Fejlkonstruerede færgeskrog skal på slankekur på Lindø
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Fejlkonstruerede færgeskrog skal på slankekur på Lindø

Svært overvægtige. Hele 700 ton.

Sådan lød dommen i 2012 fra det internationale skibsregister Lloyd over de to Scandlines-færger ‘Copenhagen’ og ‘Berlin’, mens de stadig var under bygning på det tyske værft P+S Werften i Stralsund. Færgerne var bestilt af Scandlines til indsættelse på ruten Gedser-Rostock, men overvægten betød, at færgerne ville kunne laste for lidt, og at de under særlige forhold ville stikke for dybt til at kunne gå i havn i Gedser.

Diagnosen var et klart kontraktbrud for køberen Scandlines, som straks slog alarm og på grund af overvægten kunne annullere ordren.

Annulleringen førte indirekte til konkurs for det tyske værft, som i forvejen var i store økonomiske vanskeligheder, og de to halvfærdige færger blev gennem halvandet år forsøgt afsat på det internationale marked af kuratoren.

På grund af færgernes specielle design ville Scandlines gerne overtage de ufærdige færger hos det forliste værft og få dem ombygget og færdiggjort et andet sted, men ifølge kurator bød rederiet for lidt.

Efter at et forsøg på at få bygget to helt nye færger i Finland var strandet på finansieringen, kom der dog i marts i år endelig en aftale i stand mellem kurator og Scandlines.

Siden har det tyske værft Blohm + Voss udført et omfattende dokumentations- og tegningsarbejde på ombygningen, og i juli i år kom færgerne endelig hjem, da en kontrakt om færdiggørelse med Fayard på det gamle Lindø-værft omsider faldt på plads.

Om forløbet siger communication manager hos Scandlines Anette Ustrup Svendsen:

»Efter den mislykkede kontrakt med finnerne begyndte tiden at arbejde imod os, hvis vi skulle bygge to nye færger fra bunden. Dels på grund af det specielle design, dels på grund af de skærpede EU-regler om nox-udledning der træder i kraft 1. januar 2015.«

Nu er det omfattende arbejde med at fjerne 2.500 ton jern fra de to skibsskrog så gået i gang på Fayard-værftet. Derefter skal begge færger bygges om for at gøre plads til det nye hybridsystem, som allerede er taget i brug på færgen ‘M/F Prinsesse Benedikte’ på ruten mellem Rødby og Puttgarden.

Knuses og genvindes

Når de mange ton jern er fjernet fra skibsskrogene, står genvindingsfirmaet H.J. Hansen klar til at klippe emnerne i stykker og køre dem til Odense. Her knuses de i Nord­europas største shredderanlæg, hvor jern sorteres fra kobber, plast, glas og andre materialer, og man ender med et genanvendeligt jernprodukt, der har 99,15 pct. i renhed.

Efter sortering køres jernet til tilbage til Lindø, hvorfra det udskibes til europæiske og oversøiske stålværker, der smelter det om til nye bjælker og plader til skibe og bygninger.

Efter ombygning og færdiggørelse skal de to nye færger erstatte de 30 år gamle færger på ruten Gedser-Rostock og søsættes efter planen i 2015.

Emner : Skibe
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten