Femern-tunnel tilbage til tegnebrættet: Oversete rev kan medføre stor forsinkelse

Illustration: Nabu

Femern A/S' tyske byggetilladelse hviler på et mangelfuldt grundlag og må tilbage i værkstedet.

Det fremgår af en artikel i det nordtyske medie shz.de, som vurderer at en ny tilladelse til tunnellen, som Folketinget tidligere i år besluttede at tyvstarte på, kan blive mere end et år forsinket.

Årsagen til problemerne er, at linjeføringen krydser nogle rev, som den tyske miljøorganisation Nabu sidste år fandt ud for Puttgarden, og som ikke var med i den oprindelige projektansøgning.

Læs også: Video fra tysk miljøorganisation: Femern-tunnelen ødelægger unikt stenrev fyldt med liv

De er siden blevet undersøgt af Slesvig-Holstens miljøministerium. Og ikke kun er deres eksistens bekræftet - de strækker sig tilsyneladende også længere end først antaget.

Ansøgningen om byggetilladelsen må derfor udvides med beskyttelseshensyn til revene, lyder det fra Dorit Kuhnt, der er statssekretær i Slesvig-Holstens miljøministerium, ifølge shz.de.

»Som alle andre byggeprojekter skal også Femern-tunnellen leve op til reglerne for natur- og miljøbeskyttelse,« siger hun.

»Veludviklede og artsrige rev«

Femern A/S har de seneste år afleveret et omfattende projektansøgningsmateriale til Slesvig-Holsten, og her fremgår det, at havbunden i Femern Bælt udelukkende består af sand og silt.

Det var på det grundlag, at byggetilladelsen blev endelig godkendt i januar sidste år.

Men ifølge en film fra dykkere hyret af Nabu, og som nu er bekræftet på delstatsniveau, er bunden ikke en ørken.

Femern A/S og de tyske miljømyndigheder overså »veludviklede og artsrige rev«, skrev Nabu i en pressemeddelelse sidste år.

(artiklen fortsætter under videoen)

Havbunden i Femern Bælt from Teknologiens Mediehus on Vimeo.

»Det er en fejl. Men jeg er fortrøstningsfuld i forhold til, at vi kan rette op på det med en supplerende beslutning, siger Thilo Rohlfs, statssekretær i Schleswig-Holsteins ministerium for erhverv, arbejde, trafik, teknologi og turisme,« ifølge shz.de.

Det har ikke været muligt at få et interview med Femern A/S. Vi ville ellers gerne høre, hvor stort et arbejde det bliver at tage hensyn til revene i en revideret byggeansøgning, hvor dyrt det kan blive, og hvor stor forsinkelsen kan gå hen at blive.

»Vi forventer ikke, at den vil påvirke den samlede tidsplan for projektet,« lyder det skriftligt til Ingeniøren, sandsynligvis med henvisning til 2029, hvor det er planen, at tunnellen skal stå færdig.

Venter med arbejde på tysk side

Udmeldingen fra Slesvig-Holsten komplicerer en i forvejen speget proces, hvor det danske Folketing i april besluttede at sætte arbejdet med tunnellen i gang, selvom der verserer flere uafgjorte klagesager over linjeføringen på tysk sokkel.

Blandt klagerne er netop Nabu, som har indleveret et 600 sider langt angreb på Femern A/S' materiale og den tyske afgørelse, og siden har suppleret med dykkeroptagelserne.

De mundtlige forhandlinger ved Forbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig er berammet til at foregå mellem 22. september og 8. oktober i år, men risikerer på baggrund af de nye oplysninger fra Slesvig-Holstens miljøministerium at blive udsat, ifølge shz.de.

Læs også: Politisk flertal vil sætte Femern-tunnelarbejde i gang fra nytår

»Anlægsarbejdet på tysk side påbegyndes først, når der foreligger en endelig retskraftig, tysk myndighedsgodkendelse på grundlag af Forbundsforvaltningsdomstolen i Leipzigs behandling af de otte klager over den tyske myndighedsgodkendelse,« fremgik det af baggrundsdokumenter fra Transportministeriet, da det blev besluttet at gå i gang.

Siden har Femern A/S igangsat sine kontrakter med entreprenørkonsortiet Femern Link Constractors, som begynder anlægsarbejdet ved årsskiftet. Det har været betalt for at stå standby, mens man afventede afgørelserne i de tyske klagesager.

Det er Danmark, som hæfter for størstedelen af udgifterne til anlæggelsen af tunnellen på 52,6 milliarder kroner i 2015-priser. I længden skal lånet betales tilbage via brugerfinansiering.

Resten betaler EU, imens Tyskland kun skal sikre tilslutningen på sin egen side.

