Femern-kritikere måtte true sig til indsigt i hemmelig dagsorden
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Femern-kritikere måtte true sig til indsigt i hemmelig dagsorden

Illustration: Femern A/S

Den tyske godkendelsesmyndighed for Femern-tunnelen har under det første høringsmøde om Femern-forbindelsen i mandags afvist at udlevere den samme detaljerede dagsorden til Femern-modstanderne, som Femern A/S har fået. Det fortæller en af de organisationer, der deltog i mødet.

Som Ingeniøren skrev onsdag, har Femern-selskabet forud for de igangværende høringsmøder i Tyskland fået udleveret en såkaldt intern dagsorden med væsentligt flere detaljer end den offentlige version, som de øvrige deltagere har fået udleveret. Det er den tyske godkendelsesmyndighed Landesbetrieb Straßenbau und Verkehr i Kiel (LBV Kiel), der er ansvarlig for høringsprocessen, som har udleveret den interne dagsorden til Femern A/S.

Læs også: Kritik af Femern-høring: Mødedeltagere afslører dobbelt dagsorden

Flere organisationer og myndigheder fortalte onsdag i Ingeniøren, at høringsparterne, som overvejende består af Femern-kritiske organisationer, kun har fået udleveret den interne dagsorden sent mandag eftermiddag, fordi en advokat fra gruppen Aktionsbündnis gegen die feste Fehmarnbeltquerung opdagede, at Femern A/S sad med dokumentet til høringsmødet.

Mistillidsvotum

Men selv da den interne dagsorden blev opdaget, afviste LBV Kiel i første omgang at udlevere dokumentet til de fremmødte organisationer, fortæller Aktionsbündnis gegen die feste Fehmarnbeltquerung nu. Først da gruppen sammen med to andre organisationer truede med et mistillidsvotum mod formandskabet, fik de tilstedeværende høringsparter udleveret dokumentet.

»Myndigheden afviste først vores legitime krav. Tunnelmodstanderne reagerede ved at fremsætte en trussel om et mistillidsvotum mod forkvinden og LBV Kiel. Først da indvilgede forkvinden i også at udlevere dokumentet til tunnelmodstanderne,« siger Hendrick Kerlen, formand for Aktionsbündnis gegen die feste Fehmarnbeltquerung.

Den officielle dagsorden omfatter én side med høringernes 22 overordnede programpunkter. Den interne dagsorden fylder fem sider og omfatter en lang række underpunkter for hvert af punkterne, og den indeholder dermed langt flere detaljer om indholdet og processen for høringsmøderne.

Han mener, ligesom både Scandlines og Naturschutzbund Deutschland gav udtryk for i Ingeniøren i går, at LBV Kiel med den mere detaljerede dagsorden har givet Femern A/S en overhånd ved høringsmøderne.

»Ved ensidigt at udlevere dokumentet til Femern A/S handlede godkendelsesmyndigheden i strid med sine forpligtelser om at håndtere høringerne på en upartisk måde,« siger Hendrick Kerlen.

»Som en principsag og ifølge tysk forvaltningsret er myndigheden strengt forpligtet til at undgå favorisering. I dette tilfælde har myndigheden tilsidesat den forpligtelse. Derfor blev spørgsmålet om upartisk håndtering af høringerne allerede debatteret om morgenen (mandag, red.), og det resulterede i forslagene om mistillidsvotum,« siger han.

Høringsmøderne, som blev indledt mandag, ventes at strække sig over i alt 12 dage. Det har på trods af flere henvendelser tirsdag og onsdag ikke været muligt at få en kommentar fra LBV Kiel eller fra Femern A/S.

Ingeniøren har fået udleveret den interne dagsorden for høringsmøderne. Se begge versioner af dagsordenen her:

Offentlig dagsorden: Gliederung zum Erörterungstermin

Intern dagsorden: Interne Gliederung zum Erörterungstermin

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Som vi oplyste over for Ingeniøren i går, er der ligebehandling af alle ved høringsmøderne i Kiel.

Der er ikke tale om en hemmelig dagsorden.

Den tyske høringsmyndighed har lavet en intern huskeliste til sig selv over emner, der kan komme op. Man kunne forestille sig, at de delte den med os, så vi kunne være forberedt på at svare fyldestgørende.

Som Ingeniøren selv dokumenterer, er der ingen datoer for, hvornår de enkelte emner bliver behandlet. Derfor har vi et hold af 30 eksperter og jurister til stede på alle mødedagene.

Som ansøger skal vi kunne svare på et hvilket som helst spørgsmål fra borgerne og miljøorganisationerne, og man kan overveje, hvem i salen der skulle have en interesse i, at vi ikke kunne løfte den opgave.

Med venlig hilsen
Jens Villemoes
Pressechef, Femern A/S

  • 8
  • 10

Hvis man bliver truet med et mistillidsvotum, så er det fordi, i er taget med fingrene i kage dåsen ( u-rent trav )

Ualmindelig dårlig forklaring af en presse-chef (spin af værste skuffe ),

  • 9
  • 8

Hej Jens

Der er belæg for at kalde dokumentet hemmeligt, idet myndighederne først har undladt af fortælle høringsparterne om det og efterfølgende afvist at udlevere det, da det ved en tilfældighed blev opdaget.

Der er belæg for at kalde dokumentet en dagsorden, idet myndighederne selv kalder det for en opbygning af høringen, akkurat som de har kaldt den officielle dagsorden. Det fremgår af ovenstående.

Hvordan går det til, at I over for Ingeniøren oplyser, at I ganske enkelt ikke må kommentere på sagen, for derefter at kommentere på sagen her i kommentarsporet?

Venlig hilsen Steffen

  • 15
  • 5

Femern A/S har ikke modtaget noget mistillidskvotum, det er derimod den høringsansvarlige myndighed, LBV Kiel.

At LBV Kiel vælger kun at udlevere nogle af dokumenterne til en part, kan ikke være Femern A/S's ansvar.

  • 6
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten