Fejl i byggeriet skal stoppes med fælles sprog

Forsinkelser i byggebranchen skyldes ofte dårlig kommunikation mellem de mange involverede parter. Nu samles en række nøgleaktører i et stort projekt for at finde fælles fodslag via en kommunikationsplatform udarbejdet af den danske virksomhed GenieBelt.

Når et nyt byggeprojekt påbegyndes, samler det utrolig mange forskellige aktører, der hver kommer med deres sæt af kompetencer, tilgange og måder at kommunikere på. Og det er ofte de kommunikative forskelle, der skaber store forsinkelser i byggebranchen.

Det fortæller Ulrik Branner, der er kommerciel direktør og partner i virksomheden GenieBelt, som har udviklet en kommunikationsplatform, der skal få entreprenører, håndværkere, bygherrer, arkitekter og rådgivere til at tale samme sprog.

»Byggeriet består af en kompliceret værdikæde med aktører, der taler forskellige sprog. Hvis vi kan få dem til at tale samme sprog, mindsker vi også fejlene og konflikterne, og i sidste ende mindskes forsinkelserne,« siger han.

GenieBelt har kontorer i Danmark og Polen, men byggeprojekter i hele verden kan benytte deres løsning. Her ses kommerciel direktør Ulrik Branner (tv.) og kundeambassadør Peter Dreschler (th.) (Foto: GenieBelt)

Læs også: Dårlig rådgivning har forsinket og fordyret sygehusprojekt

Med flere millioner i ryggen fra blandt andre Markedsmodningsfonden skal GenieBelt nu indgå i et stort projekt med adskillige entreprenører, Statens Byggeforskningsinstitut og den rådgivende ingeniørvirksomhed Balslev.

Rådgivernes formelle sprog skal integreres

GenieBelt har et par år på bagen og er ved at slå sit navn fast i branchen. Blandt andet har løsningen været benyttet under opførelsen af Mærsk Bygningen på Københavns Universitet.

Ulrik Branner fortæller, at det nye projekt især skal omfavne de rådgivende ingeniørvirksomheders mere formelle kommunikation, som blandt andet indbefatter tilsynsnotater, fejlnotater og andre dokumenter af mere formel karakter, som kan være en anelse tunge for de øvrige parter.

»Det støtter op om vores vision om at favne al kommunikation i et byggeprojekt. Der er mange rådgivere, der har deres egne standarder og måder at gøre tingene på, og selvom vi tidligere har kørt projekter med rådgivere, vil vi gerne have dem dybere integreret,« siger Ulrik Branner fra GenieBelt.

Læs også: Robotter og VR-Briller er byggesjakkets nye medlemmer

Hos Balslev ser man et stort potentiale i GenieBelts kommunikationsplatform, som samler alt fra e-mails og billedmateriale til dialoger med myndigheder på den samme platform.

»Som rådgivende ingeniør er det i høj grad virksomheder som os, der kan drage stor fordel af et værktøj som GenieBelt. I byggeprojekter er der ofte mellem tre og fire parter involveret, hvilket betyder, at der er rigtig meget dialog på kryds og tværs, og ved at have en fælles platform er det nemt for den enkelte projektdeltager at finde ud af, hvad der er sagt og aftalt om hvad - og hvornår,« siger chef for bygherrerådgivning of projektudvikling hos Balslev Peter Voigt Albertsen.

Byggebranchen halter efter

Med i projektet er også Statens Byggeforskningsinstitut (SBi) ved Aalborg Universitet, som skal evaluere og måle, hvordan GenieBelts ydelse slår an på markedet. Her mener seniorforsker Niels Berthelsen, at den fælles platform rammer ned i byggebranchens nuværende udviklingsbehov.

»Byggebranchen er i en rivende udvikling, hvor den skal industrialiseres. Det vil sige, at rådgivere, entreprenører og andre skal være mere effektive, og det mener vi, at digitale data har stor indflydelse på,« siger han.

Læs også: Byggebranchen får en ny chance for at vise, at den kan innovere

Ulrik Branner fra GenieBelt er enig i, at der er et enormt udviklingspotentiale i byggebranchen.

»Til forskel fra mange andre brancher har byggeriet ikke indført teknologi som en effektiv kommunikationsplatform. På den måde er det en meget fragmenteret værdikæde af aktører,« fortæller han.

»Vi skal rette op på, at byggebranchen er en af de eneste brancher, der helt usædvanligt og modsat alle andre har formået at forværre medarbejdereffektiviteten de seneste 50 år blandt andet på grund af dårlig kommunikation,« lyder det fra Ulrik Branner.

Kommentarer (7)

Det er måske lidt vel friskt at påstå at produktiviteten ligefrem er forværret.
Det er
1) svært at måle p.g.a. opgørelsesmetoden (produceret kvm/kr)
2) byggeri for 40 år siden adskiller sig væsentligt i fra dagens byggeri qua væsentligt højere kompleksitet.

