Femernforbindelsen mister støtte på en halv milliard
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Femernforbindelsen mister støtte på en halv milliard

EU-Kommissionen skar i går, onsdag, 550 millioner kroner af den støtte, som kommissionen giver til projekteringen af en fast forbindelse over Femern Bælt.

Det skete, da kommissionen offentliggjorde sin midtvejsevaluering af de veje og jernbaner, der deler en samlet støtte på 60 milliarder kroner i perioden fra 2007 til 2013, også kaldet TEN-T-midlerne.

Danmark var tidligere blevet stillet godt 2,5 milliarder kroner i udsigt. De skal hovedsageligt gå til forundersøgelserne, som EU dækker 50 procent af. Nu er tilskuddet skåret ned til lige knap to milliarder kroner.

»Midtvejsevalueringen konkluderede, at projektet er forsinket på grund af finansiel omlægning. Desuden medfører lavere omkostninger til arbejderne en reduktion af TEN-T-bidraget på 550 millioner kroner,« skriver det særlige EU-kontor, der holder styr på de mange milliarder tilskudskroner, i sin rapport.

Der er dog ikke tale om, at der samlet set bliver mindre eller billigere arbejde med Femernforbindelsen. Derimod er en del af det arbejde, som var planlagt til projekteringsfasen, ifølge et aktstykke til Finansudvalget ,udsat til anlægsfasen. Det kan EU således ikke udbetale penge til i den nuværende tilskudsperiode.

»Når projekter ikke længere opfylder deres mål, falder EU-finansieringen bort og omfordeles, så vi kan få mest muligt ud af de begrænsede midler,« siger EU's transportkommissær, Siim Kallas, i en pressemeddelelse.

Aktstykket, der blev godkendt i juni, anslog, at Danmark stod til at miste 900 millioner kroner i EU-støtte. Det skyldes også, at EU ikke ville godkende forudbetalinger til entreprenørerne som tilskudsberettigede, men kun betaling for arbejde, der rent faktisk er udført.

Helt så galt som frygtet i aktstykket gik det ikke, men det er et åbent spørgsmål, om Danmark kan indkassere den halve milliard i den næste periode med EU-støtte, som træder i kraft 2014. Direktøren for Femern A/S, Leo Larsen, har tidligere sagt, at det forhandles med kommissionen om spørgsmålet. I dag ønsker selskabet ikke at udtale sig om sagen, men henviser til Transportministeriet.

Her har Ingeniøren for snart to måneder siden søgt aktindsigt i dialogen med kommissionen om støtten til Femernforbindelsen, men endnu ikke fået svar og derfor klaget til Folketingets ombudsmand.

I den seneste finansielle analyse af Femernforbindelsen, som er fra 2008, forventede Femern A/S at få EU-støtte på i alt 4,3 milliarder kroner til en bro eller tunnel. Hertil kommer 864 millioner kroner til jernbanen gennem Danmark.

EU forventer nu, at den projektering, som tilskuddet på de to milliarder kroner dækker, kan være afsluttet i 2015. Det kræver dog, at følgende betingelser er opfyldt:

  • Den tekniske løsning (bro eller tunnel) er identificeret i rapporten med designanbefalingerne i første kvartal af 2011.

  • Miljøvurderingen er afsluttet i slutningen af tredje kvartal 2011.

  • De geotekniske undersøgelser af afsluttet ved udgangen af 2011.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg har hele tiden haft svært ved at se hvad DK får ud af den bro?

Hvis jeg forstår korrekt, så er der heller ikke planer om at lave højhastighedsbaner fra KBH - Femern broen. Hvis det skal laves, så lav det dog ordentligt.

En kattegat bro ville vi få langt mere ud af tror jeg.

  • 0
  • 0

Jeg har også lettere ved at se det positive i en kattegat bro.
Bevares, jeg kan godt se hvad Sjælland får ud af en femern bro, men kan ikke se hvad Danmark som helhed får ud af det.

  • 0
  • 0