Fejlramt Dash-fly flyver igen: Sensor skiftet ud
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Fejlramt Dash-fly flyver igen: Sensor skiftet ud

Ingeniører fra det norske flyselskab Widerø, der er ejet af SAS, har arbejdet hele natten på det Dash-8 300 fly, der mandag måtte cirkle over Kastrup Lufthavn, fordi det i en periode var uvist, om landingsstellet var nede og låst.

Undersøgelser af flyet har vist, at det formentlig var en såkaldt proximity electrical sensor unit, der var i stykker, mens landingsstellet ikke fejlede noget. Derfor er sensoren nu skiftet ud.

»Vi har hævet og sænket landingsstellet 20 gange uden problemer, så vi er ret sikre på, at det er sensoren, den er gal med,« siger en medarbejder fra ingeniørafdelingen i Widerø, der ikke ønsker at stå frem med navn.

Uvisheden omkring landingsstellet opstod på en tur fra Sandefjord i Norge til Kastrup Lufthavn, hvor en lampe i cockpittet indikerede, at landingsstellet ikke var foldet ud.

En af piloterne konstaterede dog, ved at kigge gennem vinduerne i passagerkabinen, at hjulene var ude. Alligevel valgte piloterne en procedure for manuel udfoldning af hjulene, og ifølge informationschef i Widerø, Siw Sandvik, førte det til, at en lampe i cockpittet fortalte, at hjulene var ude og låst.

Ifølge internationale procedurer var flyet dog nødt til at flyve tæt forbi kontroltårnet, så flyvelederne kunne bekræfte, at hjulene var ude.

Ikke ualmindeligt med fejl på sensorer

Ifølge ingeniørafdelingen i Widerø er det ikke ualmindeligt, at piloter oplever fejl på sensorer, og tidligere har en erfaren dansk SAS-pilot også fortalt om gentagne oplevelser med røde blinkende lamper i cockpittet på de uheldsramte Dash-8 Q400 fly.

Landingsstellet på Dash-8 Q400 er, ifølge ingeniørafdelingen i Widerø, dog ikke identisk med landingsstellet på en Dash-8 300, selv om begge propelfly er produceret af canadiske Bombardier.

Selve landingsstellet kommer fra forskellige leverandører. Landingsstellet på Dash-8 300 bliver produceret af det franske firma Messier-Dowty, mens landingsstellet på Dash-8 Q400 bliver produceret af amerikanske Goodrich.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvorfor kun 1 sensor? Der burde være mindst 3, så hvis en af dem stod af, var der stadig 2 tilbage, som kunne vise den rigtige stilling af landingsstellet.
Så vidt jeg ved, er det standard ved sikkerhedskritiske komponenter.

  • 0
  • 0

I den serie om fly-incidenter der køre på National Geographic kanalen sker det hele tiden at piloter handler uden viden om fysiske hændelser på ydersiden af flyet der sommetider endda kan iagtages direkte af passagererne. Hvorfor installerer de ikke små PC-kameraer relevante steder på ydersiden, med visning på display i kabinen, nu hvor de er blevet så billige? Ellers får vi flere af de scenarier hvor piloterne kæmper for at starte en motor der er faldet af.

Torsten

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten