Fejler for tit: Bremseskærme på spritnye norske F-35 skal ændres
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Fejler for tit: Bremseskærme på spritnye norske F-35 skal ændres

F-35 lander med bremseskærm på Ørland i august 2018. Illustration: Torbjørn Kjosvold / Det norske forsvar

Den første del, som blev produceret til det første norske F-35-fly for seks år siden, var et spant, som sidder rundt om og bag på motoren, forstærket for at holde den bremseskærm, der bruges på de norske kampfly.

Tilføjelsen af bremseskærme på flyene har hele tiden været anset som meget vigtigt i vinterlandet Norge, idet operationer med kampfly her kan være vanskelige på grund af sne, is og kraftig vind.

Nu har de operative tests på Ørland i Norge afsløret, at bremseskærmsløsningen har en alt for høj fejlprocent.

Vil ikke påvirke IOC

Chefen for det norske flyvevåben, Luftforsvaret, generalmajor Tonje Skinnarland, bekræfter over for Defense News, at bremseskærmen ikke fungerer som forventet, og at der arbejdes på at forbedre den.

Hun understreger samtidig, at Luftforsvaret har meget gode erfaringer med skærmen i sig selv, men at det er for dårlig driftssikkerhed, der er problemet med systemet.

Ifølge Joint Program Office (JPO) er pålidelighedskravet maksimalt én fejl pr. 10.000 skærmudløsninger. Men tests i USA og videre tests i Norge i forbindelse med operative tests og evalueringer (OT&E) har påvist, at den nuværende bremseskærm ikke lever op til dette krav.

JPO udtaler til Defense News, at en prototype på en modificeret bremseskærm blev godkendt af nordmændene tidligere i år, og at det, der nu mangler, er at formalisere designet. De nye bremseskærme vil imidlertid tidligst være klar i sommeren 2020, efter at de har gennemgået de tests, som er sat til at finde sted i februar samme år.

F-35 testede sin bremseskærm for første gang på norsk jord i februar 2018. Illustration: Adelén Wilhelmsen / Forsvaret

Tonje Skinnerland siger ifølge Defense News, at det er vigtigt for Luftforsvaret at få rettet op på fejlene inden vinteren 2020-2021, men siger samtidig, at dette ikke vil få indvirkning på IOC-tidsplanen.

Luftforsvarets ambition er lige nu at opnå IOC (initial operational capability) i løbet af 2019. Når Norge begynder at tage F-35 i operativ brug, altså når de er klar til at blive sat ind ved svære beredskabsopgaver eller i internationale operationer, vil Norge være den ottende nation, som erklærer IOC. Ud fra hvad Teknisk Ukeblad erfarer, kan dette ske om under en måned.

Bremseskærms-’kanoen’ er meget synlig på det norske F-35A, men den skulle efter sigende have minimal indflydelse på flyvegenskaberne. Illustration: Eirik Helland Urke

Mere stabil end F-16

Norge er indtil nu den eneste nation, som bruger bremseskærm på F-35, selv om Holland også har bidraget til at dække udviklingsomkostningerne og sandsynligvis kommer til at bestille systemet til sine 46 fly.

Skærmen sidder i en ‘pod’ eller en ‘kano’, som kan på- og afmonteres ryggen bag på skroget, selv om den i Norges tilfælde som udgangspunkt skal sidde på permanent, så længe F-35A-flyene opererer fra Norge. Det handler om, at F-35 på linje med de nuværende F-16-fly skal kunne fungere under meget skiftende vejrforhold, eksempelvis lande på potentielt glatte landingsbaner med tung last.

Oberstløjtnant Ståle ‘Steel’ Nymoen, chef for 332. eskadrille, har fortalt til Teknisk Ukeblad, at F-35 klarer arktiske forhold virkelig godt. Flyet har brug for kortere landingsbane end F-16 med sin kraftigere motor og bedre bremser.

Hvad angår landing med bremseskærm, er F-35 ifølge eskadrillechefen er meget mere stabil, særligt i sidevind, takket være sin vægt, sit bredere landingsstel og to lodrette halefinner. F-16 skulle være ret vanskelig at håndtere i den type situationer.

F-35A på Rygge flystation 17. september Illustration: Torbjørn Kjosvold / Forsvaret

En million dollars ekstra

Efter omfattende tests i USA blev bremseskærme monteret på de norske fly på Ørland for første gang i februar 2018.

Første fase af testprogrammet foregik på flybasen Edwards i Californien. Her blev det først bekræftet, at denne ‘kano’ mellem halefinnerne har lidt eller ingen effekt på flyegenskaberne under manøvrering ved sub- og supersoniske hastigheder. Derefter blev selve skærmen testet på tørre og derefter gradvist mere våde landingsbaner, før bremseskærmstestene rykkede nordpå til Eielson-basen uden for Fairbanks i Alaska, og F-35 blev sat på prøve under mere marginale forhold.

Det er ikke kun de norske fly, der skiller sig ud med dette ‘kano-dæksel’ på ryggen – også selve kampflybasen har en meget synlig konsekvens af bremseskærmene. Inde på Ørland flystation er der opført et tårn, som bruges til at tørre bremseskærme, efter at de har været i brug, før de kan pakkes ned igen og installeres bagerst på F-35-ryggen på ny.

Norsk F-35A under Kjeller Airshow Illustration: Trond Gjerde / Forsvaret (Norge)

Bremseskærmene er i øvrigt den eneste særlige norske tilpasning af F-35-simulatoren, ligesom den også er på de fysiske fly.

De seks fly Norge har fået indtil nu i 2019 kommer fra produksionsserie 11 og har en stykpris på 90,2 millioner dollars – en million dollars mere, end den pris Lockheed Martin opgiver for fly i serien. At de norske fly er noget dyrere end flyene i den amerikanske konfiguration, skyldes først og fremmest installationen af norsk software og kravet om, at de norske fly skal have bremseskærm.

Artiklen er fra tu.no

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Nu har de operative tests på Ørland i Norge afsløret, at bremseskærmsløsningen har en alt for høj fejlprocent."

Dens vægt er for høj i forhold til vingearealet. Det nødvendiggør bremseskærm, idet små vinger forudsætter høj landingshastighed.

Bremseskærm i en rygsæk eller kasse på motorhuset nær jetmotorens bagende kan ikke undgå kritisk varmepåvirkning fra motoren, selvom erfaringerne er hentet i det kolde nord.

F 35´s vinger sidder langt bagude, det betyder yderligere at dens pitch, dvs. indgangsvinkel skal være forholdvis stejl ved landing, dette indebærer risiko for stalling, dvs. pludseligt opdrift udfald.

  • 0
  • 8

Der er ikke andre muligheder

- præcis!

Jo muligvis een: Så langt fremme hvor varmen er mindre, og så med wiren fastgjort som oprindeligt, henne ved bagenden. Men jeg vil ikke have ansvar, såfremt der går kludder i det, eller rykket fra det ekstra tilløb, river anordningen af.

  • begge de flytyper med bremseskærm, jeg har været 'i direkte berøring med' (F-100 og F-35 ("Draken")) har haft skærmen placeret præcis som på F-35 (JSF): Jeg har aldrig hørt om skader sfa. varmepåvirkning, hverken før eller efter udsætning.
  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten