Fem trin fra underkendende til anerkendende ledelse
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Fem trin fra underkendende til anerkendende ledelse

Den underkendende leder overser medarbejderen, glemmer at hilse på gangen og kan hverken afse tid til at lytte eller tale med medarbejderen. Det er en ukonstruktiv ledertype, for intet er værre for en medarbejder end at blive ignoreret af sin chef. Det skaber ikke gode resultater.

Den kritiske leder møder medarbejderen med ris og bebrejdelse, og inviterer ikke til en udviklende samtale: "Hvorfor har du ikke bare gjort sådan og sådan. Det er dog utroligt" - og mere af samme skuffe kendetegner hans/hendes tilbagemeldinger. Ikke nogen rar ledertype, selv om kritik er bedre end ingenting. Denne ledertype gider trods alt at forholde sig til medarbejderen.

Den bedrevidende leder foreslår selv en løsning på problemet uden at inddrage medarbejderens viden og kompetence: ?Nu skal du høre. Det er meget simpelt, du skal bare gøre sådan og sådan, så er det klaret?, lyder en nøglereplik. Et hak bedre end den kritiske leder, men ikke meget, da den bedrevidende leder overser, hvad medarbejderne kan bidrage med.

Den forstående leder møder medarbejderens tvivl med omsorg og støtte. Mange forveksler fejlagtigt ham eller hende med den anerkendende leder, fordi lederen roser og virker forstående: "Jeg kan godt se, det er en meget svær opgave, men du er jo fantastisk dygtig, så jeg er sikker på, at du nok skal løse opgaven lige så godt som sidste gang". Ros er rart, men det fører kun til mere af det samme. Tilmed kan det virke overfladisk på medarbejderen.

Den anerkendende leder tænker allerførst: "Hvor er det skønt, at medarbejderen involverer mig. Sikke en anerkendelse fra én, der nok allerede har været flere løsninger igennem". Lederen har lyst til at sparre med medarbejderne, men spørger sjældent "hvorfor?" - det kan virke anklagende. Prøv i stedet: "Hvilke tanker gør dig om, hvordan du kan komme videre med opgaven?"

Kilde: Maja Loua Haslebo, erhvervspsykolog, Haslebo & Partnere, www.haslebo-partnere.dk

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten