Femerntunnel: Verdens største samlebånd på en halv kilometer betonbjælker
Under opførelsen af Øresundsforbindelsen tog det omtrent 10.000 mandetimer at producere det første tunnelsegment.
Da det tyvende og sidste betonelement blev skubbet af produktionsbåndet, var der skåret tre fjerdedele af arbejdstiden. Samme gevinster satser Tomas Skjold på, at man opnår på elementfabrikkerne i Rødbyhavn, hvorfra de færdige byggesten til Femernforbindelsen udskibes.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Eller også kommer der en "hastebevilling" igennem... Som det er set på flere IT projekterDet bliver selvsagt dyrere , men der står jo nok en pris på alle kontrakter ,der forventes overholdt af begge parter
"...at opføre forbindelsen som en skråstagsbro i stil med Storebælt.." - Storebælstsbroen er da en hængebro, ikke? Mener forfatteren måske "Farøbroen"?
Det bliver selvsagt dyrere , men der står jo nok en pris på alle kontrakter ,der forventes overholdt af begge parter , derudover har projektet nået "point of no return" så en prisstigning er kun af akademisk interesse , vi har committed os til at bygge den forbindelse , lad os få det gjordt og komme videre.
Jeg vil herved gerne opfordre interesserede journalister i at undersøge prisen på byggeriet. Priserne offentligheden kender beror jo på priserne før krigen i ukraine og siden at beton, jern og alle mulige andre ting pga. inflation er banket i vejret.
eks Fra 2020til 2021 blev det for eksempel 9 procent dyrere at anlægge veje, og prisen på jernkonstruktioner steg 28 procen.
efter krigen i ukraine startede så er Brændstof i 2022 steget med 66 pct., jern og stål med 61 pct. og aluminium med 31 pct. Over hele linjen er der massive prisstigninger på de materialer, som især byggebranchen anvender. yderligere hvis prisen på tunnel bliver anderledes så går det også ud over slutprisen hvor en alm bil skulle betale 484kr for at køre under femern + det er blevet dyrere at vedligeholde eks storebælt som vil miste indtægter når nogen vælger femern til og storebælts broen fra så som lastbiler.
jeg synes det er i samfundets interesse at man sætter fokus på hvad statens gigantiske bygge projekter egentligt koster da det jo aldrig har været dyrere i mands minde at bygge end "nu" for hus på en ting.. = Det er dig som betaler i sidste ende.
Synes nu det lyder meget plausibelt, hvis væggene er af den tykkelse.
Ville 50mm ikke lyde mere sandsynligt ?