Femerntunnel ramt af endnu en forsinkelse
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Femerntunnel ramt af endnu en forsinkelse

Halvandet år efter at Femern A/S sidste gang udskød færdiggørelsen af det 40,7 milliarder kroner dyre tunnelprojekt mellem Danmark og Tyskland med to år, afslører bygherren nu, at heller ikke denne reviderede tidsplan holder.

Den seksårige byggeplan var for optimistisk, og ifølge avisen Lübecker Nachrichten bliver sænketunnelens anlægsperiode sandsynligvis forlænget med et halvt år.

Femern A/S selv har endnu ikke noget overblik over størrelsen af den nye forsinkelse, men lover en ny tidsplan til sommer.

Selskabets administrerende direktør, Leo Larsen, siger, ifølge epn.dk, at selskabet nu taler med regeringerne i Danmark og Tyskland om forsinkelsen.

Begrundelsen er, ifølge Berlingske, at Femern A/S ikke havde forudset, hvor lang tid det tager at få godkendt projektet:

»Det er en meget kompleks opgave at få godkendt sådan et stort infrastruktur-projekt med både vej og jernbane i de to lande. Og vi har så været for ambitiøse i den vurdering, vi har gjort indtil nu, af, hvor hurtigt sådan en godkendelse kan gennemføres. Derfor må vi nu revurdere den tidsplan,« siger Leo Larsen til Berlingske.

Dén begrundelse ligner, næsten til forveksling, bygherrens begrundelse, da tidsplanen første gang skred. I efteråret 2010 var årsagen dog også miljøkrav. Dengang sagde Femerns pressechef, Karsten Holmegaard:

»Vi skal bruge to år til at indsamle data til VVM. Den oprindelige tidsplan har afsat et år. Desuden kommer myndighedsbehandlingen også til at tage to år i stedet for et.«

Hvad den samlede forsinkelse på indtil videre to et halvt år kommer til at betyde for forbindelsens økonomi i form af tabte brugerindtægter, foreligger der ikke noget om.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvad skal vi dog med den tunnel? Energiafgifterne banker op, så denne bro skal slet ikke bygges. Det er da ikke i danskernes interesse at bygge denne forbindelse som sikkert ender på 60 milliarder i sidste ende - måske Sveriges eller Tysklands, men ikke Danmarks !

  • 0
  • 1

Hvad skal vi dog med den tunnel? Energiafgifterne banker op, så denne bro skal slet ikke bygges. Det er da ikke i danskernes interesse at bygge denne forbindelse som sikkert ender på 60 milliarder i sidste ende - måske Sveriges eller Tysklands, men ikke Danmarks !

vi behøver ikke en tunnel,en flideponton på hver side af bilen og så et par padler,lignende løsning kan også laves for tog,eller måske en lang snorkel til bilerne

  • 0
  • 0

Og sådan bliver arbejdet med detaljerede tidsplaner til historien om endnu en forsinkelse, men er den tidsplan der arbejdes efter nu da ikke den samme som da folketinget valgte mellem bro og tunnel?

Ja, hvad skal man tro, dr.dk citerer de tyske aviser for at citere direktøren for Femern Bælt Leo Larsen for at der er flere forsinkelser, det er ganske vist citeret efter det er misforstået og fejloversat fra en Dansk avis, ja i hvert fald hvis man skal tro den tysksprogede pressekontakt for Femern bælt Inga Karten, som vi ikke vil citere yderligere her.

Og så er der grobund for en ny artikelserie hvor modstanderne vejrer morgenluft, og så længe citaterne krydser bæltet, kan vi vel efterhånden få lidt substans på.

  • 0
  • 0

IC4, Rejsekort, Polsag, nu femern forbindelse-
Hvordan kan det være at der i DK ikke kan køres god projektledelse som skaffer de ønskede resutater inde for den starten fastlagte tidsramme.

Hvorfor har vi i DK så udpræget mangel på talent for at opfinde den dybe tallarken igen.
Tog og rejse kort er kommercielt tilgængelige

Værktøjerne findes, men gør evnerne, og viljen

Handler de oven nævnte ikke bare om at spille politisk julemand, og få sat noget i gang, og når tingene så er gået i koks, ja så er den politiker nok gået af aligevel.

Det er fandeme nogle dyre julegaver.............

  • 0
  • 0

Handler de oven nævnte ikke bare om at spille politisk julemand

Hvis Femern tunnelen er en gave, så er det en gave til miljøet, og den er fuldt brugerbetalt, og betaler moms (modsat færge billetter), så gaven er ikke fra samfundet men til samfundet, og fra de befolkninger der skal bruge tunnelen.

Der er ikke offentliggjort andet om forsinkelser end fra tyske aviser som har fejlfortolket danske aviser, og nu bliver de tyske aviser så citeret i de danske aviser.

Det er fandeme nogle dyre julegaver.............

Det er samme pris som du skulle have betalt for færgebilletten, det må du ofre hvis du absolut skal til Tyskland og shoppe julegaver.

  • 0
  • 0

For tre år siden, var der udsigt til, at forbindelsen ville åbne i 2018. Tre år er nu gået, og nu er der udsigt til, at den åbner i 2021. På tre år er vi altså ikke kommet en dag nærmere åbningen.

Det minder mig om min pensionsalder. For 9 år siden kunne jeg gå på efterløn som 60-årig. I dag, 9 år senere, er min pensionsalder 69 år (og den indexreguleres opad). Jeg har arbejdet de seneste ni år, men er ikke kommet en eneste dag nærmere pensionen. Sandsynligvis endda længere fra pensionen.

Sagen i reliæf:
I Kina vil de bygge verdens højeste skyskraber på 90 dage.

  • 0
  • 0