Femerntunnelen bliver først færdig i 2021
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Femerntunnelen bliver først færdig i 2021

Tunnelen under Femern Bælt bliver tre år forsinket i forhold til de første estimater. Det offentliggjorde bygherreorganisationen Femern A/S her til morgen.

Da Tyskland og Danmark i 2007 skrev under på aftalen om at bygge en forbindelse mellem Rødby og Puttgarten, regnede man med, at tunnelen kunne stå klar i 2018. Men først blev færdiggørelsen udskudt til 2020, og nu har Femern A/S erkendt, at den tidsgrænse heller ikke kan nås.

»Behovet for koordination og detaljering er større, end vi havde forudset,« siger administrerende direktør i Femern A/S Leo Larsen i en pressemeddelelse.

Læs også: Femern kræver masser af plads

»Vi har et konstruktivt samarbejde med både danske og tyske myndigheder, men vi må erkende, at der er tale om en udfordrende opgave for alle parter, til dels som følge af store forskelle i regler og procedurer mellem Danmark og Tyskland,« siger Leo Larsen og uddyber:

»Vi er i en situation, hvor en lang række faktorer er ubekendte og skal besluttes, i takt med at ansøgningerne til myndighederne udformes, og det tager tid.«

Budgettet holder

Femern forventer nu, at VVM-høringen på kyst til kyst-forbindelsen kan begynde i maj 2013, og at en anlægslov kan vedtages i slutningen af 2014, når entreprenørbudene på kyst til kyst-forbindelsen er kendt.

Hvis alt går efter planen, kan kontrakterne underskrives i 2015 og tunnelen stå klar seks et halvt år senere - i slutningen af 2021.

På trods af forsinkelsen forventer Femern A/S ikke, at budgettet på 40,7 milliarder kroner (2008-priser) bliver overskredet.

Dokumentation

Pressemeddelelse fra Femern A/S

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Læser man artiklen virker det ikke som, at det er det direkte anlæg, som er svært at estimere pris og tid på - men derimod godkendelser mv. Østrigerne har i Sønderjylland vel været i stand til at gå i gang med at grave allerede på dag 1.

  • 0
  • 0

Hvis der ikke skulle tages højde for miljøgodkendelser, sikkerhedsregler, dyrelov osv, var de første par km vel færdige nu :-)

Der kan altid skydes skylden på en djøf...

  • 0
  • 0

.. på denne forbindelse. Jernbaneudvidelser i sydjylland, der er [b]godkendt[/b], behøver så ikke vente på en "kommende" Femern-forbindelse. Stortstrømsbroen haster så noget mindre, det kan være der er tid til en ordentlig forundersøgelse.

  • 0
  • 0

I de sidste 3 år er forbindelsen blevet 3 år forsinket.

Det er ligesom min pension: For 9 år siden kunne jeg gå på pension som 60-årig. Nu, 9 år senere, kan jeg gå som 69-årig.

De seneste 9 år er jeg ikke kommet en dag nærmere pensionen, ligesom Femern-forbindelsen ikke er kommet en dag nærmere åbningen de seneste 3 år.

  • 0
  • 0

Lidt forsinkelse kan vel godt accepteres - direktøren har jo fået andet arbejde!
For at få Femern-forbindelsen til at blive rentabel skal der være biler fra Kbh - så det er vel relevant, at trængselsproblemerne i Kbh bliver løst først, så bilerne kan komme til Femern.

  • 0
  • 0

Se nu bare at få støbt og monteret de tunnelelementer, så må detaljer om asfaltens opbygning på landanlæggene besluttes senere, så længe det ikke påvirker de beslutninger der skal tages med at støbe eller at grave renden, f.eks hvor mange service moduler der skal være, og hvad der skal pre-monteres på fabrikken for at lette slutmonteringen i tunnelen senere, det er ikke rimeligt at detaljer der ikke giver uhensigtsmæssig indretning eller dobbeltarbejde, eller påvirker sikkerhed eller miljø, skal afvente det Tyske bureaukrati, så sæt i gang.

Eller fortæl os i det mindste hvad det er for detaljer der volder de store problemer, dvs hvis ikke det hele bare er politiske drillerier.

  • 0
  • 0