Femern-boss lige før startskud: Sådan undgår jeg balladesager
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Femern-boss lige før startskud: Sådan undgår jeg balladesager

»Vores ambition er, at der ikke kommer en eneste sag for voldgiftsretten,« fastslår Leo Larsen, administrerende direktør for Femern A/S og Sund & Bælt A/S, ved starten af udbudsperioden til danmarkshistoriens største anlægsprojekt, sænketunnelen mellem Rødby og Puttgarten.

Læren fra de seneste årtiers større anlægsprojekter som forbindelserne over Storebælt og Øresund samt metroen, der alle har været plaget af voldgiftsager er nemlig, at åbenhed om processen, samarbejde og inddragelse af det bedste fra entreprenøren er vejen frem. Det var takket være partnerskabsånd, at Øresunds kyst-kystanlæg blev færdigt før tiden, til budgettet - og uden en voldgiftssag:

»At gennemføre projekterne i en atmosfære af partnerskab er en mere positiv proces end den mere konfrontatoriske, hvor man igennem processen konstant truer hinanden med voldgift,« siger Leo Larsen.

Et aktuelt eksempel er anlægsarbejdet på Københavns metro. Ti år efter at metroen gik i drift, er den seneste voldgiftssag mellem entreprenørkonsortiet, Comet, og Metroselskabet netop blevet afgjort.

For at undgå sådan et forløb gør Femerns projektorganisation en del ud af at være meget præcise i beskrivelsen af udbudsmaterialet.

I dag er partnerskabsbaserede udbudsformer som partnering eller konkurrencepræget dialog efterhånden bredt anvendt.

Til september går prækvalifikationsprocessen i gang, og til december afleverer konsortierne deres beskrivelser af, hvilke kvalifikationer konsortierne kan byde på.

»I udbudsfasen laver vi først en meget grundig prækvalifikation af de entreprenørkonsortier, der skal gennemføre det her kæmpeprojekt. Målet er at få i hvert fald tre tilbud på hver af de fire store anlægskontrakter, som vi byder ud,« fortæller Leo Larsen.

»Vi kommer til at stille høje krav til garantier, fordi kontrakterne har en størrelse på op til 10 milliarder kroner. For at et konsortium kan få flere kontrakter, skal det bevise, at det har tilstrækkeligt af både teknisk og finansiel styrke. Så alene af den grund vil nogle kunne blive diskvalificeret,« siger Leo Larsen, der dog håber, at der kan sammensættes tilstrækkeligt mange store, internationale konsortier til at skabe en passende konkurrence.

Til gengæld regner han ikke med, at konsortierne vil springe fra, fordi de mener, bygherren påfører dem for stor del af risikoen.

»Man kan godt lægge al risikoen på entreprenøren. Men så bliver det dyrt. Det vigtigste i ideen om den konkurrenceprægede dialog er en rimelig og entydig risikodeling imellem os. Det er helt afgørende. Sådan at entreprenøren bærer de risici, der er knyttet til den tekniske proces, og bygherren bærer de risici, der er forbundet med eksempelvis miljøkrav og overordnet projektgodkendelse.«

»I første del af dialogfasen beder vi konsortierne om tekniske tilbud uden pris. Derefter går vi i dialog med konsortierne om den tekniske løsning. Det er det, der ligger i partnerskabsånden, at vi siger: I har muligvis erfaring, som er bedre end den teknologiske viden, vi har. Lad os høre, hvad I har at byde på.«

»Så kan det være, at vi siger, at det, der foreslås, ligger uden for det, man normalt kan kalde kendt teknologi, og at vi derfor ikke kan ændre betingelserne. Eller det kan være, vi synes, at det, der foreslås, er af en sådan karakter, at det kan forbedre det færdige produkt, så vi derfor kan acceptere de foreslåede ændringer,« forklarer Leo Larsen.

»Først i næste runde beder vi om bud, der har pris med. På den måde kan vi holde vores løfte til Folketinget om, at politikerne ved 3.-behandlingen af anlægsloven i folketingssalen kender tilbudspriserne,« tilføjer han.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først