Femern A/S bekræfter: Broen bliver dyrere
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Femern A/S bekræfter: Broen bliver dyrere

Femernbroens oprindelige anlægsoverslag holder ikke. Femern A/S bekræfter nu, at broens pris vil komme til at overstige de 33 milliarder kroner, som politikerne fik opgivet, da de sagde ja til byggeriet.

»De seneste måneder har vi regnet på de to designforslag for henholdsvis en bro og en tunnel, som vores rådgivende ingeniører har udarbejdet. Og broen er blevet dyrere end hidtil antaget,« fastslår Leo Larsen, administrerende direktør i Femern A/S.

Det har fået transportminister Hans Christian Schmidt til at hasteindkalde bestyrelsen i Femern A/S. I morgen vil han orientere forligspartierne bag Femernbeslutningen.

Læs også: Derfor er funderingen af Femernbro så udfordrende

For forligspartierne har broprisen på 33 milliarder kroner været et væsentligt argument for at sige ja til at bygge og lånefinansiere forbindelsen alene, uden Tyskland som partner.

At en sænketunnel under Femernbælt til sammenligning ville løbe op i 41 milliarder, har hele tiden givet tunnelen de klart dårligste odds.

Til gengæld viser de foreløbige beregninger nu, at tunnelen bliver lidt billigere, sådan som Ingeniøren tidligere har skrevet.

Det skyldes bl.a., at det har vist sig muligt at lave langsgående ventilation i stedet for tværgående, og dermed kan tunneltværsnittet reduceres. Desuden kan man undvære ventilationsøer og en del tunge installationer til ventilering.

På den baggrund mener Leo Larsen, at det overordnede anlægsskøn for økonomien i Femernprojektet holder. Fordi det bevæger sig inden for det estimerede interval:

»Projektet kan stadig gennemføres indenfor det hidtidige anlægsskøn, men de detaljerede beregninger er endnu ikke bragt til ende,« siger han.

En af årsagerne til, at broprisen er røget i vejret, er, som Ingeniøren tidligere har beskrevet, vanskeligheder med at fundere broen i det bløde lerlag under den sydligste del af Femernbælt. Hvad prisforhøjelsen eventuelt også skyldes, vil Femern A/S ikke uddybe.

Læs også: Vanskelig undergrund giver Femerns brofolk valg mellem cement og pæle

Før forligspartierne i morgen bliver orienteret, vil selskabet heller ikke ud med, hvor meget dyrere broen bliver. Men anonyme kilder har til Jyllands Posten oplyst, at broens pris er steget med 7,5 milliarder kroner.

Per Clausen, trafikordfører for Enhedslisten, der står uden for forliget, mener, at Folketinget har vedtaget Femernforbindelsen på et forkert og utilstrækkeligt grundlag.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten