Femern-entreprenører får op til en milliard kroner for at vente
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Femern-entreprenører får op til en milliard kroner for at vente

Illustration: Femern Sund Bælt

De to entreprenørkonsortier, som skal bygge verdens længste sænketunnel mellem Rødby og Puttgarden, får op til en milliard kroner, fordi byggestarten er forsinket. Det fremgår ifølge Jyllands-Posten af interne dokumenter, som avisen er i besiddelse af.

Regningen kan blive endnu højere, fordi entreprenørerne foreløbig kun bliver betalt for at vente frem til 2019 med at gå i gang med tunnelen. Det statslige projektselskab Femern A/S forventer, at byggeriet først kan gå i gang i 2020 og forhandler derfor med entreprenørerne om, hvad en yderligere udsættelse skal koste.

Læs også: Femern A/S har underskrevet milliardkontrakter med entreprenører

Femern A/S vil ikke kommentere forhandlingerne, men konstaterer over for Ingeniøren, at kompensationen til entreprenørerne består af to dele. For det første får de en erstatning, fordi arbejdet med tunnelen ikke som ventet kunne gå i gang som ventet i 2016.

»Femern A/S har naturligvis forberedt forskellige mekanismer i kontrakterne til at håndtere situationen, hvis der ikke er ønske om at sætte kontrakterne i gang inden begyndelsen af 2020,« skriver selskabet i en meddelelse, der er sendt til flere journalister.

Skal vente på tyske domstole

De tyske myndigheder mangler fortsat at give byggetilladelse til at grave tunnelelementerne ned i bunden af Østersøen. Delstaten Slesvig-Holsten forventes at udstede tilladelsen til sommer. Derefter vil sagen efter alt at dømme blive indbragt for en forbundsdomstol i Leipzig, og klagen får sandsynligvis opsættende virkning. Den egentlige byggetilladelse falder derfor, når domstolen ophæver den opsættende virkning.

Læs også: Over 12.000 tyskere gør indsigelse mod Femern-tunnel

Hidtil har Femern A/S forventet byggestart i starten af 2020, men ifølge Jyllands-Posten er det nu udskudt til senere i 2020. Selv oplyser selskabet til Ingeniøren blot, at forventet byggestart »uændret« er i løbet af 2020.

Spørgsmålet er, hvad det kommer til at koste, at entreprenørerne skal vente endnu længere end til 2019. Det interne dokument, som Jyllands-Posten er i besiddelse af, giver måske et fingerpeg, når det for årene 2017, 2018 og 2019 kommer frem til mellem 300 millioner og en milliard kroner.

Læs også: Revisorer: Tysk retssag skubber Femern-byggeri til 2020

Årsagen til det store spænd er, at beløbet består af to dele. Dels får entreprenørerne en direkte erstatning for at vente med at gå i gang. Dels bliver de kompenseret for, at priserne på bl.a. materialer og arbejdskraft stiger.

Jyllands-Posten skriver, at ekstraudgiften alene i 2020 kan løbe op over en milliard kroner. Det bygger avisen blandt andet på, at to professorer mener, at entreprenørerne vil tage sig bedre betalt for den næste venteperiode.

»Femern står i en svag forhandlingsposition, og entreprenørerne vil gøre alt, hvad de kan for at tjene ekstra på sådan en forhandling. Det er deres job, og de er gode til det,« lyder det fra Oxford-professoren Bent Flyvbjerg, der er verdenskendt for sin ekspertise i at styre megaprojekter.

Læs også: Topjurister: Fundamentet for dansk Femern-beslutning er rendyrket spådomskunst

Han bliver suppleret af økonomiprofessor Per Nikolaj Bukh fra Aalborg Universitet.

»Hvis byggemarkedet har oplevet så store prisstigninger, at de gamle priser ikke længere er attraktive, så er der en risiko for, at entreprenørerne ikke vil forlænge – eller kræve en kompensation, der er langt højere end sidste gang,« siger han til Jyllands-Posten.

Læs også: Tidsplanen skrider: Femern-tunnel bliver tidligst godkendt i 2018

Inden et bredt politisk flertal for to år siden gav grønt lys for at underskrive kontrakterne, udarbejdede revisionsfirmaet EY en såkaldt ekstern kvalitetssikring af økonomien. Den estimerede, at det koster 150 millioner kroner om året at lade entreprenørerne vente.

Dyrt at lønne medarbejdere og konsulenter

Det er dog langt fra hele regningen, for Femern A/S har selv en stor organisation og en lang række konsulenter, der skal have løn. Derfor lød EY's estimat af den samlede pris for et års forsinkelse på en halv milliard kroner.

Læs også: Entreprenører skal have 150 mio. kr. for hvert år Femern-tunnelen forsinkes

Det skal ses i relation til, at den samlede pris for tunnelen og opgradering af jernbanen fra Rødby til Ringsted er godt 62 milliarder kroner.

Læs også: Politisk finte: Danmark bruger 13 milliarder på Femern-forbindelse før tysk godkendelse

Folketingets transportordførere fik torsdag en orientering om Femern-forbindelse af transportminister Ole Birk Olesen (LA) og Femern A/S. De dokumenter, som blev udleveret, er fortrolige, oplyser Dansk Folkepartis Kim Christiansen til Ingeniøren. Hverken han eller andre af de ordførere, som Ingeniøren og andre medier har talt med fredag, giver dog udtryk for bekymring i forhold til projektet.

Jeg ved ikke, hvorfor Femernforbindelsen anses for så vigtig. Når/hvis den kommer fyldes vore 2-sporede motorveje fra København og sydpå med transporter fra Sverige og Norge, så vi ikke kan komme rundt i København på Amager. Fra et nationalt synspunkt ville en vejbro fra Kalundborg via sydspidsen af Samsø til Jylland give langt mere mening.
Lav så også en vejbro fra Bøjden til Fynshav og lad svenskerne og tyskerne om at lave forbindelsen fra Ystad til Tyskland. Det ville binde Danmark sammen. Specielt hvis vi fik motorvejsmærker i stedet for Brobizz, som blot er en forlægning af Øresundstolden til Storebælt

Vi er i stedet optaget af at lave jernbaner og vejforbindelser til Europa. Jernbaner er gårsdagens teknologi - endimensionelle jernskinner som kan tage ca. et tog i timen (Ringsted - Kbh.). Teknologien er fra 1800-tallet, men stadig politikernes yngling. Fremtiden er vejbroer med selvkørende person og last-transporter.

  • 2
  • 11

"Årsagen til det store spænd er, at beløbet består af to dele. Dels får entreprenørerne en direkte erstatning for at vente med at gå i gang. Dels bliver de kompenseret for, at priserne på bl.a. materialer og arbejdskraft stiger."

Det sidste skulle man alligevel have betalt for, hvis man havde ventet med at indgå kontrakten til byggetilladelsen var i hus.

  • 1
  • 0