Læs også: EU-rapport: Tysk Femern Bælt-bane kan blive så dyr, at den ikke må få offentlig støtte

Den blev i øvrigt også udfordret i denne uge, da det stod klart, at den planlagte højhastighedsbane risikerer at blive så dyr, at den ikke kan betales fra offentlige kasser uden en politisk dispensation.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Naturligvis er der rev i Fehmarnbæltet. Men en tunnel graves jo ned, og revene genskabes ovenpå, og livet vender tilbage. Nøjagtigt som bropillerne i Storebælt og i Øresund kun har øget det biologiske liv, imod alle de useriøse skræmmebilleder nogle såkaldte "miljø-organisationer" udpenslede i offentligheden. Vi må vel konstatere, at der både i tysk og dansk lovgivning er givet udemokratiske organisationer en helt utilstedelig indflydels epå de politiske beslutningsprocesser. Det burde vel egentligt være en opgave for en ingeniør-interessant-gruppe som ING/ at blotlægge denne utålelige tilstand der fordyrer og forsinker mange nyttige anlægsprojekter der i øvrigt udføres under al mulig hensyn til netop miljøet.

  • 33
  • 12

Netop, for hvor var deres kritik mod Nordstream? Det er benspænd for benspændets skyld. Det er ikke miljøet men rederiets pengekasse der vinder. Rederiet er desperat.

Politikerne herhjemme er nødt til at forlange faglig realisme hos Holstenerne, andet er at lade deres politikere forfalde til populisme.

  • 19
  • 3

. . . og politikerne har i deres naivitet givet rederiet med adresse i skattely, et monopol på overfarten. Vi holdes alle for nar af den uhellige alliance imellem dette "nabu" og rederiet. Gad vide hvem der sponserer dette "nabu" ? Det var måske en undersøgelse værd for en nysgerrig journalist !

  • 15
  • 7

Uanset Nabu's interesser eller bespænd, er det da lidt bekymrende at kune læse

Femern A/S har de seneste år afleveret et omfattende projektansøgningsmateriale til Slesvig-Holsten, og her fremgår det, at havbunden i Femern Bælt udelukkende består af sand og silt.

Og ikke noget om rev, som man klart og tydeligt ser på videoen. Skulle Femern A/S ikke hellere have forholdt sig til dette objektivt fra starten, fremfor at lade som om de rev ikke fandtes. Så havde Femern A/S undgået at blivet taget i med fingerne i kagedåsen.

  • 18
  • 2

Forholdene ligner meget det der ses i bælterne. Etablering af kunstige stenrev efter byggeriet mener jeg er med i materialet. Livet omkring kunstige stenrev har vi erfaring for etablerer sig hurtigt herefter. Til etablering af kunstige stenrev bruges normalt større sten end dem der blev vist.

At føre tunnelelementer i zig-zag udenom enkelte områder med småsten giver ikke nogen mening. Der er småsten og grus overalt, og mange flere vil komme til syne ved arbejdet.

  • 9
  • 3

Når man er så blind at man overser et rev hvad andet vælger man så at overse? Milliardunderskud? Korruption , lovbrud, Miljøovertrædelser, skattesvindel?

  • 9
  • 11

Politikerne herhjemme er nødt til at forlange faglig realisme hos Holstenerne, andet er at lade deres politikere forfalde til populisme.

De tyske politikere er vel realister for de ved at hvis den sag kommer for domstolene så vil det tage flere år og Femern A/S ville med 99% sikkerhed tabe sagen. Så det har ikke meget med populisme at gøre, tværtimod prøver de at spare Femern A/S for en dyr retssag som de med stor sandsynlighed ville tabe.

  • 3
  • 6
  • det er da borgerne på Sjælland og i Nordtyskland der taber. Regeringen har endda netop vedtaget ekstratilskud til mange andre danske øer, men igen-igen overser man at Sjælland med Lolland, Falster og Møn er en ø, med alle de isolationstiske mangler det medfører. Så længe vi ikke har gratis veje til Nordtyskland, Fyn og Skåne har vi et enormt ulighedsproblem i Danmark. Og for at føje spot til skade, skal vi nu også betale for en intern bor på Sjælland over Roskilde Fjord. Hvornår kommer det nødvendige oprør der fyrer alle politikere på tværs af alle partier, der ikke vil sikre økonomisk lighed i transporten i Danmark ?
  • 7
  • 7

Og ikke noget om rev, som man klart og tydeligt ser på videoen. Skulle Femern A/S ikke hellere have forholdt sig til dette objektivt fra starten, fremfor at lade som om de rev ikke fandtes. Så havde Femern A/S undgået at blivet taget i med fingerne i kagedåsen.

Det at havbunden består af sand og silt, betyder ikke nødvendigvis at havbunden er en "gold ørken", og det er vel egentlig det eneste videoen beviser. Mellem bevoksningen ses da også bar sandbund.

I første del af videoen er angives dybden til 16 m, det vil man normalt ikke kalde for er "rev" i indre farvande. I anden del angives dybden til 6 m, på en position lige øst for færgehavnen, hvor dybden stige jævnt ud mod dybt vand, det vil man normalt heller ikke kalde for et "rev"

Der er da heller ikke noget der ligner et "rev" i søkortet over Femern Bælt. Det der ligner mest, er beliggende vest for Puttgarden færgehavn, men tunnellen er planlagt at lande øst for færgehavnen.

  • 4
  • 2

Netop, for hvor var deres kritik mod Nordstream? Det er benspænd for benspændets skyld. Det er ikke miljøet men rederiets pengekasse der vinder. Rederiet er desperat.

Det har du såmænd fuldstændig ret i.

Måske det ikke var så klogt at Christianborgske politikere solgte Scandlines til en engelsk kapitalfond 14 dage inden man indgik aftale med tyskerne om Femernforbindelsen. Men man troede givetvis man gjorde en smart handel.

Desværre er engelske kapitalfonde klogere end politikerne på Christiansborg - der skal jo heller ikke så meget til :-)

Bevis: Scandlines er et guldæg, med LANGT større overskud i forhold til omsætningen end langt de fleste virksomheder kan præstere. Og da forbindelsen skulle have åbnet i 2018, har investorerne fået langt flere år med afkast end de har betalt for. Øv!

NABU (en miljøorganisation) er blot skødehund for Scandlines (et bilfærgerederi). Ironien er til at dø af grin af, men alt kan vist købes for penge.

  • 9
  • 3

NABU (en miljøorganisation) er blot skødehund for Scandlines (et bilfærgerederi). Ironien er til at dø af grin af, men alt kan vist købes for penge.

Hej useriøse Bent, kan du påvise at NaBu på nogen måde er "skødehund" for Scanlines?

I min optik har de fælles interesser, men jeg er lutter øren for dine udokumenterede påstande, som du selvfølgelig efterfølgende kan påvise.

Jeg imødeser med spænding dit kvalificerede svar.

  • 7
  • 6

Hej useriøse Bent, kan du påvise at NaBu på nogen måde er "skødehund" for Scanlines?

At NaBu skulle være modtagelige for "kompensationsgaver" har jeg fra kilde i et vindmølle-forening i tyskland. Nogle omkostninger skulle vindmølleforeningen stå for mod at de "billigede" opførelsen af en håndfuld vindmøller. "Billigelsen" bestod i at der ikke kom klager fra NaBu.

Hvis NABu havde interesseret sig for miljøet, ville de have set konsekvenserne af de andre forbindelser der er bygget i Danmark. Pudsigt er der meget lidt modstand mod Nordstream, hvor der pløjes et ekstra rør gennem østersøen. Var der ingen der betalte for klagerne eller blev der betalt for tavshed?

Nå det er 125 år siden det lykkedes tyskerne at bygge Kieler-kanalen på blot 8 år. Det var nok ikke gået i dag.

  • 6
  • 1

I min optik har de fælles interesser, men jeg er lutter øren for dine udokumenterede påstande, som du selvfølgelig efterfølgende kan påvise.

Man kan søge efter Scandlines og NaBu. F.eks.:

https://www.scandlines.com/about-scandline...

https://www.nabu.de/imperia/md/content/nab...

Scandlines har virkelig charmet sig ind i det tyske. Hver gang Scandlines kan præsentere noget der bare minder om at være "grønt" og miljøvenligt", bliver samarbejdet med NaBu nævnt. På trods af de stadig sejler med gamle dieselfærger, tilsat lidt sejl og batterier, som ikke rigtigt batter. Når der kan spares rigtig mange penge ved at sejle få minutter før planlagt og derved sejle langsommere og stadig overholde sejlplanen, så ved man der ryger mange liter brændstof gennem motorerne.

  • 4
  • 0

Hvis jeg skulle placere noget på eller under havbunden var den første og billigste undersøgelse der ville blive igangsat en sejlads med et ekkolod langs den foreslåede rute. Jeg har endnu ikke hørt om et stealth rev med mindre det var dækket af et tykt lag dynd. Jeg tror ikke at Femern A/S er så uprofessionelle at de ikke har gjort det ( måske lidt naivt ) men det er torskedumt at de ikke har skrevet det i ansøgningen sammen med en løsning. Nu kommer det til at koste forsinkelser på et projekt der i forvejen kun lige hænger sammen hvis alle jubeloptimistiske forudsætninger holder. Der er forresten kun 1 til at betale, skatteborgerne, mest i Danmark.

  • 5
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten