Femern A/S forbryder sig mod VVM-direktivet
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Femern A/S forbryder sig mod VVM-direktivet

Femern A/S er ved at bryde miljøreglerne. Statens bygherreselskab, har netop varslet den internationale entreprenørverden om, at anlægsopgaver for 40,7 milliarder kroner er på vej, selv om miljøundersøgelserne - den såkaldte VVM-undersøgelse - endnu ikke er færdig. Og det er et problem, advarer miljøretsprofessor Peter Pagh.

»I stedet for at tage VVM for det, det er, nemlig et forsøg på at kvalificere beslutningsgrundlaget, siger man: 'Vi behøver ikke den slags viden. Vi træffer først beslutningen og undersøger bagefter',« siger Peter Pagh, professor i miljøret og planlovgivning på Københavns Universitet.

Han mener, at Femern A/S ved at udbyde anlægskontrakterne på den godt 18 kilometer lange sænketunnel under Femern Bælt, mens miljøanalyserne stadig foregår, og inden den tyske og danske regering reelt har givet projektet grønt lys ved at vedtage en anlægslov, kommer til at forbryde sig mod VVM-direktivet.

Læs også: Se hvordan Femern vil konstruere sænketunnellen

Og bliver konsekvensen, at der skal laves nye udbud, fordi resultatet af miljøundersøgelserne får politikerne til at vælge et af sænketunnelens alternativer, bliver det uforholdsmæssigt dyrt for både tilbudsgiver og bygherre, vurderer udbudsekspert Grith Ølykke fra CBS.

Læs også: Se hvordan Femern vil konstruere sænketunnellen

Om fem uger, den 21. marts, tager Femern A/S hul på den otte år lange proces med at anlægge en fast forbindelse mellem Tyskland og Danmark med en industridag, der skal skabe grobund for fremtidige partnerskaber.

»Det er et signal om, at projektet nu for alvor er i gang, og at prækvalifikation og licitationer nærmer sig,« siger Steen Lykke, teknisk direktør i Femern A/S.

Derefter vælger Femern til sommer de bedst egnede konsortier i en prækvalifikation. Et halvt år senere kommer den første af de fire store kontrakter i udbud. Resten bliver udbudt løbende hen over 2013.

Men anlægsloven bliver først vedtaget året efter, altså i 2014.

Dvs. at bygherren udformer udbudsmateriale på en sænketunnel, længe inden VVM-undersøgelserne er afsluttet, og politikerne skal beslutte, om det nu også er en sænketunnel, der skal anlægges.

Læs også: Femern-favoritten er og bliver en sænketunnel

Dén fremgangsmåde karakteriserer Peter Pagh som 'mærkværdig', fordi den kommer i karambolage med reglerne, med mindre udbudsmaterialet specifikt tager forbehold for anlægslovens vedtagelse. Og i så fald er det en meget uhensigtsmæssig fremgangsmåde.

»Implicit fremstår det som om, Femern A/S bare betragter disse VVM-undersøgelser som noget, der skal gøres, men resultatet er man ligeglad med,« siger Peter Pagh og påpeger, at det er det modsatte af, hvad VVM-direktivet foreskriver:

»Ifølge VVM-direktivet må man netop ikke lægge sig fast på noget, før man kender alle miljøpåvirkninger.«

Peter Pagh vil ikke afvise, at Femernforbindelsens bygherre kan komme i klemme efter VVM-direktivets artikel 8, fordi fremgangsmåden dermed er vendt på hovedet.

»Pointen er, at det projekt, som Femern A/S sender i udbud, jo skal svare til det, man når frem til, når man kender alle de miljømæssige faktorer. Hvis man vælger at sige, at man sætter udbudsprocessen i gang inden, bryder man grundlæggende med det princip,« vurderer Peter Pagh, der undrer sig over, at politikerne selv er trygge ved den beslutningsform.

Dengang de faste forbindelser over Storebælt og Øresund blev besluttet, var fremgangsmåden anderledes. Da vedtog politikerne en anlælgslov, baseret på overslag.

Læs også: Pris for boret tunnel under Femernbælt: 50,8 milliarder

I Femern A/S erkender pressechef Karsten Holmegaard, at det er en lidt 'særlig praksis' at lave licitation, inden den tyske og danske regering har 'stemplet VVM af' og vedtaget at anlægge en sænketunnel.

Det betyder, at I udbyder kontrakter i løbet af det kommende år på noget, som først vedtages senere?

»Det har vi fået lov til. Det står i tillæg til projekteringsloven, at Femern A/S har lov at rykke udbudsproceduren frem,« siger Karsten Holmegaard. Argumentet er, at det vil give politikerne en mere sikker anlægspris at beslutte sig på grundlag af:

»Når vi har fået tilbud hjem fra entreprenørerne, kan politikerne vedtage anlægsloven på et helt præcist bud fra markedet,« siger Karsten Holmegaard

Læs også: Tre mænd håndterer Femernprojektets 1.000 risici

Til bygherrens begrundelse for den valgte fremgangsmåde om, at det vil give politikerne en mere sikker pris at vedtage anlægsloven på grundlag af, siger Peter Pagh:

»Man laver ikke udbud for at afsøge markedet. Udbudsreglerne skal ikke bruges til at foregribe en beslutning. Derved laver man et fait accompli (fuldbyrdet handling, red.). Udbudsreglerne tages i brug, når man har besluttet, hvad man vil lave og hvor, dvs. hvilken linjeføring. For man må slet ikke ændre i projektet efter udbuddet.«

Ifølge Grith Ølykke, adjunkt ved Juridisk Institut på CBS, er det muligt at annullere et iværksat udbud, men økonomisk kan det være en rigtig dårlig idé:

»Rent udbudsretligt vil der ikke være noget galt med en procedure, hvor man afholder udbuddet nu, men afventer en politisk - økonomisk oplyst - beslutning om enten at indgå kontrakt med den bedste tilbudsgiver eller annullere udbudsprocessen med henblik på at gentage processen for at indhente tilbud på en anden løsning, som man så ikke kender prisen på,« vurderer Grith Ølykke, men tilføjer:

»Man kan diskutere, om det rent økonomisk kan betale sig, da det koster mange penge for tilbudsgiverne at skrive tilbud og for ordregiver at gennemføre, eventuelt gentagne, udbudsprocesser. Man kan også overveje, hvor mange tilbudsgiver der gider byde tredje eller fjerde gang, hvis man aflyser gang på gang.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først