Femern-byggeri får Lolland til at vokse med tre kvadratkilometer
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Femern-byggeri får Lolland til at vokse med tre kvadratkilometer

Danmarkshistoriens største kystopfyldningsprojekt vokser nu yderligere med 700.000 kvadratmeter land.

Oprindelig var planen at lade Lolland brede sig en halv kilometer længere mod syd for at skaffe sig af med 15.000.000 kubikmeter havbund fra udgravningen af en næsten 18 kilometer lang og 50 meter bred rende til sænketunnelen mellem Tyskland og Danmark.

Men nu er det nye landskabsareal, der i forvejen var skitseret til at udgøre 2.300.000 kvadratmeter, vokset til tre kvadratkilometer.

Årsagen er beslutningen om at bygge et produktionsanlæg til tunnelelementerne ved Rødbyhavn, fortæller projektchef Rasmus Warborg Larsen fra Femern A/S:

»Produktionsområdet, der bliver placeret lige midt i den kommende landopfyldning, kræver faktisk udgravning af ekstra 4.000.000 kubikmeter jord, som vi også skal af med. Derfor placerer vi lidt mere land vest for både tunnelportal og den eksisterende havn, end i det oprindelige forslag.«

Det nye naturområde kommer til at strække sig parallelt med den eksisterende kyst og når en halv km ud i bæltet til spidsen af færgehavnens moler. Fra færgehavnen løber det nye land cirka 3,5 km mod vest og ca. 3,7 km mod øst.

Det fremgår af det nye forslag til udformning af landområdet, der udgør en del af Femernbælt- projektet. Skitseprojektet, der oprindelig er udformet af Schønherr Landskabsarkitekter og DHI i samarbejde med bygherrens tunneltekniske rådgiver RAT, Rambøll-Arup-TEC, er nu viderebearbejdet sammen med Lolland kommune.

Ingeniører og arkitekter har lagt sig i selen for at opnå de miljømæssigt bedste løsninger, og Rasmus Warborg Larsen forsikrer, at vandgennemstrømningen i Femern Bælt ikke forringes.

Flytter motorvejen

Samtidig bliver motorvejens planlagte linieføring ved Rødbyhavn flyttet 150 meter længere mod vest for at imødekomme krav om mere plads til både beredskabsmyndighedernes og Skats faciliteter ved betalingsanlæggene.

Jernbanens linieføring er uændret, og både vej og bane ligger stadig inden for den fastsatte korridor.

Et af de andre elementer, der har flyttet sig, siden Ingeniøren i april fortalte om projektet, er den planlagte strandlagune.

Strandlagune rykker mod vest

I det oprindelige forslag lå den halvmåneformede strand på den østlige side af tunnelen, dvs. mellem tunnelportalen og færgelejet. Men på Lolland foretrak de lokale politikere at flytte stranden mod vest, tættere på Lalandia, hvor der i forvejen er et strandareal, der bliver bevaret.

Tanken er, at det skal være et lavbundet, stillestående, børnevenligt vand. Og der bliver også mulighed for at slå sig løs med vandcykler og kajakker.

Øst for den eksisterende færgehavn er planen fortsat at anlægge et våd- og naturområde med en kystlagune med to mindre øer. Hele området bliver offentligt tilgængeligt undtaget den østligste klind, hvor kreaturer efter planen skal have fred til at græsse.

Planen skal indgå i den kommende VVM-redegørelse, men Rasmus Warborg Larsen åbner mulighed for, at der faktisk helt frem til åbningen af den faste forbindelse i 2020 kan komme justeringer af områdets udseende, når den detaljerede planlægning går i gang.

Dokumentation

Læs mere:

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten