Femern-tunnel har allerede kostet et milliardbeløb

Femern-tunnel har allerede kostet et milliardbeløb

En glad Magnus Heunicke indleder i september 2014 de såkaldt fremrykkede aktiviteter på jernbanen mellem Ringsted og Rødby, en af de udgifter, der allerede er afholdt, og som indtægter fra tunnelen efter planen skal betale for.

Gigantiske rådgiverkontrakter, en dyr projektorganisation og en ombygning omkring havnen i Rødby er blandt de udgifter, som den danske stat hænger på, selv hvis tunnelen til Tyskland bliver droppet.

Det virkede som en god idé i 2013 for den forrige regering, da Folketinget vedtog en vækstplan for at sparke gang i økonomien oven på krisen. Dengang troede politikerne stadig, at tunnelen til Femern ville åbne otte år senere, i 2021. Og så gav det jo god mening at tage hul på festlighederne.

Det gjorde de ved at fremrykke en del af arbejdet med tunnelen og forbindelserne til den på den danske side. I alt blev der rykket en god milliard kroner, som skulle været spenderet i 2015 og 2016, frem til 2013 og 2014.

Læs også: ANALYSE: Derfor bliver Femern-tunnelen måske udskudt, men ikke droppet

Dermed kunne Femern A/S i januar blandt andet indvie en gennemgribende ombygning af området ved Rødby Havn, hvorfra tunnelelementerne skal skibes ud i bæltet og graves ned i bunden af Østersøen.

Politikerne begyndte at tvivle

Andre af de fremrykkede midler gik til at starte arbejdet med opgraderingen af jernbanen til Ringsted, hvor togene skal kunne drøne hurtigere af sted, når tunnelen åbner.

Eller måske bør der stå: Hvis tunnelen åbner. For enkelte politikere er begyndt at stille spørgsmålstegn ved, om det nu også er en god idé. De er begyndt at tvivle på, om indtægter fra biler, lastbiler og jernbane nu også kan betale gælden på over 50 milliarder kroner tilbage uden tilskud fra statskassen.

Sikkert er det under alle omstændigheder, at tunnelen ikke åbner i 2021. Det bliver tidligst fem år senere og muligvis så sent som 2030.

Læs også: Sløjfet krav i Femern-kontrakter koster dyrt at genindføre

Pengene til de såkaldt 'fremrykkede aktiviteter', som daværende transportminister Henrik Dam Kristensen (S) benævnte dem for nøjagtig tre år siden, er alligevel brugt. Men det er langtfra de eneste udgifter, som staten skal dække, uanset om der kommer en tunnel til Tyskland eller ej.

For det første har Transportministeriet i en årrække opretholdt sig eget projektselskab, Femern A/S. Her var der frem til midten af sidste år 120 medarbejdere. Siden blev det skåret ned til 100 på grund af den manglende tyske myndighedsgodkendelse, men der er stadig tale om en betragtelig lønudgift.

Rådgiverne er de dyreste

Men de største udgifter er sandsynligvis gået til de rådgivere, som har bistået Femern A/S. Rådgiverne har både været med til at gennemføre udbuddet, der i sig selv er blevet dyrere, efter at de oprindelige bud i december sidste år viste sig ni milliarder kroner højere end budgetteret. Desuden har de været med til at udforme dokumentationen til de danske og tyske myndigheder. Den omfatter alt fra at estimere trafik og forurening til at kortlægge fugle og marsvin i Østersøen.

Ingeniøren har gennem to dage forsøgt at få både Femern A/S og Transportministeriet til at specificere, hvor stort et beløb der allerede er brugt på den faste forbindelse. Det er dog ikke lykkedes.

Vi har også spurgt de fire transportordførere, som har reageret på vores henvendelser, om de kender beløbets størrelse. Ingen har det på skrift, og der er forskellige bud.

Dansk Folkepartis Kim Christiansen siger:

»Der er brugt omkring fire milliarder kroner, som både omfatter projektering, diverse undersøgelser, landanlæg, samt de store udgifter ved at holde Femern A/S flydende,« siger han.

SF's Karsten Hønge har også spurgt til beløbet på møder i forligskredsen og mener, at det ligger på mellem 2,5 og 3 milliarder kroner.

Økonomien belyses på møde

Begge understreger de dog, at der kun er tale om løse overslag. De forventer, at økonomien bliver bedre belyst, når forligspartierne stikker hovederne sammen i Transportministeriet torsdag eftermiddag.

På det møde får de fremlagt den seneste finansielle prognose fra Femern A/S samt en kvalitetssikring af prognosen og usikkerhederne ved projektet, som revisionsfirmaet EY har udarbejdet. Ingeniøren har fået afslag på aktindsigt i hele EY's kvalitetssikring og på de væsentligste dele af Femern A/S' egen prognose.

Kommentarer (13)