrugerelektronik-konference, CES, i Las Vegas, underskrev de en aftale med Jaguar Land Rover om en levering af 20.000 styk Jaguar I-Pace. Den adskiller sig drastisk fra Pacifica’en ved at være en luksus-SUV, der er 100 procent elektrisk med en rækkevidde, som kan matche Tesla.

Læs også: DEBAT: Hvor sikre skal selvkørende biler være?

Pacifica’en, som nu skal kører med Waymos hardware, er plugin-hybridversionen af bilen. Det ligger godt i forlængelse af en helt ny udmelding fra FCA-koncernen. Her er det nemlig blevet besluttet, at det ikke længere vil være muligt at købe en dieselbil ved udgangen af 2020 på markederne i Europa, Mellemøsten og Afrika. Herefter vil FCA koncentrere sig om at sælge biler hybridbiler, plugin-hybridbiler, rene elbiler og biler med ‘alternative’ brændsler.

Det sker efter at FCA’s administrerende direktør, Sergio Marchionne, tidligere har været særdeles kritisk omkring elektriske biler. Han har ligefrem advaret kunderne mod at købe den elektrisk version af minibilen Fiat 500, kaldet e500. De nye udmeldinger betyder blandt andet, at der vil komme en konkurrent til Tesla i form af en elektrisk Maserati i 2022.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ikke nogen tvivl om at Waymo har ambitioner, men jeg gravede lidt i nyheden om Jaguarerne, og det var en aftale om levering op til et bestemt antal over en længere årrække. Det samme ser ud til at være tilfældet her. Waymo har altså ikke forpligtet sig til at købe så mange biler.

  • 4
  • 0