Femern til entreprenørerne: Giv os næste generation sænketunnel
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Femern til entreprenørerne: Giv os næste generation sænketunnel

»Vi står på skuldrene af Øresundsprojektet, som er den første sænketunnel, hvor elementerne er seriefremstillet på en specialbygget fabrik,« sagde Steen Lykke, teknisk direktør i Femern A/S, til de omkring 500 deltagere fra 17 lande fra Europa og USA, der onsdag deltog i bygherreselskabets industridag i Øksnehallen.

Og så gav han stafetten videre til tunnelens kommende entreprenører:

»De seneste 10-15 år er denne teknik blevet udnyttet og udviklet flere steder i verden. Vi forventer, at vores kommende entreprenører vil hjælpe os med at udvikle den næste generation sænketunnel på Femern Bælt,« siger Steen Lykke

Læs også: Se hvordan Femern vil konstruere sænketunnellen

Industridagen gav de mange interesserede store og mindre virksomheder i anlægsbranchen mulighed for dels at præsentere sig selv for potentielle samarbejdspartnere på en kontaktbørs, dels for hele branchen at etablere kontakter og skabe grobund for patnerskaber og på den måde kvalificere sig til at byde på en af de fire store anlægskontrakter på den 18 kilometer lange Femernbælt-tunnel.

Kontrakterne omfatter: Uddybning af havbund og landopfyldning, anlæg af den nordlige og af den sydlige del af tunnelen samt anlæg af portalbygninger, ramper og tilslutningsanlæg på land.

Men ud over de fire store kontrakter kommer Femern A/S efterhånden til at udbyde opgaver om at etablere baneanlæg og andre tekniske installationer. Tilsammen er kontrakterne omkring 40 milliarder kroner værd.

Mindst ét konsortium er allerede etableret, det består af MT Højgaard, Ed. Züblin og Hochtief. De blandede sig med en lang række virksomheder fra anlægsbranchen, spændende lige fra Alcatel, Alectia, Arkil og Atkins til Salini og Siemens samt TBM-leverandører, skibsværfter, jobcentre, investeringsselskaber, flere tekniske universiteter diverse advokat- og revisorfirmaer, tyske, svenske og danske ministerier samt polske norske, franske og spanske ambassader.

Allerede til sommer indkalder bygherren entreprenørerne til prækvalifikation, så det inden næste år står klart, hvilke virksomheder og konsortier, der får mulighed for at byde på de kontrakterne. Den første kontrakt ventes udbudt i licitation til nytår.

Et år senere, årsskiftet 2013/2014 ventes Folketinget at vedtage projektets anlægslov. Efter de tyske myndigheders godkendelse går byggeriet efter planen i gang i løbet af sommeren 2014.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten