Femernforbindelsen kan tidligst åbne i 2025

Det var ikke uventet, men alligevel var fredagens melding fra Slesvig-Holsteins transportminister, Reinhard Meyer, svær at synke for de danske transportpolitikere: Byggeriet af Femernforbindelsen kommer tidligst i gang i 2019.

»Det er ganske tydeligt, at de gør tingene anderledes i Tyskland. Det respekterer jeg fuldt ud, men jeg skal ikke lægge skjul på, at forsinkelsen er vanskelig at håndtere i forhold til den igangværende udbudsproces. Jeg har bedt Femern A/S om et oplæg til, hvordan det kan håndteres,« sagde den danske transport -og bygningsminister, Hans Christian Schmidt (V), i en pressemeddelelse, efter han sammen med Folketingets transportudvalg havde mødtes med den tyske minister.

Hans Christian Schmidt sagde før sommerferien, at han mente, at de første tog og biler kunne drøne gennem tunnellen i 2024, men nu ser det ud til, at tunnelen bliver bliver mindst to og måske endda tre år yderligere forsinket.

Læs også: Nye forsinkelser: Femern-tunnelen åbner måske først om 12 år

Årsagen er blandt andet, at det ifølge delstatens transportminister er urealistisk at få alle tyske miljøgodkendelser helt på plads før 2019. Myndighederne kan formentlig være færdige med at behandle ansøgningen fra Femern A/S i 2017, men derefter er det så godt som 100 procent sikkert, at godkendelserne vil blive indklaget for de tyske domstole. Derfor er det først realistisk at gå i gang med at bygge i 2019.

Femern A/S har tidligere vurderet, at det vil tage 6,5 år at anlægge den 17,6 km lange sænketunnel. Det betyder, at den tidligst kan åbne i 2025 eller 2026.

Læs også: Sådan nåede prisen for Femern-forbindelsen op på 64 milliarder

Forsinkelsen kan få stor betydning for forbindelsens økonomi. Femern A/S fik i september endelige tilbud på de fire store entreprenørkontrakter, der udgør omkring 75-80 procent af projektets anlægsentrepriser. Men Femern A/S ved ikke, hvor meget EU-støtte, projektet kan regne med. Projektet er blevet bevilget støtte i perioden 2016-2019, men nu er det usikkert, om støtten kan bruges inden for tidsperioden.

»Det er nogle meget komplekse spørgsmål, som vil indgå i den finansielle analyse, der er under udarbejdelse,« siger Hans Christian Schmidt.

En opdateret finansiel analyse bliver offentliggjort i november.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvad havde man sparet hvis man ikke havde nedlagt tunnel fabrikken i Nordhavn? Kunne man ikke have genbrugt samme koncept/mål som fra øresundstunnelen? Nu skal man bygge en helt ny ”få” år efter tunnel fabrikken er nedlagt i Nordhavn.

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten