Fem københavnske broer står til store forsinkelser efter Pihl-konkurs
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Fem københavnske broer står til store forsinkelser efter Pihl-konkurs

Ambitionen om at binde Københavns centrum og Christianshavn sammen med stibroer til cyklende og gående har fået et ordentligt hak i tuden i forbindelse med konkursen hos Pihl & Søn. Entreprenørselskabet, der i sin tid byggede Operaen, vandt nemlig også opgaven med at lette adgangen til den.

Men den 180 meter lange skydebro over Inderhavnen og de tre mindre klapbroer over Christianshavns Kanal, Trangraven og Proviantmagasingraven bliver med Pihl-konkursen endnu mere forsinkede, end de var i forvejen.

Københavns Kommune har længe bokset med Pihl om Inderhavnsbroen. Kommunen har stillet sig stærkt tvivlende over for, om Pihl kunne levere den kvalitet, som kontrakten foreskrev. Samarbejdet er blevet kompliceret af, at der også var fejl i projekteringsmaterialet, som har forsinket broen.

Lige nu ved kommunen ikke, hvad der kommer til at ske med broen, som efter den oprindelige plan skulle have været færdig i marts. I foråret blev kommunen og entreprenøren imidlertid enige om at udskyde åbningen til oktober i år, men i august måtte de erkende, at det heller ikke var realistisk længere.

I den anden ende af havnen arbejder Pihl for Nordea Fonden, der har fået den islandsk-danske kunstner Olafur Eliasson til at tegne en svingbro over Christianshavns Kanal mellem Christiansbro og Applebys Plads. Den 40 meter brede bro skulle have været åbnet tidligere i år, men i marts udskød Nordea Fonden åbningen. Det skete uden anden forklaring end at ‘udskydelsen giver projektets parter arbejdsro til at sikre, at form og funktion går hånd i hånd, og at Cirkelbroens konstruktion bliver af højeste kvalitet til glæde for byens borgere i mange år fremover.’

Dengang forventede de at åbne broen ‘senere i år’, men i dag er der ifølge Ulla Bjørnsson fra Nordea Fonden ikke overblik over, hvornår broen kan åbne.

Lige over for Cirkelbroen vandt Pihl i maj hovedentreprisen med at opføre en ny bygning til Dansk Arkitektur Center. Byggeriet, der udfylder den sidste tomme plads i Inderhavnen, skulle stå klar i 2017, men Realdania Bygs direktør Peter Cederfeld kunne i dag kun oplyse, at man formentlig har bedre overblik over konsekvenserne af Pihls konkurs i næste uge.

Det ubetinget største projekt, som Pihl har gang i for Københavns Kommune, er imidlertid nedgravningen af Nordhavnsvejen i en cut’n’cover-tunnel.

Pihl arbejder i konsortium med Züblin på projektet, og parterne hæfter solidarisk for hinanden, så derfor forventer kommunen, at Züblin overtager den konkursramte entreprenørs opgaver og viderefører projektet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er dybt trist at Pihl & Søn er gået konkurs.

Men det er dejligt at disse sejlads hindringer bliver udskudt på ubestemt tid.

De vil tjene til at reducere trafikken af sejlskibe og større motorbåde i Københavns havn til et endnu lavere niveau end det er nu.

Det tjener ikke Københavnerne at lægge havnen gold.

Der skal skibe i havnen og langs kajerne for at holde Københavns attraktiv. Prøv at forestille jer Christianshavn uden sejlbåde og store motorbåde. Plastic baylinere og robåde er bare ikke attraktive at kigge på.

Prøv at sammenligne antallet af skibe langs kajerne syd og nord for den nuværende sejlads hindring kaldet Knippelsbro.

Så hvis ikke Pihls tragiske konkurs er godt for andet, så er den da i det mindste god for stemningen i Københavns Havn.

  • 1
  • 2

Prøv at sammenligne antallet af skibe langs kajerne syd og nord for den nuværende sejlads hindring kaldet Knippelsbro.

Du kommer ikke så tit ved Knippelsbro, kan jeg forstå? Den kan nemlig gå op og ned (Der er en gammel børnesang om netop dét). Jeg cykler over den til hverdag, da jeg skal ud på Holmen for at gå i skole - og det er jo en kæmpe omvej på cykel, når man forhåbenligt snart kan cykle over ved Nyhavn. Og så er det oven i købet ret fascinerende og temmelig 'hyggeligt', når den går op og man ser et kæmpe skib sejle tværs gennem hverdagstrafikken.

Jeg synes derimod, at broer er smukke. Og da de fleste af dem (selv de små, der forbinder øerne på Holmen) kan åbne, så er problemet vel til at overse. Og jo flere broer, jo flere mennesker er med til at bidrage med stemningen i København Havn (som i forvejen mange steder lider lidt af vindblæsthed).

Jeg håber de broer snart kommer op. Og synd for Pihl & Søn - de gik jo ikke konkurs fordi de var dårlige til det de lavede eller manglede projekter - men fordi de (som jeg har forstået på det) hellere ville lave noget smukt uden at tjene særlig mange penge, end ikke at lave noget.. Og det har så resulteret i, at de har givet nogle for optimistiske tilbud.

  • 1
  • 0

David:

Knippelsbro, Langebro, Bryggebroen og Bryghusbroen kan åbnes hvis man ringer til Københavns Havn og bestiller åbningstid:

  • senest klokken 14:00 den foregående hverdag for åbning 05:30-06:30
  • senest 2 timer før for åbning 09:00-14:00
  • inden kl 14:00 for åbning 18:00-22:00

Der åbnes ikke i andre tidsrum.

Prøv du at indpasse det i en typisk fritidssejlers fornøjelsesprægede og noget spontane sejladsplanlægning.

Det er årsagen til at du ikke ser nævneværdig skibstrafik syd for Knippelsbro.

Det er medvirkende årsag til at du ikke ser skibe med fast kajplads syd for Knippelsbro (fraregnet husbåde der ikke sejler)

Det er i øvrigt en stor forbedring i forhold til tidligere år, hvor man udover ovenstående bestillings frister også skulle betale 15xx kr + moms for åbning pr. bro pr. vej og 25xx kr morgen og aften samt i weekender. Altså ca 90xx kr + moms for en returbillet til Sjællandsbroen i dagtimerne og 15xxx + moms udenfor. Der kunne du se fritidsbåde ligge og vente i timevis på at en større båd havde betalt for åbning så de kunne snige sig med igennem.

Mht. det med at de planlagte broer i Chr. Havns Kanal kan åbnes af sejlerne selv, så vil det betyde en forsinkelse ind og ud, som kan udgøre forskellen på om man kan nå en aftentur på Sundet eller ikke kan nå den. Mister man muligheden for sådanne mindre ture, flytter man sin båd til en kajplads udenfor Københavns Havn hvor det kan lade sig gøre at sejle i båden

  • 1
  • 0