Femern-aftale frigør milliarder til Limfjords-bro og ny motorvej
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Femern-aftale frigør milliarder til Limfjords-bro og ny motorvej

Tysklands manglende vilje til at hive euro op af statskassen til en bro over Femern Bælt frigør milliarder af kroner til nye danske broer, motorveje og jernbaner.

Det skyldes, at Danmark ifølge aftalen med tyskerne modtager alle indtægter fra broen. Pengene skal også bruges til at betale for den nye motorvej og det ekstra jernbanespor til Rødbyhavn.

Det betyder, at der ikke længere er brug for de 4,2 milliarder kroner, som regeringen sammen med Dansk Folkeparti, de radikale og Kristendemokraterne i 2003 afsatte til at betale opgraderingen af jernbanen til Rødbyhavn.

Gaven fra de tilbageholdne tyskere kan endda blive endnu større. I et svar til Folketingets trafikudvalg fra sidste år skriver transport- og energiminister Flemming Hansen (K), at der frem mod 2012 er et investeringsråderum på 3,3 milliarder kroner, der blandt andet er tiltænkt Femern-forbindelsens landanlæg.

Ved redaktionens slutning var Transport- og Energiministeriet ikke i stand til at oplyse, nøjagtigt hvor mange penge der er til overs fra Femern-planerne, eller hvad de nu skal bruges til.

Venstre: Ny skal nordjyderne have den tredje Limfjords-forbindelse

Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, glæder ved udsigten til den uventede gevinst.

»Det betyder, at der pludselig er råd til andre infrastrukturprojekter,« siger han.

På spørgsmålet om, hvad Venstre gerne så pengene brugt til, henviser trafikordføreren til Venstres nyligt offentliggjorte trafikale investeringsplan. Men han har dog personlige favoritter.

»Der er brug for en tredje Limfjordsforbindelse og en motorvej mellem Holstebro og Herning. Det er måske ikke der, der er de højeste trafiktal, men en motorvej er vigtig for at kunne skabe udvikling i Vestjylland,« siger han.

Dokumentation

Flemming Hansens svar om Femern-midlerne

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Kunne man forestille sig at nogle af disse penge kunne gå til den kollektiv traffik? Der er vist dels nogle skinner der er nedslidte og en hovedstad hvor antallet af passagerer i busser er faldet med 1/5 ! siden politikerne skar i tilskuddene. Og hvor priserne idag er over 50% højere end de var for 10 år siden?

Hvorvidt disse penge i det hele taget er reele kan man jo spekulere over. Hvis passagererne der skal over femern skal betale for alle landanlæggene bliver det jo ret voldsom pris man skal betale for at passere broen. Udgifterne til landandlægget vil i høj grad være domineret af udgifter til den dobbeltsporede bane og fornyelse af skinner. Hvis det kun er togpassagerene der skal betale for det bliver det ikke særlig attraktivt at skulle tage toget over femern. Alt i alt vil femern bælt broen igen gøre det mere attraktivt at benytte forurenende lastbiler og danmark vil blive endnu mere domineret af privatbilismen.

  • 0
  • 0

Er der nogen, der ved om Danmark også har ret til indtægter fra broen, efter den er tilbagebetalt.

Jeg vil mene, at må være rimeligt, da Danmark udover at finansiere broen påtager sig den fiansielle risiko. Det vil man normalt kræve en risikopræmie for.

Hvis broen kan tilbagebetales på 30 år, men har en levetid på 100 år, kunne det blive en god forretning på sigt.

Iøvrigt har Fehmern fra gammel tid hørt under Odense stift, så det er vel en inderigsforbindelse. Det behøver tyskerne jo ikke blande sig i.
Otto Kjærgaard

  • 0
  • 0

Hvis man alligevel vil spare på tilkørselsforholdene i begge ender af broen, er det så ikke spild af penge at bygge broen så bred. Det må alt andet lige være billigere at bygge en landevejsbro med et spor i hver retning og evt. overhalingsspor, der hvor det konstruktionsteknisk er billigst;-)

Selv rejser jeg meget mellem København og Berlin. Så længe der sejler en færge mellem Gedser og Rødby vil jeg hellere give et par hundrede kroner mere for færgebilletten og slippe for omvejen over Hamborg.

Hvis man allerede nu planlægger en flaskehals i hver ende af motorvejsbroen, er jeg sikker på at færgeruten vil blive endnu mere konkurrencedygtig.

Tyskernes manglende investeringsvilje på Femarn Belt broen er endnu et argument for at broen skal bygges mellem Gedser og Rostock. Her er motorvejen på Tysklandssiden snart helt færdigrenoveret.

Der er kun et argument for at bygge broen mellem Rødby og Putgaarden og det handler om at man ikke har opdaget Tysklands genforening.

  • 0
  • 0

Så bliver der alligevel penge til en omfartsvej ved Karup! Således at Nordjylland kan blive forbundet med Sydvestjylland, og 8ooo biler i døgnet kan ledes udenom den lille by Karup. Som det er i dag springer børn og gamle for livet blot for at Hernings messeliv kan fødes og folk kan komme fra og til de forskellige landsdele! Super!!
Og hvis man virkelig skal lege tanker om infrastruktur der ville gøre en forskel, så tegn en motorvejsstreg, fra Onsild, syd for Hobro til motorvejen ved Herning/Sunds!!! Sølle 70 km!!

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten