Femern-direktør skal afskaffe trængslen i København
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Femern-direktør skal afskaffe trængslen i København

Skal dyrere parkering, endnu mere metro eller bredere indfaldsveje reducere trængslen i hovedstadsområdet? Det skal direktøren for Sund & Bælt A/S, der driver Storebæltsbroen, Øresundsbroen og bygherreorganisationen Femern A/S, Leo Larsen, finde svaret på.

Ifølge en pressemeddelelse, som Transportministeriet netop har udsendt, skal Leo Larsen nemlig være formand for den 24 mand store trængselskommission, som regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti har valgt at nedsætte.

De 24 personer, hvis navne endnu ikke er offentliggjort, får indtil januar 2013 til at:

1) Analysere de grundlæggende udfordringer for hovedstadens transportsystem på både kort og lang sigt.

2) Analysere fordele og ulemper ved forskellige tiltag til løsning af udfordringerne.

3) Udarbejde forslag til en samlet strategi og finansieringen heraf.

Forligspartierne stiller flere specifikke krav om, hvilke løsninger, kommissionen skal vurdere - blandt andet vil politikerne have en vurdering af, hvor realistisk det er, at lave landsdækkende roadpricing, når man nu måtte opgive trængselsringen/betalingsringen omkring København.

Kommissionen skal nemlig også komme med finansieringen til de gode forslag, de måtte finde.

Når kommissionen har afleveret sit oplæg, vil regeringspartierne gå i gang med at lave en konkret strategi for reduktion af trængsel og luftforurening i hovedstaden. Den skal være klar i august 2013. Der kan dog blive indført nye regler for eksempelvis lastbiler eller andre typer transport allerede inden da, skriver ministeriet i kommissoriet.

Dokumentation

Læs pressemeddelelse og kommssorium

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten