Femtoceller: Mobilmasten flytter ind på skrivebordet

Hvad gør en smart mobiloperatør, der vil maksimere sit udbytte pr. kunde? 'Tilbyder flere services', står der på side 2 i markedføringshåndbogen.

Og en lille boks under skrivebordet på hjemmekontoret kan meget vel vise sig at være den dåseåbner, der giver operatøren mulighed for at tilbyde bredbånd, WiFi, mobilbredbånd foruden super mobildækning i et afgrænset område.

En femtocelle, som boksen hedder, er en krydsning mellem en mobilmast og et acces point til hjemmenetværket. Den indehold er 'en omvendt mobiltelefon', dvs. 2G- og/eller 3G- transceiver, hvis signaler sendes videre til mobiloperatørens backbone via brugerens egen ADSL-opkobling.

Samtidig indeholder den oftest også WiFi-netværk, router-funktioner og kabelmodem.

Gigantisk marked

En rapport fra analysefirmaet Infonetics Research forudså i april, at femtocellemarkedet vil overstige 630 millioner dollar i 2010. Andre rapporter taler om mere end 9 milliarder dollar i 2014.

»Der er helt klart meget hype. Personligt så jeg gerne et kæmpe marked, men mine forventninger er typisk analytikernes forudsigelser divideret med to - og så to år senere,« siger David Donovan, der er udviklingsdirektør i virksomheden BitWave, der laver chipløsninger til radiosystemer.

»Så jeg tror mere på 4 millioner enheder i 2009, 9 millioner i 2014 og 14 millioner i 2012,« forklarer han.

I Danmark er det p.t. kun Telia, der har lavet forsøg med femtoceller.

»Vi kan allerede nu se, at det ser spændende ud. Det er en billig måde for os at give god dækning i randområdet, i områder med kapacitetsproblemer eller svag indendørsdækning,« siger pressechef i Telia, Rune Fick Hansen.

Flest fordele for operatøren

Konceptet femtoceller indeholder som udgangspunkt flest fordele for operatøren. Femtoceller er et formidabelt våben for en mobiloperatør til at holde på kunderne. En fysisk boks, der skal installeres, og som giver mulighed for flere og bedre services, er som skabt til at fastholde indkomst-flowet.

Salgsargumenterne kunne være 'kør længere pr. opladning, få garanteret fem stregers dækning derhjemme,' 'få gratis mobilbredbånd og WiFi derhjemme' - eller helt andre kombinationer af services med f.eks. rabat på mobilsamtaler foretaget i hjemmet, såkaldt zone pricing. Undersøgelser viser, at 40 pct. af alle mobilsamtaler allerede i dag foretages fra hjemmet.

Endelig kan man forestille sig en situation, hvor man tager sin femtocelle med sig på forretningsrejse til f.eks. Silicon Valley, slutter den til ADSL-forbindelsen i salgskontorets kælder og - vupti - så har man pludselig TDC-mobildækning til lokal takst på den anden side af kloden.

Samtidig kan en femtocelle aflaste makrocelle-netværket, uden at operatøren behøver investere i flere makroceller eller dyre opgraderinger.

Udfordringer

Udfordringer er der også mange af. For det første at få prisen på femtoceller ned, så den i indkøbspris havner omkring en tusindkroneseddel. Forskellige chipleverandører arbejder intenst med at fremstille rekonfigurerbare chips, så OEM-leverandørerne kan nøjes med en 'one size fits all'-model til alle markeder (se 'Kamp om femtocelle-chipmarkedet' side 3).

En anden udfordring er at få den forventede myriade af femtoceller fornuftigt indplaceret dels i forhold til hinanden, dels i forhold til den eksisterende mobilinfrastruktur.

Det britiske firma Arieso leverer netplanlægningsløsninger til mobiloperatører. Ariesos teknologidirektør, dr. Michael J. Flanagan, er reelt bekymret for, om femtoceller i virkeligheden skaber flere problemer på netværket, end de løser.

»Udrulning af femtoceller i stor skala vil trække tænder ud på reparationsafdelingen, ligesom driften af makro-, mikro- og picocelle-netværket vil besværliggøres. Hver gang en femtocelle kobler sig på eller af netværket, skal systemparametrene opdateres, så hvis det her virkelig bliver så stort, som krystalkuglen lover, vil der hurtigt komme et punkt, hvor det hverken fysisk eller økonomisk er muligt at rutineopdatere makronetværket,« siger han.

Fakta: Mobilnetværkets celler skrumper

  • Mobilselskaberne opererer med flere typer basestationer for at skabe den bedst mulige netværksdækning til den lavest mulige pris.

  • Makroceller: Typisk monteret på master eller øverst på bygninger så højt oppe, at de med deres tocifrede effekt (W) kan dække store (landlige) områder, eller langs hoved- og motorveje mellem byer.

  • Mikroceller: Dækker et begrænset område som f.eks. et indkøbscenter. En mikrocelle kan begrænses i effekt for bedre at kunne styre dækningsområdet. Typisk rækker en mikrocelle mindre end halvanden kilometer.

  • Picoceller: Dækker et endnu mindre område end mikroceller, og områder som f.eks. kontorbygninger eller banegårde kan have deres helt eget lille netværk af picoceller, der hænger sammen med en Base Station Controller (BSC), som forbindes til operatørens backbone.

  • Femtoceller: Ligner picoceller meget, bortset fra at de forbindes med resten af verden typisk gennem en privatforbrugers ADSL-forbindelse. Derudover har femtoceller ofte indbygget ekstra features som f.eks. WiFi, Wimax, router og kabelmodem, så de kan fungere som en alt i en-boks under skrivebordet i hjemmekontoret.