Fem år siden i dag: Flystyrt i Rusland rejser stadig flere spørgsmål end svar
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Fem år siden i dag: Flystyrt i Rusland rejser stadig flere spørgsmål end svar

Illustration: Bartosz Staszewski/Wikipedia

For fem år siden, 10. april 2010, styrtede et polsk regeringsfly ned under landing ved Smolensk i Rusland.

Alle 96 om bord, som var på vej til en mindehøjtidlighed for Katynmassakren, der fandt sted under Anden Verdenskrig, døde – inklusive den polske præsident, en lang række ministre samt højtstående embedsmænd og militærfolk.

Var det et uheld under landing i tæt tåge – sådan som den russiske havarikommission konkluderede – eller blev flyet bragt til jorden på anden vis?

Sidste år omtalte Ingeniøren, at uafhængige undersøgelser, som bl.a. den danske ingeniør og pilot Glenn Jørgensen har udført, tyder på et forløb, hvor tabet af vingen skete i stor højde. Muligvis udløst af bomber om bord. Glenn Jørgensen driver til daglig sin egen konsulentvirksomhed inden for mekaniske, opto- og elektromekaniske teknologier.

Læs også: Dansk ingeniør afviser forklaring på polsk flyulykke

Hensigten skulle i givet fald være at dræbe store dele af den politiske og militære ledelse i Polen, og bomberne skulle i så fald være placeret i flyet i polsk-russisk samarbejde, mener flere.

Flyvraget og de sorte bokse befinder sig stadig i Rusland, og det besværliggør afprøvningen af Glenn Jørgensens og andre uafhængige teknikeres beregninger omkring flystyrtet.

I en nylig resolution vedtaget af EU-Parlamentet opfordres de russiske myndigheder til straks at tilbagelevere de sorte bokse og vraget til Polen, da det – som det formuleres – er den eneste måde, der kan sikre en upartisk og ærlig undersøgelse.

ECR-gruppen (European Conservatives and Reformists Group) i EU-Parlamentet, der bl.a. har Dansk Folkeparti og det britiske konservative parti samt det polske parti Lov og Retfærdighed som medlemmer, afholdt i marts en høring, hvor bl.a. Glenn Jørgensen fremlagde sine seneste beregninger og konklusioner. Høringen kan ses her. Glenn Jørgensens indlæg kommer efter ca. 47 minutter.

Partiet Lov og Retfærdighed blev i sin tid oprettet af Lech Kaczyński, der var polsk præsident, da han forulykkede med flyet 10. april 2010. Partiet er førende fortalere for, at flyet blev ført til jorden i en bevidst handling, der involverer russerne og Vladimir Putin personligt.

Britiske Syed Kamall, der er formand for ECR-gruppen, oplyser til Ingeniøren, at ECR-gruppen, herunder den britiske delegation, støtter kravet om international undersøgelse af styrtet.

På spørgsmålet om ECR-gruppen vil tage yderligere initiativer, tilføjer han noget forsigtigt i en e-mail til Ingeniøren:

»I øjeblikket befinder vi os i en vanskelig situation, da der stadig er flere spørgsmål end svar. Da den nuværende situation endnu ikke er klarlagt, kan vi forvente yderligere initiativer.«

Birketræ eller bomber?

Den russiske havarikommission forklarede ulykken med, at flyet under landing i tæt tåge ramte en birketræ, hvorved en del af venstre vingespids knækkede af.

Sidste år omtalte Ingeniøren, at undersøgelser, som bl.a. Glenn Jørgensen og en amerikansk professor har foretaget, tyder på, at tabet af vingen skete i stor højde.

Glenn Jørgensen oplyser, at han det seneste års tid har foretaget nye og mere detaljerede beregninger baseret på CFD-beregninger (computational fluid dynamics) baseret på CFD++ software fra firmaet Metacomp og en detaljeret model af et TU-154M fly.

Han oplyser, at disse beregninger viser, at tabet af en spids på 5,5 meter af den venstre vinge ikke kan få flyet til at styrte på den måde, som det hævdes i de officielle rapporter. Han mener, der skete tab af vingen i to omgange udløst af eksplosioner.

Glenn Jørgensen er i færd med at sammenskrive resultaterne af CFD-beregningerne i en artikel, som han sigter på at publicere i Journal of Aerospace Engineering.

Han har også været involveret i produktionen af denne video, som er et indlæg til støtte for teorien om, at det var bomber om bord på flyet, der fik vingen til at knække af i stor højde.

Polsk radiostation har nye optagelser fra cockpittet

Andre nye oplysninger støtter dog teorien om, at styrtet var et uheld under svær landing i tæt tåge, som er den officielle forklaring.

Flere internationale medier herunder Reuters og the Guardian refererer, at den polske radiostation RFM FM er kommet i besiddelse af nye optagelser fra cockpit voice recorderen i flyet, som det er lykkedes polske efterforskere at få frem med en anvendelse af en ny teknik, som ikke er nærmere beskrevet.

Optagelserne var af en dårlig kvalitet, så de kunne oprindelig ikke bruges.

Ifølge den polske radiostation kan man høre, at der er flere personer i cockpittet, som drak øl – intet tyder dog på, at det var piloterne. Under forsøget på landing skulle kaptajnen og besætningen være blevet forstyrret af disse andre personers tilstedeværelse.

En højtstående embedsmand høres også 15 minutter før styrtet sige til kaptajnen: »Vi vil forsøge at lande, indtil det lykkes.«

The Guardian skriver, at når optagelser er lækket til radiostationen, kan det være som en del af valgkampen i Polen, hvor der skal holdes præsidentvalg til 10. maj og parlamentsvalg til efteråret.

Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

...det er helt klart hvorfor det fly styrtede:
Inkompetente personer med stor magt pressede piloterne til at lande under forhold som ikke muliggjorde en sikker landing.
Denne forklaring passer bare ikke den polske stat så derfor er den ikke rigtig.

  • 6
  • 0

Nu er jeg på ingen måde konspirations fanatiker, men der bliver i videoen rejst nogle interessante spørgsmål, såsom:

  • Hvorfor vil Rusland ikke udlevere de sorte boks?
  • Hvorfor vil de ikke udlevere vraget? (det er vel stadig Polsk ejendom)
  • Hvorfor blev dele af vraget ødelagt inden det blev fjernet fra stedet?
  • Hvorfor blev vraget skåret i stykker på ulykkesstedet?
  • Hvorfor forsøgte man ikke at "genopbygge" vraget som man ofte gør ved flystyrt?

Jeg siger på ingen måde at der ligger et russisk komplot bag ved ulykken, men det kunne være interessant at få svar på de spørgsmål der bliver rejst i videoen.

  • 10
  • 0

Beklager dette OT, men det var dog en sær ensidig betragtning fra dig Peter Huber. Lige nøjagtigt Polen blev da i den grad hårdt ramt af både før, under og efter Anden Verdenskrig.
- Før krigen blev Rusland og Tyskland enige om en ikke-angrebs pagt som faktisk delte Polen og tusindvis af Polske militærfolk forsvandt i skovene.
- Under krigen var langt de fleste arbejds- og udryddelseslejre placeret i Polen og milioner af polske jøder blev til aske.
- efter krigen fik de "glæden" af et sovjetisk styre i 40 år.
Så hvordan Polen fejrer afslutningen på krigen må de helt selv om og du kan jo passende fejre 1. maj med din ven Putin og lade os andre slippe for din galde.

  • 7
  • 1

Så hvordan Polen fejrer afslutningen på krigen må de helt selv om og du kan jo passende fejre 1. maj med din ven Putin og lade os andre slippe for din galde.


Jeg ønsker bare ikke at være "offer-racist". Alle, som uskyldigt har mistet livet under anden verdenskrig bør behandles på lige måde.
I koncentrationslejeren Bergen Belsen druknede alt under kranse og blomster, da Reagan og Kohl skulle holde hånd hen over gravene.
Jeg var der en uge senere. Bergen Belsen var ingen KZ lejr, men en krigsfangelejr allerede fra Første Verdenskrig. Alle russiske krigsfanger døde her i 1943 af plettyfus. Jøderne som fulgte efter døde af tyfus, overvejende efter befrielsen. Mindeanlægget for russerne ligger næsten lige ved siden af, men ingen orkede at lægge en buket blomster der. Siden den tid er jeg lidt mere opmærksom på det offentlig organiserede hykleri. Mere ligger der ikke i det.

  • 1
  • 3

Eliten der har magten tror altid den er uerstattelig.
Speer regnede med at få en godt betalt tjans bagefter.
Jeg har temmelig meget polsk familie og det er ikke fra dem jeg har følgende forklaring.
Der var en meget god polsk pianist der hed Paderewski som forklarede en naiv amerikansk president at der skulle laves et stort og mægtigt Polen af ingenting og det blev der.
Det eneste Tyskland og USSR var helt enige om var at det var en fejl.
Musik kan altså også være farlig.

  • 0
  • 0

Der foreligger både en polsk og en russisk rapport om styrtet: http://aviation-safety.net/database/record...

Den pågældende Tu-154M var ikke indregistreret som civilt passagerfly men som militært transportfly til VIP transport, hvilket sandsynligvis er en af årsagerne til at den ikke blev undersøgt som et passagerfly normalt bliver undersøgt efter et styrt.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten