Femern-selskab forsøgte at hemmeligholde trafik-rapport
Statens projektselskab, Femern A/S, forsøgte at hemmeligholde en rapport om biltrafikken i den kommende tunnel med argumentet om, at offentliggørelse ville skade selskabets stilling i en tysk retssag.
En af forbindelsens kritikere, Hans Schjær-Jacobsen, der bl.a. har været konstitueret rektor på Ingeniørhøjskolen i København (IHK), begærede allerede i starten af året aktindsigt i de udkast til rapporten. Han fik afslag af Femern A/S, men klagede til Miljø- og Fødevareklagenævnet.
- emailE-mail
- linkKopier link

- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
ok - undres bare - også da jeg så at Sund og Bælts brev til Folketinget er fra 1. Nov 2019.
Rigtige bilister gider ikke biltog ! Med biltog slipper man ikke for ventetid og pladsbestilling, den største fordel ved en vejbro.Mindre miljøindgreb, kan fremkomme ved kun at lave et bil tog, som ved den engelsk kanal - og lade toget køre forbi de miljøfølsomme område i Tyskland.</p>
<p>Prisen vil nok også blive 50 - 60% lavere, hvorved projekt økonomien naermer sig realisme.
Frygten for tunneler afholder ikke folk fra atbenytte tunneler af samme længde i Norge, biltog skal jo også gennem en tunnel. Færgesejlads er heller ikke ufarligt, men det har vi vænnet os til.Det er ikke for sent at lave om - for frygten for at køre i bil i en så lang motorvejs tunnel, er betydeligt undervurderet - medførende at "trafik springene" udebliver.
En Alsbro vil tage minimal trafik fra Femern. I forhold til Lillebæltsbroen spare Alsbroen ~25 km, mens Femern skære ~160 km af turen København - Hamborg. Man undgår iøvrigt Elbetunnelen ved at benytte Femern.Når DK bygger en bro til Als (eller andet i det område) - falder biltrafikken yderligere. Pga "bil tunnel frygt" .
Det store problem i Oslo-fjordtunnelen er store stigninger, og modsat rettet trafik i samme rør. Dertil kommer dårlig vejforbindelse på vestsiden, det problem kan iøvrigt også ramme Alsbroen på Fynssiden. Femern: ~18,5 km, ~40 m under havet. Oslo-fjord: 7,3 km, 134 m under havet, det svare omtrent til at Østbroen skulle være dobbelt så høj."Bil tunnel frygten" han opleves i den korte Oslo tunnel - prøv selv en tur.
Det har taget tid at indhente kommentarerne, men vigtigste årsag er, at jeg en overgang var nødt til at prioritere andre opgaver.
Jeg synes ikke selv, at den er forældet, så jeg håber, at læserne også overlever de 14 dages ventetid.
Kan se at ministeren d 13. Nov 2019 oversender rapporten til Folketinget.
Kaere journalist - hvorfor får vi først denne nyhed nu?
få nu bare lavet den tunnel. Den bliver en kæmpe succes. Basis for de ny de nattogsforbindelser mellem hele norden og central og vest europa. Sleepover train Stockholm - Berlin, København - Rom osv osv. Det bliver bare så fedt :-)
Mindre miljøindgreb, kan fremkomme ved kun at lave et bil tog, som ved den engelsk kanal - og lade toget køre forbi de miljøfølsomme område i Tyskland.
Prisen vil nok også blive 50 - 60% lavere, hvorved projekt økonomien naermer sig realisme.
Det er ikke for sent at lave om - for frygten for at køre i bil i en så lang motorvejs tunnel, er betydeligt undervurderet - medførende at "trafik springene" udebliver.
Når DK bygger en bro til Als (eller andet i det område) - falder biltrafikken yderligere. Pga "bil tunnel frygt" .
"Bil tunnel frygten" han opleves i den korte Oslo tunnel - prøv selv en tur.