Fem meter lange bolte knækket på San Franciscos nye Bay Bridge
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Fem meter lange bolte knækket på San Franciscos nye Bay Bridge

Den kommende 37 milliarder kroner dyre Bay Bridge ved San Francisco i USA er løbet ind i noget, man kunne kalde ‘danske tilstande’.

Broen risikerer nemlig at skulle have udskiftet 288 kæmpebolte, fordi 30 af dem er knækket. Det skriver San Francisco Chronicle. Nogle af boltene er over fem meter lange, og derfor vil det tage tid for de amerikanske brobizzer at sætte nye i.

Bilisterne i San Francisco er blevet lovet, at den nye, østlige Bay Bridge skal være klar inden den 2. september 2013, men med udskiftningen af boltene kan den deadline bliver udskudt.

Det er tilsyneladende problemer med metallets indhold af hydrogen, der resulterer i, at de amerikanske brobolte bliver skøre og i værste fald revner.

Læs også: Venstre: Rigsrevisionen skal grave i sag om stærkt forsinket Limfjordsbro

De massive bolte blev spændt på Bay Bridge tilbage i 2008, hvorefter brokonstruktionen i de følgende år blev ført op til vejniveau - hvor de amerikanske brobizzer i sagens natur lagde asfalt. Boltene skulle efterfølgende efterspændes, men det blev for meget for det skøre metal.

Asfalten på broen betyder nu, at de knækkede bolte er svære at komme til, og et større dele af broens vejbane skal brækkes op, skriver San Francisco Chronicle.

Broen ved San Francisco har været under konstruktion i over 10 år nu, men dens liv har været omgivet af problemer og skandale. Eksempelvis er den ledende broinspektør blevet anklaget for at have bedraget med seismiske prøver på en anden bro, hvorefter hans dømmekraft og troværdighed på Bay Bridge er blevet draget i tvivl.

Problemerne leder tankerne hen på den smadrede jernbanebro over Limfjorden. Banedanmarks ingeniører har haft store problemer med den broklap til jernbanedriften, som blev påsejlet i fjor, 2012. Genåbningen er blevet udsat af flere omgange, primært fordi nogle polske svejsere havde kludret godt og grundig i det.

Læs også: Skandalesvejsere fyret fra reparation af Limfjords-bro

Læs også: Polsk svejseudførelse og kontrol svigtede totalt på Limfjordsbroen

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

tak, man har sparet en kortvarig opvarmning som kunne fjerne Brintskørheden fra boltene. Og derfor står man nu med et kæmpe problem. Er det bare ikke typisk?

Kompliceret og stort projekt og de har haft mange forskellige problemer undervejs ud over den her nye Brintskørhed. Det kan omsat til os ligne dele af vores med IC4 (dårlig kvalitet og manglende kontrol) og som nævnt Limfjordsbroen - bl.a. den her..

Weld controversy

On April 6, 2005, the FBI announced an investigation into charges by fifteen former welders and inspectors on the new eastern span that welders were rushed to an extent affecting their performance on up to one third of the welds and that workers were ordered to cover up defective welds by re-welding in a superficial manner. Many of these welds were now embedded in concrete, some deeply underwater.

  • 0
  • 0

Det er en hypotese, at stagene er knækkede pga. af brintskørhed. Man har ingen vished.
Der er anvendt 2 typer stag:

1) gennemgående, der boltet i begge ender. Disse stag er let tilgængelige. Ingen er knækkede.

2) Over brosøjlerne er der brugt indstøbte stag, da man netop pga. af søjlerne ikke kan bruge gennemgående stag. Det er nogle af disse stag, som skulle være knækket. Man kan ikke trække dem ovenud, da det senere anbragte brodæk nu spærrer for det.

Stagene er produceret hos Dyson i Ohio, som bestemt ikke er novicer. Men derfor kan der jo godt opstå produktionsfejl.

http://www.dysoncorp.com/Uploads/BridgeSpe...

Selv tror jeg (selv om ingen har luftet det), at stagene er blevet trukket fri af indstøbningen, der har været for dårlig og/eller er hærdet forkert. Det er påfaldende, at det kun er de indstøbte stag, der er "knækket"

Jeg venter spændt på, at man får afklaret årsagen.

Her er et link til et radio-interview med den bro-ansvarlige.

http://soundcloud.com/kqedforum/bolts-foun...

  • 0
  • 0

Nu har jeg selv besøgt Dyson, angående bolte.
Det kommer ikke bag på mig at boltene ikke holder, det er absolut den dårligste bolteleverandør jeg har besøgt.
Jeg har besøgt mange både i Europa, Asien og USA.

  • 0
  • 0

Bilisterne i San Francisco er blevet lovet, at den nye, østlige Bay Bridge skal være klar inden den 2. september 2013, men med udskiftningen af boltene kan den deadline bliver udskudt.

Den sidste tidsplan holdt, og den ny brosektion på Bay Bridge blev åbnet i går.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten