Femern-selskab tav om dårlig trafikprognose: Ikke et ord til tyske myndigheder
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Femern-selskab tav om dårlig trafikprognose: Ikke et ord til tyske myndigheder

PLUS.
I 2017 viste en trafikprognose , at der ville køre op til 10,5 procent færre biler i en kommende Femernforbindelse end forventet. Selv om Femern A/S var forpligtet til at fortælle de tyske godkendelsesmyndigheder om usikkerheder om trafikprognoserne, fik de tyske myndigheder aldrig denne oplysning. I stedet bestilte selskabet en ny analyse, der viste knap så stor en nedgang. Illustration: Femern A/S

Selv om Femern A/S skulle give de tyske godkendelsesmyndigheder alle relevante oplysninger, oplyste selskabet det ikke, at en trafikprognose i april 2017 viste, at mindre trafik ville flytte fra Storebæltsforbindelsen end forventet.

Femern A/S gik meget stille med det, da en trafikprognose bestilt af Transportministeriet i 2017 viste, at der ville komme meget færre biler på forbindelsen, end selskabet indtil da havde forventet. I selskabets godkendelsesansøgning til myndighederne i Slesvig-Holsten stod der, at 718.000 af de bilister,

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

der indtil da havde benyttet Storebæltsforbindelsen, i stedet ville vælge ruten under Femern, når tunnelen åbnede. Men i midten af 2017 viste en undersøgelse, som Sund & Bælt havde udført for Transportministeriet ved at uddele postkort med spørgeskemaer ved betalingsanlægget og sende mails til Brobizz-kunder, at der kun ville flytte mellem 417.000 og 503.000 biler fra Storebælt til Fem...