Femern bliver flere milliarder kr. billigere
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Femern bliver flere milliarder kr. billigere

På et møde i Transportministeriet i dag fremlagde bestyrelsen fra Femern A/S de nye entreprenørtilbud for transportminister Hans Christian Schmidt og transportordførerne fra forligskredsen.

Her blev det fastlagt, at en endelig beslutning om kontrakterne skal underskrives i maj 2016. Det bekræfter både Villum Christensen fra Liberal Alliance og Rasmus Prehn fra Socialdemokratiet over for Ingeniøren.

Læs også: Ny transportminister klar til at udskyde Femern-beslutning

Politikerne er ikke meget for at tale om konkrete tal på de bud, man har fået ind i denne omgang. Men det står klart, at en betydelig del af de ca. ni milliarder kroner, som forårets bud gik over budget, er barberet ned.

»Det positive fra mødet er, at en meget stor del at den besparelse på de ni milliarder, entreprenørerne var sendt i byen for at finde, ser ud til at kunne lykkes - en meget betydelig del,« siger Villum Christensen, trafikordfører i Liberal Alliance, som ikke ville gå i detaljer med de nye bud.

Det ville trafikordføreren fra Socialdemokratiet, Rasmus Prehn, heller ikke. Men ifølge ham ser de økonomiske aspekter meget positive ud.

»Jeg er blevet bestyrket i min tro på, at projektet er realistisk. Det er nogle gode bud, der er kommet, som er rykket nogle milliarder ned,« siger han.

Læs også: Sådan nåede prisen for Femern-forbindelsen op på 64 milliarder

Lige så meget optimisme er der ikke at spore hos den radikale trafikordfører, Andreas Steenberg. Han ser stadig mange hindringer, inden projektet kan realiseres.

»Det er et projekt, der er i store problemer, kan man roligt sige. Vi går stadig ind for projektet, men jeg vil ikke give nogen garantier. Hvis ikke økonomien hænger sammen, og vi ikke kan få lov at bygge, så kan det jo ikke lade sig gøre,« sagde han ovenpå dagens møde.

Nyt møde om 14 dage

Forhandlingerne mellem entreprenørerne og Femern A/S fortsætter nu, inden der i maj næste år skal træffes en endelig beslutning om, hvilke selskaber der skal have de store Femern-kontrakter.

Læs også: Nye forsinkelser: Femern-tunnelen åbner måske først om 12 år

Men økonomien er som bekendt ikke den eneste knast, der skal bearbejdes. De manglende tyske miljøgodkendelser, som nu har udskudt projektet yderligere, skal politikerne også forholde sig til. Derfor er der indkaldt til nyt møde 21. oktober, hvor forligspartierne sammen med ministeren skal diskutere, hvordan tidsplanen kan se ud.

Ifølge Villum Christensen vil der her blive fremlagt en række konkrete modeller for, hvad forsinkelserne kan komme til at koste.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Citat: "Ifølge Villum Christensen fra Liberal Alliance vil der her blive fremlagt en række konkrete modeller for, hvad forsinkelserne kan komme til at koste"

Naturligvis, de to milliarder kroner man har brugt på VVM med videre indtil videre forrentes jo. Men med statsgaranterede lån, så renten er næsten lig nul.

Til gengæld stiger biltrafikken kraftigt, navnligt kører vi flere og flere lange strækninger. Det må betyde flere bilister kan forventes på forbindelsen. Jernbanetrafikken er cirka status-quo.

Vækster i Sverige og Tyskland gør også, at godstogsmængden vil stige løbende.

Positive effekter af forsinkelse:
Forventes flere biler
Forventes flere godstog
Forventes mindst samme antal passagertog

Negative effekter af forsinkelsen:
Opretholdelse af Femern A/S (løn, kontorer med videre)
Revidering/opdatering af undersøgelser
Forrentning af brugte midler

Men alt-i-alt må de positive effekter ventes at veje tungere.

  • 5
  • 6

@ Lars F. Jensen

Entreprenøren er jo ikke valgt endnu, så det er jo naturligt man holder kjortene tæt til kroppen.

Hvis man siger MTHøjgård byder 27 milliarder og Aarsleff byder 25 milliarder kroner, så er der jo ikke mange muligheder for at forhandle prisen yderligere ned med Aarsleff, vel?

Bør en ingeniør ikke vide det, Lars? :-)

(Staten har tradition for at holde budgivning hemmeligt, det kan Bjarne Coridon tale med om - DONG! DONG! DONG! DONG!)

  • 2
  • 3

Usikkerheden råder fortsat. VIllum CHristensen mener, at prisen er sat ned med "en meget betydelig del". Kom nu med nogle tal, i stedet for al den uld i mund.
Rasmus Prehn er som vanligt jublende optimistisk, og hos ham er der ikke den mindste tvivl. Han har nok heller ikke set (?), hvos Hans Schær kunne fremlægge for nylig om den lange tilbagebetalingstid.
SÅ hos forligspartierne lever der fortsat en usvækket tro på, at tunnelen er rentabel - uanset hvad.
Det må være herligt med en sådan optimisme - især når man er i stand til at se bort fra en række ubehagelige kendsgerninger.

  • 1
  • 0

Hvem har nogen sinde set et stykke infrastruktur ikke betale sig? Det er jo ikke et pap-parcelhus vi taler om, men noget der holder 100 år.

Forbindelsen kan låne med statsgaranti og så renten er rundt regnet nul. Eller i hvert fald lavere end inflationen. Da den dansk-tyske aftale endda indebærer at Danmark får alle indtægter mod at betale for anlægget, ja så kan den til enhver tid siddende finansminister grine hele vejen til den Europæiske Centralbank i Frankfurt.

  • 0
  • 3

Med ukendt starttidspunkt, med risiko for at byggeriet aldrig kommer i gang og med et ukendt antal ændringer til projektet som følge af den ikke afsluttede tyske myndighedsbehandling må det da blive en noget mærkelig "kontrakt" man kan underskrive med en entreprenør til foråret 2016.

  • 2
  • 1

.. men enhver kontrakt er bundet af en given start tidspunkt. Entreprænører skal jo planlægge sine folk og materiel. De kan jo ikke stå standby i 1-3 år i Rødby indtil tyskerne får miljøgodkendelse, klaget 1. og 2. gang, for domstol og anket m.m.

  • 2
  • 0

Mon dog ikke at Femern A/S har taget højde for det forsinkede starttidspunkt i deres seneste forhandlinger?

Jeg kan huske præcis hvor jeg læste det, men der har været forslag om at sætte byggeriet af elementfabrik og "camp" til arbejdere i gang før anlægget af forbindelsen starter. Afhængigt af forskellige faktorer kan det byggeri godt tage måske et halvt eller helt år, og hvis der først skal udarbejdes lokalplan for området osv. så tager det blot endnu længere. Så en tidligere start på byggeriet af fabrikken, end hvis man venter til selve byggeriet af forbindelsen, kunne måske så gøre tidsforbruget til bygningen af den faste forbindelse kortere.

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten