Femern-overraskelse: Pendlerne i Østdanmark får nu jernbane til 7,5 milliarder kr.

Politikerne tager forskud på indtægterne fra Femern-tunnelen ved at sætte gang i opgradering, elektrificering og nye spor til Nykøbing Falster, som giver langt kortere rejsetider.

Jernbane for 7,5 milliarder kroner, hvoraf hovedparten skal stå færdig om fem år. Det var den kanin, som de danske trafikpolitikere i dag trak op af hatten til de østdanske togpassagerer, samtidig med at de gav grønt lys til Femern-tunnelen til 52,6 milliarder kroner.

Læs også: Historisk beslutning på plads: Politikere siger god for Femern-tunnel

De nye jernbaneprojekter vil gøre det langt hurtigere for pendlere, der tager toget fra Sydsjælland og Nykøbing Falster, at komme til hovedstaden. Det skyldes, at jernbanen til København får en ordentlig overhaling på flere fronter.

For det første kommer der et ekstra spor på strækningen fra Vordingborg til Nykøbing Falster. Det inkluderer en ny bro over Masnedsund lige syd for Vordingborg.

Dernæst bliver hele strækningen fra Ringsted til Nykøbing Falster opgraderet, så togene kan køre 200 km/t. De projekter skal være afsluttet seneste i 2021.

Elektrificering færdig i 2024

Dertil kommer, at hele strækningen til Nykøbing Falster skal elektrificeres. Det arbejde skal dog først være færdigt i 2024, så det passer med elektrificeringen i resten af landet, og at DSB har købt nye elektriske intercitytog.

Transportministeriets egen tegning af de forbedrede jernbanestrækninger.

Den samlede pris for herlighederne er altså omkring 7,5 milliarder kroner, forklarede transportminister Hans Chr. Schmidt (V) sekunderet af sine embedsmænd til Ingeniøren efter dagens pressemøde om Femern-tunnelen.

Først når de tyske myndigheder har sagt god for tunnelen, og byggeriet er godt i gang, vil politikerne indlede den sidste del af jernbanen, som skal forbinde Danmark med Tyskland. Det drejer sig om opgraderingen af jernbanen fra Nykøbing Falster frem til Rødby, som også skal have to spor og elektrificeres. Prisen for det ventes at blive yderligere 2 milliarder kr.

Lollandsk jernbane bliver levetidsforlænget

Den lollandske jernbane er i så dårlig forfatning, at det enlige spor ikke kan drives videre efter 2019, med mindre banen får en ordentlig overhaling. Denne 'levetidsforlængelse', som Hans Chr. Schmidt kalder det, er også en del af den politiske aftale.

De opgraderinger af jernbanen på Sjælland, som Banedanmark kan gå i gang med allerede nu, vil bringe rejsetiden til og fra hovedstaden voldsomt ned. Det viser den oversigt, som Transportministeriet har udarbejdet. Det hjælper naturligvis også, at den nye højhastighedsbane mellem København og Ringsted efter planen åbner om godt et par år.

Transportministeriets eksempler på rejsetider.

Pendlere fra Nykøbing Falster sparer en time

Ministeriet nævner, at pendlerne fra Næstved allerede i 2021 kan se frem til at gøre rejsen til København på 36 minutter mod 55 i dag. Endnu mere markant bliver forbedringen for passagerer fra Nykøbing Falster, som skærer 31 minutter af rejsetiden, så den kommer ned på 1.03 timer.

Når elektrificeringen er overstået i 2024, kommer rejsetiden ned under 1 time. Hele turen til Hamborg kan så gøres på 2.31 timer uden stop. Det forudsætter dog også en ny bro over Storstrømmen.

Danmark anlægger Femern-tunnelen for egen regning og risiko, fordi Tyskland ikke ville være med. Til gengæld har Danmark lov til at benytte indtægterne fra tunnelen, som bilister og vognmænd betaler hovedparten af, til jernbanen. Tyskerne skal derimod selv punge ud for deres nye jernbane fra Lübeck til Puttgarden. Det projekt ser nu ud til at komme til at koste 22 milliarder kr.

Minister: Vi har ikke brugt særlig tid på, at bilisterne ikke kan betale regningen

Det var derfor naturligt, at Hans Chr. Schmidt blev spurgt til konsekvenserne, hvis tunnelen ikke bliver til noget. Hvem skal så betale de 7,5 milliarder kroner, som staten nu bruger, selv om den tyske miljøgodkendelse endnu ikke er på plads?

»Nu er vi helt ude i tanken om, at vi ikke engang udskyder, men helt opgiver Femern-tunnelen. Og jeg må være ærlig at sige, at det har vi ikke brugt nogen særlig tid på,« svarede ministeren.

Samlet pris: Minimum 84 milliarder kr.

Transportministeriet fremlagde ikke på mødet fredag en samlet oversigt over prisen for Femern-tunnelen, men ministeren fastslog, at prisen for kyst-til-kyst-forbindelsen ventes at blive 52,6 milliarder kroner. Dertil kommer altså jernbane til 9,5 milliarder kroner på den danske side, i alt godt 62 milliarder kr. Hvor mange af de 5 milliarder kr., som ifølge Liberal Alliances transportordfører, Villum Christensen, allerede er brugt, står ikke klart.

Dertil kommer, at Storstrømsbroen efter alt at dømme skal rives ned og erstattes af en ny bro. Det kommer til at koste cirka 4 milliarder kroner.

På den tyske side er den altoverskyggende udgift jernbanen til Lübeck, som nu anslås til at koste 22 milliarder kroner. Desuden kommer Tyskland sandsynligvis til at erstatte eller supplere Femernsundbroen, men prisen for det er ukendt.

Samlet står det dog klart, at der med jernbane på begge sider er tale om udgifter for minimum 84 milliarder kroner.

Kommentarer (63)

VVM-redegørelsen for opgradering af jernbanen har ligget klar siden 2011, og byggeriet er i gang, hvori ligger overraskelsen?

  • 0
  • 4

Citat: "Pendlerne i Østdanmark får nu jernbane til 7,5 milliarder kr"

Da de interskandinaviske godstog fjernes fra Ringsted-Odense-Padborg-strækningen giver det lettelser for pendlertrafikken på hele strækningen, og lettelser for intercity- og lyntogstrafikken i hele landet.

  • 12
  • 1

VVM-redegørelsen for opgradering af jernbanen har ligget klar siden 2011, og byggeriet er i gang, hvori ligger overraskelsen?

@ Martin Kielland

Hele projektet blev sat i bero, og kun delentrepriser hvor der allerede var skrevet kontrakt er blevet færdigbygget.

SR-regeringen fremrykkede udskiftning af en række småbroer og ombygning af nogle stationer for cirka 2 mia. kroner, der blev skrevet kontrakter, men samme regering satte så resten i stå efterfølgende.

BaneDanmark har ikke nået at opdatere deres hjemmeside i dag:
http://www.bane.dk/visBanearbejde.asp?arti...
Citat: "Forventes afsluttet: Afventer beslutning"
Cita: "På grund af den opdaterede plan for færdiggørelse af jernbanen på den tyske side af Femern Bælt er de danske anlægsarbejder udskudt"

Nu ved vi det hedder 2021/2024.

  • 7
  • 0

Jeg er en gammel jyde som bor i udlandet.
Ret mig hvis jeg har fejl, men er det ikke sådan at hvis i bygger Fermern kommer Danmark at blive delet i to?

  • 11
  • 9

"... Storestrømsbroen efter alt at dømme skal rives ned og erstattes af en ny bro."
En ny skal vel bygges før den gamle rives ned. ;-)
Så det bliver vel en ny placering.

  • 0
  • 3

Hvor mange af de 5 milliarder kr., som ifølge Liberal Alliances transportordfører, Villum Christensen, allerede er brugt, står ikke klart.

Hvilke 5 milliarder? Det er det eneste sted i artiklen at beløbet 5 milliarder bliver nævnt.

  • 1
  • 1

Uden Femern er det da helt unødigt at udbygge med dobbeltspor syd for Næstved.

Ser man tabellen over tiderne, er den største tidsbesparelse på 19 min fra Næstved.

Syd for Næstved er der kun en begrænset ekstra tidsbesparelse og indtil en ny Strorstrømsbro og eldrift, vil der vel være et togskift fra diesel til el i Næstved (evt. i Vordingborg) alligevel.

Det synes mig meget bedre at give prioritet til eldrift til Holbæk og hastigheds-opgradere og elektrificere Fredericia Aarhus.

Hvor mange (for mange) venstrefolk er valgt på udkants Lolland.

Lars :)

  • 2
  • 8

Er det bare mig, men jeg synes nu 2 timer og 31 minutter fra Hamborg til København uden stop er lang tid. Der må være meget af strækningen, hvor der ikke kan køres 200km/t.

  • 1
  • 7

@Lars F. Jensen

Elektrificering til Holbæk og Kalundborg kommer før Sydbane pga forsinkelse:
http://www.bane.dk/visBanearbejde.asp?arti...
Før Nordvestbanen er København-Ringsted, som får køreledningerne inden man forsætte med de nuværende strækninger - så din strækning har fået meget høj prioritet!

Og kan du med alvor mene at de nuværende passager fra Nykøbing Falster, som nu har direkte forbindelse til København, skal skifte i fx Næstved!!!!!!!! De pendlere har i forvejen også langt på arbejde.

Derudover vil det give problemer med signalprojektet hvis udskyder opgraderingen... Man skal helst også være færdig med det projekt.

Til Aarhus er der en ombygning af banegårdshallen på Aarhus H for at skaffe plads til køreledninger, som jeg ikke har hørt nogen løsning på endnu.

  • 5
  • 2

Det er da dejligt at de kommende pendlere kan komme hurtigere ud og hjem på Sjælland. Lad os blot håbe at politikerne så også holder ved de planlagte forbedringer i Vestdanmark, fx den nye jernbanebro over Vejle Fjord og ny bane Hovedgård-Hasselager.....

  • 6
  • 2

Det er da dejligt at de kommende pendlere kan komme hurtigere ud og hjem på Sjælland.

Man skalbare huske, at det betyder nøjagtigt de samme færre penge til anlæg andre steder, hvor flere kan hjælpes og hjælpes meget mere rentabelt.

Det er jo kun en ren nødløsning for ikke selv at kunne skabe job på LollandFalster, at man pendler helt til København.
Skal der varigt være begrundelse for at bo dernede, skal der også være privat lokalt arbejde til de to kommuners arbejdsduelige borgere.

Hurtige time-tog mellem København Odense Aarhus Aalborg har bare langt bedre samfundsøkonomi.

Lars :)

  • 4
  • 7

Er det bare mig, men jeg synes nu 2 timer og 31 minutter fra Hamborg til København uden stop er lang tid. Der må være meget af strækningen, hvor der ikke kan køres 200km/t.

@ Niels Hansen

Korrekt!

København-Køge-Ringsted 250 km/t
Ringsted mod syd efter opgradering 120 km/t
Ringsted-Nykøbing F (Undtagen ved Næstved og Vordingborg) 200 km/t
Nykøbing F og Guldborgsund 120 km/t
Guldborgsund-Femerntunnelen-Puttgarden 200 km/t
Puttgarden-Hamborg max 160 km/t, end ikke de nye strækninger opgraderes til mere end 160 km/t

  • 5
  • 0

Man skalbare huske, at det betyder nøjagtigt de samme færre penge til anlæg andre steder, hvor flere kan hjælpes og hjælpes meget mere rentabelt.

Det vil altså sige at de indtægter der kommer fra Femern, som skulle anvendes til at betale udbygning af landanlæg Tingsted-Holeby, minus Storstrømsbro. Skal bruges andre steder, meget spændende.
Kom med forslag til hvor indtægterne fra Femern skal anvendes?.
Mig bekendt skal Femern inc. landanlæg i Danmark bygges for egne indtægter. Nu er der så plads til at Femern også kan give penge til andre projekter, det var hurtigt at forbindelsen fik så stor succes. Hvad med at bruge pengene på Togfonden.dk

  • 2
  • 2

30år er det.
Det jeg mener er at hvis Fermern bliver bygget vil den genererer trafik fra Skandinavien til Europa og visa versa.
Det vil nok sætte Jylland i skyggen og på sigt gøre Jylland mere udkands danmark.

  • 2
  • 5

Mig bekendt skal Femern inc. landanlæg i Danmark bygges for egne indtægter.


Det er så meget en "regnefejl", så ingen kan tro, det er andet end en total politisk fremturen. Den forbindelse blive 2030'ernes økonomiske skandale og en møllesten om statens investeringspuljer.

Læs om det her på ing.dk - læs om den manglende trafikstigning, der allerede er konstateret, om flyene til Berlin mfl., om brug af tunnelpriser over de nuværende meget dyre færgepriser i beregningerne, om de omkring 30% ' tobak og sprittrafik', om de manglende analyser af nye scenarier for trafikmønster med selvkørende biler, om ......

Udover byggeperioden blive der nærmest færre lokale arbejdspladser end nu med færgerne. Se nu alvorligt på fx Korsør. Hvor mange lokale bliver der brugt i byggeperioden. Lolland ha allerede nu en befolkning med meget højere gennemsnitsalder, mange flere med lav arbejdsevne eller på pension, flere uden kvalifikationer.
Den forbindelse kommer til at betale en meget lille del af byggeprisen som løn til lokale og langt mere til tilrejsende fra specialarbejdere til COWIs ingeniører.

Lars :)

  • 4
  • 5

Mig bekendt skal Femern inc. landanlæg bygges for egne indtægter.

Det var ikke det indlægget sagde. Indlægget konstaterede at pengene, altså indtægterne fra Femern skulle bruges til andre mere nødvendige indfrastruktur anlæg, det er sådan jeg læser det, al den stund at Femern ikke skal tilføres penge udefra, må pengene jo komme herfra

  • 2
  • 1

Der er god grund til at være mest mulig positiv overfor Lolland og tænke over, hvordan landsdelen kan komme videre.

Men at bygge noget stort og ekstremt dyrt - med en stor procentdel udefra kommende arbejdskraft - der derefter skal stå 'tomt' og kun vedligeholdes ret lidt af mennesker, er ca den dårligste 'tisse i bukserne' måde at (undlade) at hjælpe.

Der er ikke langsigtet nogen mulighed for, at et område at overleve på andet end noget det bygger på områdets egne styrker og borgenes egne evner. Det er ikke mange, der i dag placere noget pga. tilknytning til et fjernt område.
Nordborg, Billund, Bjerringbro - ja selv Guderup - er placeret i en anden tid.

På Lolland er der udover færgerne vel pt ikke meget andet end end et ret mennesketomt landbrug, turisme og rigeligt for mange ældre og svage borgere.

Lars :)

  • 2
  • 6

Det er så meget en "regnefejl", så ingen kan tro, det er andet end en total politisk fremturen. Den forbindelse blive 2030'ernes økonomiske skandale og en møllesten om statens investeringspuljer.

Læs om det her på ing.dk - læs om den manglende trafikstigning, der allerede er konstateret, om flyene til Berlin mfl., om brug af tunnelpriser over de nuværende meget dyre færgepriser i beregningerne, om de omkring 30% ' tobak og sprittrafik', om de manglende analyser af nye scenarier for trafikmønster med selvkørende biler, om ....

Enig Lars, og en skam at få meget højtråbende debatører her på siderne helt har formået at råbe deres meninger ud.

Til ovenstående er også 'høsten' af trafik over Storebælt; kun hvis kapaciteten her er ved at være opbrugt kan man tale om et plus på den samfundsøkonomiske skala - ellers er der blot tale om at udhule denne forbindelse til fordel for en anden. Men det har du utvivlsomt været inde på tidligere ;-)

Usikkerheden på den nuværende trafikstrøm sætter også stort spørgsmåltegn til den af nogle udråbte 'egenfinansiering' - og holder det ikke vil det æde af det som økonomerne kalder 'konsumentoverskudet' de næste mange år.

Set fra min stol er det største problem usikkerheden på forholdet mellem omkostninger og nytte; dvs. cost/benefit-forholdet. Det kan gå med en legobane til Billund og (måske) en letbane i Aalborg, men når beløbet kommer op på et 2-cifret mia.beløb i den høje ende, kan det gå hen og blive en rigtig ond møllesten.

Tillykke til mine børn og evt. børnebørn med forbindelsen; forhåbentlig ender det godt!

  • 5
  • 3

Det vil nok sætte Jylland i skyggen og på sigt gøre Jylland mere udkands danmark.

@ Ole Andersen

Så hvad der er godt for Sjælland og Lolland/Falster er skidt for Jylland?

Lyder lidt som jagten efter at nå bunden først.

Så af hensyn til væksten på Sjælland skal sjællænderne bekæmpe at Apple vil bygge en fabrik ved Viborg? For hvad der er skidt for Jylland er godt for Sjælland?

Det giver ingen mening.

Danmark er for lille til at kannibalisere sig selv.

Fyn og Jylland har ingen glæde af de svenske og tyske godstog som kører over Fyn og igennem Sydjylland uden at stoppe - ud over støj.

  • 9
  • 3

ellers er der blot tale om at udhule denne forbindelse til fordel for en anden.

@ Jens Haugaard

Jens du ser kun det du vil se.
Jeg kunne bruge dit argument for at argumentere for bedre økonomi på Øresundsforbindelsen.

Ja, Femerntunnelen vil trække trafik fra Storebælt, som dog har en glimrende økonomi. Men Femerntunnelen er i den sammenhæng også en økonomisk indsprøjtning for Øresundsbroen, da mere trafik vil vælge Øresund/Femern frem for Skåne/Tyskland direkte.

Hvad der tabes på Storebælt er på ingen måde en trussel mod den forbindelses økonomi, og vindes ind på Øresund til overflod.

  • 3
  • 2

Så hvad der er godt for Sjælland og Lolland/Falster er skidt for Jylland?

...skal sjællænderne bekæmpe at Apple vil bygge en fabrik ved Viborg?

Fyn og Jylland har ingen glæde af de svenske og tyske godstog som kører over Fyn og igennem Sydjylland uden at stoppe.

Tre gange forkert.

Hvis man bruger flere penge på anlæg af Femern end den giver samfundet nytte så er det helt galt.
Når man har lovet Fyn og Jylland, at man vil opkræve 'nytten' ved at bruge forbindelsen ved en direkte betaling fra brugerne. så er det helt dyrt at brugerene ikke kan betale og staten må opkræve skat også på Fyn og i Jylland.

Apples nye streaming fabrik betales af Apples og kunderne i Europa. Det påvirker ikke samfundøkonomien i noget nævneværdigt omfang.

Faktisk har Danmark en økonomisk indtægt fra godstog via banen over Fyn og Gennem Sønderjylland. Det vil bl.a. forbedre økonomien i den nye bane over Vestfyn, som alligevel skal bygges. Så kan man overveje om taksterne pr kilometer for tog er lidt for lav.
Set fra Danmark er det bare at presse den højest mulige betaling ud af svensk og tyske tog.

Lars :)

  • 3
  • 8

Hvis man bruger flere penge på anlæg af Femern end den giver samfundet nytte så er det helt galt.

@ Lars F. Jensen

85% af folketinget tror det modsatte.
Tyske eksperters rapport viser en samfundsforrentning på 5,5%.
Upartisk gennemgang af Femern A/S som politikerne lige har taget stilling til viser sund økonomi, samfunds- såvel som driftsøkonomi.

Men du bliver ved med at påstå det modsatte.

Hvor er dine beregninger?
Hvor er dine beviser?

Hvorfor kommer du ikke med fakta?
Det her er faktisk et fagtidsskrift, ikke Facebook eller Ekstra Bladet.

Jeg gider ikke kloge-åger, folk med magiske kristalkugler, og vedbedremennesker, men lytter gerne til folk med en anden mening hvis de er seriøse og kan argumentere for deres sag.

Flertallet har ikke altid ret, det har mindretallet heller ikke. Men slaget er tabt af modstanderne, delvist på grund af deres useriøsitet så ingen gider lytte til dem.

  • 13
  • 7

Jeg tillader mig som infødt at bringe debatten tilbage på sporet. Det var dagens glædelige meddelelse at se en fornuftig løsning for ca 200.000 mennesker der bor i nærheden af banen. På denne måde får udsættelsen af Fehmern forbindelsen mindre betydning for lokalbefolkningen.

Siden jeg som ganske ung tog toget på den årlige sommerferietur til hovedstaden er køretiden stort set ikke formindsket. Det tager i dag stadig ca 2 timer at køre med DSB fra Nyk.F til København H. På samme tid kan man køre fra København til Vejle.

Mon ikke vi også ser en ny Storsrømsbro bygget i samme periode, det ville være lige så snusfornuftigt.
Tak til regeringen.

  • 10
  • 2

Men der er ret få, der kun skal til Hamburg.

Så snart man skal videre, bliver flyet hurtigt en langt bedre mulighed end både bil og tog.

Så kræver tiden også, at der ikke er et eneste stop på vejen - realistisk ?

Lars :)

  • 3
  • 4

"På Lolland er der udover færgerne vel pt ikke meget andet end end et ret mennesketomt landbrug, turisme og rigeligt for mange ældre og svage borgere."

@ Lars F Jensen

Det er vel lidt af en stigmatiserende påstand og der er nok en del af de store eksportvirksomheder i området der er kede af den udlægning.

Og hvis de ældre og "svage" borgere (som er eksporterede fra de rige kommuner omkring KBH) ikke boede på Lolland, så skulle de jo bo andre steder.

Men Sydbanen har vel i en årerække bevidst været nedprioriteret, både hvad angå vedligehold af bane og kørende materiel. Og hvis man vil gøre noget for en landsdel hører infrastrukturen også med. Om det er rentabelt eller ej er i den sammenhæng mindre væsentligt.

  • 5
  • 0

@ Lars F Jensen

Det er vel lidt af en stigmatiserende påstand og der er nok en del af de store eksportvirksomheder i området der er kede af den udlægning.

Så gør noget ved det SELV. Der er INTET andet, der langsigtet hjælper.
Lolland og andre områder opfører til tider, som en Afrikansk koloni, der i over 50 år har levet alt for meget af selvmedlidenhed og ulandsbistand og alt for lidt af egne kræfter og egne initiativer.

Der er ingen fremtid i at bygge en tunnel i bare 8,5 år og så slut. Og slet ikke når hovedparten af arbejdskraften nødvendigvis må komme udefra pga. krav om kvalifikationer, og fordi man kan tvivle meget på, hvor mange ledige på Lolland vil kunne klare kravene til en moderne bygningarbejder.

Men de manglende rigtige jobs på færgerne - netto 100 færre har jeg hørt - vil være tabt for altid.

Det er jo fint med eksportvirksomheder, gerne flere af dem, men hvor store er de ? Vokser de ? Kan de opsuge den lokale arbejdskraft?

Og hvis de ældre og "svage" borgere (som er eksporterede fra de rige kommuner omkring KBH) ikke boede på Lolland, så skulle de jo bo andre steder.


Ja, det er jo i et vist omfang rigtigt, men så nedriv nogle flere gamle boliger.

Vigtigere er det imidlertid, at de unge og halv-unge i mange, mange år har forladt området og efterladt deres forældre tilbage. De svage er således også i høj grad de 'indfødte' halvgamle og ældre, der trækker gennemsnitsalderen meget op.
Næppe mange kan konkurrere med en frisk yngre tysk eller polsk betonarbejder.

Det bliver let for Lolland en sovepude i 8-9 år, og så værre end Korsør er nu.
Og folketinget kan stort set intet gøre - for det holdbare og varige skal ske indefra i området.

Men Sydbanen har vel i en årrække bevidst været nedprioriteret, både hvad angå vedligehold af bane og kørende materiel. Og hvis man vil gøre noget for en landsdel hører infrastrukturen også med. Om det er rentabelt eller ej er i den sammenhæng mindre væsentligt.


Nu er der rimelige OK baneforbindelser til Nykøbing Falster. DSBs problemer pga. IC4 skandalen, skader vel ikke Sydbanen meget mere end så mange andre strækninger. Lokalt er godstog helt ude af billedet udover godstog i ren transit til Tyskland.

Der er en en fin motorvej til Falster og helt til Rødby.
Men gode trafik forbindelser er også en vej væk for mennesker og lettelse for varer til at komme ind i området direkte til store supermarkeder og uden at det giver mange lokale job.

Det er jo ingen vej frem at tro på de kortsigtede og ikke virksomme projekter. Man må se sandheden i øjnene, finde de sande lokale styrker, arbejde med dem og indse at andet bare ikke realistisk.

Lars :)

  • 1
  • 5

Citat: "Men de manglende rigtige jobs på færgerne - netto 100 færre har jeg hørt - vil være tabt for altid"

@ Lars F. Jensen

Næ, Scandlines vil jo sejle videre. Det har de da påstået i mindst 50 artikler her på Ingeniøren alene. Og den engelske kapitalfond Scandlines ord har du jo selv tidligere taget for den pureste sandhed, modsat Femern A/S ejet af Transportministeriet som du ikke har tillid til.

Desuden skal billettering, vedligeholdelsesfenter og kontrolcenter for tunnelen ligge ved Rødby. Det opvejer det tab som der ikke bliver når Scandlines ikke lukker færgeruten :-)

  • 4
  • 3

Apples nye streaming fabrik betales af Apples og kunderne i Europa. Det påvirker ikke samfundøkonomien i noget nævneværdigt omfang.

Næ, det er kun til gavn. Og Apple lægger kun deres fabrik ved Viborg fordi infrastrukturen (fibernet) allerede findes i området.

Det er vist noget med "god infrastruktur er vigtig" - ved ikke om det siger noget om Femernforbindelsen :-)

Den finansieres i øvrigt af lån Femern A/S optager ved udstedelse af obligationer. Ligesom Storebælt og Øresund. Det er typisk pensionsfonde, banker og udenlandske investorer som lægger ud. Det koster jo heller ikke samfundet noget, det er brugerne af forbindelsen som skal betale de lån tilbage.

  • 3
  • 4

Og Apple lægger kun deres fabrik ved Viborg fordi infrastrukturen (fibernet) allerede findes i området.

Nej - Apple placeres ved Viborg, fordi der ligger det naturlig samlingspunkt for norsk vandkraft og dansk vindmølle strøm.
Så er man sikret en meget høj grad af forsyningsikret elektricitet, som kan markedsføres som 'grøn-strøm'.

Der er næppe noget særligt med fibernet i området, som ikke også allerede er mange andre steder. Det er jo kun ud på markerne og til private, der mangler fiberforbindelser.
Bygger man for milliarder, er prisen for at grave lidt fiber helt i småtingsafdelingen.

Om Apple overhovedet vil bruge bruge eksisterende fibre, anser jeg for yderst tvivlsomt.

Jeg tror, Apple selv vil sikre sig (redundante) fibre forbindelse til 'her og der og allevegne'.

Det med en god infrastuktur er ikke bare mere og mere. Det er ikke en tilstrækkelig betingelse. Områder helt uden nødvendig infrastuktur kan stoppe noget, men bare byggeri af veje og baner - ender let med 'the bridge to no-where' eller bare til Korsør.

Når Femern låner, stiller staten en garanti. Det koster på andre lånemuligheder og måske endda på Danmarks AAA rating. Især der bliver brug for statsmidler til at tilbagebetale er det ikke godt.

Det er helt galt at sige, at låner man koster det jo ikke noget. Det er lige til en 'tunnel-boble"

Den danske stat - c/o Claus Hjort Frederiksen fm.dk - kæmper jo i disse år for at holde statens lånebehov mest muligt nede bl.a. fordi der er en lidt ubehagelig lang periode, hvor flere går på pension end der kommer kvalificerede unge til ('hængekøjen')

Lars :)

  • 3
  • 7

Næ, Scandlines vil jo sejle videre.

Desuden skal billettering, vedligeholdelsescenter og kontrolcenter for tunnelen ligge ved Rødby.

Men Femern er bevilget under den forudsætning at færgerne forsvinder og så mister Lolland noget der ligner 100 jobs. Der er allerede tiltag til at betalingsanlægget skal være næsten fuldautomatisk og vil kræve meget få personer.

Hvis færgerne kan overleve, går Femern den sikre rentedød i møde, og de 100 job ved færgerne, modsvaret intet i forhold panikken ved Femerns konkurs - eller noget andet panikagtigt der vil ske.

Lars :)

  • 3
  • 5

Det er da voldsomt så negativt det står til på Lolland, man får det da næsten helt skidt ved at bo hernede.
Men sandheden er at Femern ikke på nogen måde bygget for at hjælpe Lolland. Når forbindelsen er bygget vil den bestå af et fuldautomatisk betalingsanlæg og en mand i en WV-transporter der kan køre en tur gennem tunnellen engang imellem. Derudover vil der ikke være nogen arbejdspladser langs motorvej eller jernbane på Lolland-Falster og det kan vi sagtens leve med, al den stund at forbindelsen, giver stærkt forbedrede forbindelser både nord- og sydpå. Så vil vi bare vente på at det vil give nogen afledte effekter til Lolland-Falster.
Men samtidig er vi da stolte af at vi kan lægge plads til en forbedring af vores infrastruktur.
Så hold Lolland-Falster uden for denne debat og fokuser på det Femern vil give, nemlig kortere rejsetider for hele Nordeuropa. Hernede ser vi som sagt frem til Femern, uden at skulle være en del af noget negativt.

  • 8
  • 2

Det er helt galt at sige, at låner man koster det jo ikke noget. Det er lige til en 'tunnel-boble"

Den danske stat - c/o Claus Hjort Frederiksen fm.dk - kæmper jo i disse år for at holde statens lånebehov mest muligt nede bl.a. fordi der er en lidt ubehagelig lang periode, hvor flere går på pension end der kommer kvalificerede unge til ('hængekøjen')

Endnu værre, når det udbasuneres, at det hele er brugerfinansieret (og dermed underforstået, at staten skam kan handle helt frit på alle andre ressourcekrævende områder).

I det mindste er en god del af pensionen egenopsparing, så fm.dk a/s ikke også skal bekymre sig om dét.

  • 1
  • 3

@ Lars F. Jensen

Så er det vel rigtigt vigtig med god infrastruktur for os halvblege Afrikanere og gamle svage mennesker der ingen mulighed har for at få arbejde på øerne og er i stand til at gøre noget selv, så vi kan komme på arbejde i hovedstaden, og måske forsøge at frigøre os for bistand fra hovedstaden. Og så kan børnene også hurtigere komme på besøg i alderdomsdanmark og besøge deres forældre.

De stærke yngre tyske og polske betonarbejdere får herved også bedre mulighed for at komme til landsdelen for at rive huse ned, når de har færdigbygget metroen.

Tak Lars for din pæne bezzerwizzer måde at beskrive Lolland og resten af "udkantsdanmark" på. Det giver et godt indblik for os om hvordan sådan nogle som jer tænker :-)

  • 3
  • 3

Nej - Apple placeres ved Viborg, fordi der ligger det naturlig samlingspunkt for norsk vandkraft og dansk vindmølle strøm.

@ Lars F. Jensen

Nu er det off-topic her til denne artikel. Men det er ellers et væsentligt argument for at lægge fabrikken lige netop der (se nedenstående kilde).

Det er mit indtryk at fabrikken skal virke også når det ikke blæser. Det er yderligere mit indtryk, at vindmøllestrøm er billig/gratis når det blæser, men at man tilsvarende betaler meget mere for strøm når det er vindstille, noget med afgifter på strøm i Danmark.

God dadgang til billig strøm = God infrastruktur.
God adgang til hurtigt internet = God infrastruktur

Femerntunnelen = God infrastruktur
Ny jernbane på Sydsjælland og Falster (senere også Lolland) = God infrastruktur

Det betyder nok alligevel en del for mange (alle) virksomheder.

Kilde:
http://politiken.dk/oekonomi/virksomheder/...
Citat: "Det handler om de førnævnte undersøiske fiberkabler. Hverken Sverige eller Norge er direkte koblet op på de store undersøiske internetkabler, der forbinder USA med Europa. Men det er Danmark. For eksempel via det store undersøiske TAT-14-kabel, der siden 2001 har skabt internetforbindelse mellem Tyskland, Holland, Storbritannien, Frankrig, USA – og Blåvand ved Esbjerg"

  • 2
  • 0

Den danske stat - c/o Claus Hjort Frederiksen fm.dk - kæmper jo i disse år for at holde statens lånebehov mest muligt nede bl.a. fordi der er en lidt ubehagelig lang periode, hvor flere går på pension end der kommer kvalificerede unge til ('hængekøjen')

@ Lars F. Jensen

Vrøvl!
Det er de lån vi laver til forbrug som er problemet, ikke de penge vi låner og investerer, det giver jo et tilsvarende aktiv, som derfor ikke belaster vores nationalregnskat.

For lån til anlæggelse af Femern passer aktiver og passiver jo sammen i den første periode, og når tunnelen står færdigbetalt, har forretningen Danmark et ekstra aktiv, som forbedrer vores kreditværdighed, da aktiver så alt andet lige bliver større end passiver.

Det er lån optaget til at betale pensioner, velfærd, sociale ydelser med videre som er problemet.

  • 2
  • 2

Hvis færgerne kan overleve, går Femern den sikre rentedød i møde, og de 100 job ved færgerne, modsvaret intet i forhold panikken ved Femerns konkurs - eller noget andet panikagtigt der vil ske.

@ Lars F. Jensen

Uha da, det lyder voldsomt.
Bare der ikke bliver revolution eller borgerkrig.

Femern får en gæld på små 60 milliarder kroner.

Med statsgaranterede lån kan Femern i dag låne til cirka 0,05% (se nationalbankens rentesatser på deres hjemmeside hvis du er i tvivl, med statsgaranterede lån kan Femern låne til det samme).

60.000.000.000 kroner til 0,05% i rente, det bliver lige 30.000.000 kroner det første år.

Hvis der kun kører 1.000 biler gennem tunnelen om dagen (under 1/6 del af dagens trafik) og de kun betaler 200 kroner pr. vej (langt under Scandlines priser) så giver det en indtægt på 73.000.000 kroner.

Til den pris vil tunnelen kvæle Scandlines på nul tid, og vil ikke være i nærheden af rentedøden, da vi regner med betalingsanlægget bliver fuldautomatisk som du selv skriver og tunnelen kræver minimal vedligehold de første 40-50 af dens 120 år lange levetid.

Ja, tilbagebetalingstid bliver så mega lang, men vi har altså heller ikke regnet med hvor mange flere biler som vil køre over til 200 kroner, vi har regnet uden trafikspring, vi har regnet med 1/6-del af den trafik der er i dag, og vi har slet ikke regnet indtægten fra togene med.

Renten kan stige, ja. Det er både Femern A/S og jeg klar over. Derfor har de regnet med en rente på 3% i stedet for dagens rente på 0,05%. Alligevel er økonomien bund solid.

Det er simpelthen ikke realistisk at tro på rentedød for dette projekt.

  • 6
  • 1

Hvis færgerne kan overleve, går Femern den sikre rentedød i møde

Citat fra indlæg 44 til denne artikel af Lars F. Jensen.

Citat: "Men de manglende rigtige jobs på færgerne - netto 100 færre har jeg hørt - vil være tabt for altid"

Citat fra indlæg 40 til denne artikel af Lars F. Jensen.

Så vi skal ikke bygge Femernforbindelsen, for den hænger ikke sammen hvis færgerne fortsætter og vi skal heller ikke bygge Femernforbindelsen fordi så lukker færgerne og Lolland mister arbejdspladser.

Er vi enige om færgerne ikke både kan fortsætte og ophøre?

  • 3
  • 0

Sjovt at ingen har nævnt violeta bulc udtalelser i danmark, der står kun noget her http://www.shz.de/regionales/schleswig-hol...
Så er der lige pludselig et hul på små 4,4 miliarder kroner i budgettet.
Og det ser ud til at de tyske landanlæg kommer til at tage længere end beregnet, faktisk er der en mulighed for at al lastvognstrafik til dk fra tyskland, også gennem jylland er i fare, tyskerne har store infrastruktur problemer, Rader Hochbrücke har en estimeret levetid på 5-7 år tilbage.
der kan læses mere her http://www.focus.de/immobilien/bauen/es-we...
Tyskland har rigeligt at se til, og med hensyn til fehmahrn, har jeg fra to i bundestag delegerede, at de regner med tidligst endelig godkendelse og byggestart i 2022

  • 1
  • 4

Næ, det er kun til gavn. Og Apple lægger kun deres fabrik ved Viborg fordi infrastrukturen (fibernet) allerede findes i området.

