Femern droppede 'forsikring' mod forsinkelser - Transportministeriet nægter kendskab

Femern A/S vidste, at der var en meget stor risiko for, at den tyske godkendelsesproces ville forsinke byggeriet. Derfor ville man - som klippet fra en tidsplan udsendt i april 2012 viser - gøre de store entreprenørkontrakter betinget af den tyske myndighedsgodkendelse. Men siden droppede Femern A/S kravet uden at informere hverken Transportministeriet, Transportministeren eller politikerne i forligskredsen.

Femern A/S fjernede et udbudskrav, der ville have beskyttet projektet økonomisk mod forsinkelser forårsaget af den tyske godkendelsesproces. Transport- og Bygningsministeriet afviser nu at have sagt god for at fjerne kravet.

Havde Femern A/S holdt fast i, at projektets store entreprenørkontrakter ikke ville blive underskrevet, før de nødvendige godkendelser i både Danmark og Tyskland var på plads, ville en stor del af projektets nuværende problemer ikke eksistere.

Men undervejs i udbudsprocessen fjernede Femern A/S den afgørende betingelse, der havde følgende ordlyd: ‘Underskrivelsen af anlægskontrakterne kræver naturligvis også at man har alle nødvendige godkendelser i Tyskland og Danmark, herunder ikke mindst en anlægslov vedtaget i Folketinget’. Formuleringen kommer fra et et nyhedsbrev udsendt af Femern A/S 15. august 2013.

Transportministeriet afviser kendskab til krav

I dag står det klart at byggeriet vil blive forsinket i flere år - netop på grund af den tyske godkendelsesproces. Og i morgen bliver politikerne bag Femern-forliget præsenteret for entreprenørernes bud på, hvad det vil koste at gøre projektets fire største entreprenørkontrakter betingede af den tyske godkendelse.

Femern A/S vil ikke svare på, hvorfor bygherreorganisationen fjernede kravet, og Ingeniøren har derfor spurgt transport- og bygningsminister Hans-Christian Schmidt (V) om han, hans forgænger eller ministeriet har godkendt en fjernelse af kravet. Men Transport- og Bygningsministeriet afviser alt kendskab til kravet.

Læs også: ANALYSE: Derfor bliver Femern-tunnelen måske udskudt, men ikke droppet

‘Transport- og Bygningsministeriet har ikke været involveret i den konkrete udfærdigelse af udbudsmaterialet på de udbudte anlægsentrepriser på Femern Bælt-forbindelsen. I foråret 2015 blev den daværende transportminister og forligskredsen bag Femern Bælt-forbindelsen bedt om at tage stilling til Femern A/S' forslag om at forlænge byggeperioden på sænketunnelen med 2 år til 8½ år som led i at billiggøre projektet. Det blev tiltrådt i maj 2015. For nærmere spørgsmål om udbudsmaterialet henvises til Femern A/S,’ skriver ministeriets pressechef, Martin Østergaard-Nielsen, i et såkaldt ‘departementalt svar.’

Ordfører: Femern A/S har sovet i timen

Femern A/S har været under heftig beskydning af forligskredsens politikere. Blandt andet har Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, i en artikel på Finans.dk beskyldt Femern A/S for at ‘der er nogen, der har sovet i timen,’ fordi selskabet ikke forudså, at den tyske godkendelsesproces kunne forsinke byggeriet.

Læs også: Politiker: Femern A/S droppede krav til tysk godkendelse uden at fortælle os det

Selskabets bestyrelsesformand, Henning Kruse Petersen, har i samme artikel afvist beskyldningerne med, at selskabet havde tillid til de forsikringer, de fik fra de tyske myndigheder om, at målet var at byggeriet kunne sættes i gang i 2015.

»Det kan man selvfølgelig mene, at vi skulle have forudset. Men vi kan jo ikke gøre noget ved, hvordan man håndterer sagen i Tyskland,« siger Henning Kruse Petersen til Finans.dk.

Femern i 2012: Stor usikkerhed om tysk godkendelse

Tidligere har Femern A/S imidlertid understreget, at det er utrolig svært at forudsige, hvor lang tid det tager at opnå godkendelse i Tyskland. Det blev i en tidsplan (som kan ses under artiklen) sendt til de interesserede entreprenørkonsortier i april 2012, angivet som en af grundene til at gøre entreprenørkontrakterne betingede af tysk myndighedsgodkendelse.

‘Som følge af de mange forhold, som ligger helt eller delvist uden for selskabets kontrol, vil der være en risiko for, at processen vil tage længere tid, end der er afsat i tidsplanen. Dette gælder ikke mindst i forhold til godkendelsesprocessen i Tyskland, hvor der er en række særlige udfordringer,’ står der således.

Femern A/S understregede ‘for en god ordens skyld,’ at tidsplanen ikke tog højde for ‘eventuelle forsinkelser som følge af klage- og ankesager i forbindelse med myndigheds- og godkendelsesprocessen i de to lande eller klagesager i forbindelse med udbudsprocessen.’

Derfor ville kontraktindgåelsen ‘først ske, når godkendelsen er på plads i både Danmark og Tyskland.’

Læs også: Sløjfet krav i Femern-kontrakter koster dyrt at genindføre

Men denne betingelse forsvandt ud af udbuddet, og Femern A/S nægter i dag at fortælle hvorfor. I morgen får vi at vide, hvad udeladelsen vil koste.

⭐Tidsplan for Femern Bælt-projektet kyst-kyst, april 2012

Kommentarer (7)

Ret bekvemt for Schmidt, at han kan hænge Heunicke op på denne fadæse. Men bare rolig: Schmidts efterfølger får også problemer, som han kan tørre af på Schmidt.

Der er vel ikke andet for, end at det er ledelsen og bestyrelsen i Femern A/S, der kommer til at hænge økonomisk på skandalerne.

  • 6
  • 0

Og en snak i telefonen eller hvis man mødes tilfældigt, er ganske uformel, men meget belejligt. Det er sådan embedsmænd overlever.

Det afvises blankt fra ministeriet, men er der ikke noget med at direktøren for Femern A/S har en ikke fjern fortid som chef i netop ministeriet?

  • 1
  • 0

Ret bekvemt for Schmidt, at han kan hænge Heunicke op på denne fadæse. Men bare rolig: Schmidts efterfølger får også problemer, som han kan tørre af på Schmidt.

Der er vel ikke andet for, end at det er ledelsen og bestyrelsen i Femern A/S, der kommer til at hænge økonomisk på skandalerne.

Det ville selvfølgelig være fedt at kunne placere et ansvar, men på dette tidspunkt vil al snak om hvem der lavede hømhøm i fortiden dække for det vigtige analysearbejde og efterfølgende beslutning, som skal hindre at vi laver en hømhøm nu.

"Det er helt uacceptabelt at forbeholdene faldt ud af kontrakten. Det har desværre gjort projektet både mere vanskeligt og vil fordyre det og det må vi jo så her bagefter bare acceptere" er kun noget der kommer over uansvarlige politikeres læber.

Det er en form for ansvarets version af sunk cost fallacy som vi nemt kan komme til at lave lige nu.

  • 6
  • 0

Projektet bliver meget dyrere end forudset af forslagsstillerne, og der er ingen til at betale. Tyskerne vil helst ikke have forbindelsen, så luk den dog ned nu og tag tabet for forberedelserne. Da jeg sidst var sydpå i bil var ruten over Fyn og Jylland uden problemer. Hvis man ikke kommer fra Østeuropa/Berlin, men fra Hamburg, er der meget lidt tid at spare ved en Femern tunnel.

  • 2
  • 0