Har du set hvor marken Apple vil bygge på, er placeret ?
Mener du seriøst at fordi der er EnergiMidt fibernet i det (døde) område, at Apple vælger at placere et gigantisk datacenter der ?

Hvis det var pga. fiberen, så ville Kolding være en bedre placering, hvis vi snakker fiber. Der kommer fiberen fra Esbjerg/Blåvand (CANTAT-3, DANICE, TAT-14) og dermed USA, UK, Holland i land. Derudover kommer der fiber fra Hamburg, og fra Fyn/Sjælland og dermed Sverige/Baltiske lande.

  • 1
  • 3

Jens Jönsson/Bent Johansen TAT 14 m. fl.
Nævnte forbindelser kommer alle igennem Nymindegab-Nr. Nebel. Der er 2 modtagecentraler i Nr. Nebel. Dertil den røde linje Washington-Kreml.
Alle kabler fra Hornsrev 1, 2 og 3 ligger lige syd for Nr. Nebel, så en placering der, ville være optimal,
fibernet og elforsyning er optimal. Bortset fra spildvarmen.
Jens

  • 0
  • 1

Har du set hvor marken Apple vil bygge på, er placeret ?
Mener du seriøst at fordi der er EnergiMidt fibernet i det (døde) område, at Apple vælger at placere et gigantisk datacenter der ?
Hvis det var pga. fiberen, så ville Kolding være en bedre placering, hvis vi snakker fiber.

@ Jens Jönsson

Hvis du læser min kildeangivelse, vil du se det ikke er mig som tror det er derfor de lægger fabrikken/lageret der. Det er Morten Bay, som er forfatter, journalist, blogger og medierådgiver. Tænker han ved lidt om emnet.

Jord i Trekantsområdet/Kolding er betragteligt dyrere end ved Viborg.

  • 1
  • 1

Sjovt at ingen har nævnt violeta bulc udtalelser i danmark, der står kun noget her http://www.shz.de/regionales/schleswig-hol...
Så er der lige pludselig et hul på små 4,4 miliarder kroner i budgettet.
Og det ser ud til at de tyske landanlæg kommer til at tage længere end beregnet, faktisk er der en mulighed for at al lastvognstrafik til dk fra tyskland, også gennem jylland er i fare, tyskerne har store infrastruktur problemer, Rader Hochbrücke har en estimeret levetid på 5-7 år tilbage.
der kan læses mere her http://www.focus.de/immobilien/bauen/es-we...
Tyskland har rigeligt at se til, og med hensyn til fehmahrn, har jeg fra to i bundestag delegerede, at de regner med tidligst endelig godkendelse og byggestart i 2022

@ Matthias Schümann

Det har ingen nævnt tidligere, for det er gamle nyheder.

Femern har kun fået cirka 4 mia. kroner i støtte fra EU, i denne omgang. Men de har ret til at søge yderligere støtte senere.

Det er helt almindeligt i EU, når der er andre projekter som kan færdiggøres tidligere, fordi de ikke trækkes med sløve tyskere, at man så kun giver et mindre beløb i denne pulje, mod at projektet igen kan søge en senere pulje.

Desuden har Femern A/S en buffer i budgettet på 7 milliarder kroner, så det hænger stadig sammen selv med 0 kroner yderlighere fra EU, hvilket der ikke er mange som tror på.
"Så er der lige pludselig et hul på små 4,4 miliarder kroner i budgettet", er altså forkert Matthias.

Alle store kontrakter er der nu indhentet tilbud på, så der kommer ikke mange nye overraskelser vedrørende budgettet.

Helt tilbage til 2008 har vi vidst jernbanen i Tyskland ikke bliver færdig til forbindelsens åbning. Det er også gamle nyheder.

I traktaten fra 2008 står der de tyske landanlæg skal betales af tyskerne selv, og stå færdige senest 7 år efter den fast eforbindelse er åbnet. Altså kendt stof i 8 år nu.

  • 4
  • 1

Men jyderne kan måske blive nøde til at køre over Sjælland, Femern og A1.

Et godt argument for at bygge tunnelen :-)

Tjoh, det kan du måske nok have ret i, men da tyskerne åbenbart ikke er interesseret i at vedligeholde deres infrastruktur og snart går over til oksekærrer når de skal flytte varer og passagerer, så er der vel ikke grund til at bygge en Femern forbindelsen - et par knarrer eller tre er vel nok ;-)

M

  • 0
  • 2

Tjoh, det kan du måske nok have ret i, men da tyskerne åbenbart ikke er interesseret i at vedligeholde deres infrastruktur og snart går over til oksekærrer når de skal flytte varer og passagerer, så er der vel ikke grund til at bygge en Femern forbindelsen - et par knarrer eller tre er vel nok ;-)

@ Michel Berggren

Jeg har lidt svært ved at følge argumentet, at vi ikke skal investere i vores infrastruktur fordi den alligevel er ved at falde fra hinanden og så er det også lige meget og i øvrigt var det hele bedre i bondestenalderen :-)

Jeg satser 100 kroner på tyskerne nok skal nå at få bygget en ny forbindelse, som de planlægger på nuværende tidspunkt, inden A7 falder sammen under bilisterne.
Og 100 kroner til på Femernsundbroen også nok skal blive udskiftet inden den styrter i sundet.

  • 1
  • 0