Når det så er sagt, er der helt sikkert forbedringer at hente, men der findes såvidt jeg ved allerede flere værktøjer til at håndtere en digitalisering af byggeprocessen (iBinder, byggeweb m.fl.), så hvor revolutionerende deres produkt er, må jo komme på en prøve...

  • 2
  • 0

hej Christian,

Gode pointer - medarbejder effektivitet kan være en meget vanskelig størrelse at arbejde med. Min baggrund findes i et Stanford studie, der har brugt enddog megen energi på at sikre så godt et data grundlag som muligt.

Læs gerne om det her, samt find links direkte til selve White Paper og metoder anvendt: https://www.linkedin.com/pulse/byggeriet-h...

iBinder, ByggeWeb, Byggeprojekt.dk og 4Projects - alt sammen solide og stærke bud på dokumenthåndterings systemer m.m. som har gjort en stor forskel ( positiv ) ift digitalisering af Byggeriet.

Vi ønsker - med udgangspunkt i Projektstyring + Kommunikation + Samarbejde, at skabe en fælles platform og et fælles sprog, hvor ovenstående platforme sagtens vil kunne integreres, ligesom BIM værktøjer, Ajour, økonomi systemer, DropBox og Google - således at vi gør det enkelt for ALLE aktører i Byggeprojekter, at modtage og aflevere relevant information digitalt.

Og således at vi begynder at opsamle informationer og erfaringer på en struktureret måde, der tillader os at lære af erfaringerne på tværs af værdikæden.

Mange hilsener
Ulrik

  • 0
  • 0

Hej Ulrik.
Tak for rimeligt udførligt svar.
Førend jeg svarer mere fyldestgørende vil jeg gerne læse de links du snakker om.
I dit link ovenfor er der kun dit eget blogindlæg(?), men ingen links videre til Stanfordundersøgelsen (fra blogindlægget, forstås. Jeg her ikke LinkedIn pulse, og påregner ikke at anskaffe det).

Kan du evt poste et direkte link til whitepaper m.v., så jeg kan få sat mig ordentligt ind i deres undersøgelse..?

(Har for kort tid siden skrevet et oplæg om netop produktivitet, og fandt derfor jeres vinkel interessant - konklusionen gik netop på de pointer jeg listede ovenfor: Produktiviteten er ikke gået ned...

  • 0
  • 0

Altså ændringshåndtering via .bcf og visualisering via .ifc*, samt dokumenthåndtering og styringsværktøjer for at skabe en højere transperans, hvis jeg forstår det rigtigt?
Vi kan meget i dag, på forskellige platforme. Både i projektering og udførelse. Men ingen formår at favne det, at kæde det hele rigtig godt sammen. Dalux kan et, itwo/byggeweb noget andet, ProjectWise og iBinder vender bøtten og så bliver jeg med et virkelig træt af at skulle bruge en ny platform på det næste projekt (i en ny struktur). Det er svært at se om det lykkedes her, men lyder bestemt interessant og et skridt i den rigtige retning.
Problemløsning behandlet som bugtracking (via .bcf...), som vi kender det fra softwareudvikling er den retning mine tanker er gået de sidste år. Case havde en konkret løsning på det, som så lovende ud. Men de er jo lukket nu.

Hvis produktiviteten ikke er faldet, så kan vi jo lige så godt gå tilbage til autocad/2D istedet for BIM. Det er der jo ingen seriøse aktører der ønsker sig. Så imho den er steget (i projektering), men måske istedet faldet lidt andre steder?

*Open source filformater for de udenforstående. Bcf til kommunikation, .ifc til 3D modeller. .ifc er allerede krav i IKT bekendtgørelserne.

  • 0
  • 0

Hej Troels,

Tak for indlæg. Som jeg ser det, er er mange forskellige platforme, der hver især udfylder et specifikt - og ofte nødvendigt - behov i et byggeprojekt. Der er til gengæld meget meget få tilbud, der favner på tværs, således at du ikke skal bevæge dig i 5 - 10 forskellige systemer for at rapportere, søge information, kommunikere og samarbejde, fra de udførende teams og opad.

Vi sigter efter, at sikre din projekt styring, din kommunikation og at tillade at alle aktører har adgang til planen, ændringerne og anden basal information omkring deres daglige arbejde.

Projektet med Markedsmodningsfonden, Balslev, Juul & Nielsen og Statens Byggeforskningsinstitutet skal netop afdække og teste hvor langt videre, vi skal gå ift den mere formelle kommunikation.

Jeg skal på ingen måde tage stilling til Autocad versus BIM :-) - vi starter et ganske andet sted i projektet, ud fra visionen om at forbedre den grundlæggende kommunikation, nedbringe ventetiden og reducere antallet af fejl der sker på baggrund af mis-kommunikation. Dvs, om filen er 2D eller 3D - håndtegnet eller lavet smukt i REVIT, så nytter det ikke noget, hvis man bygger efter en tidligere revision.

Tak for indlæg - der er masser af andre tankespor der kunne være interessante at vende, så du er velkommen til at kigge ind til en kop kaffe og en videre snak.

Hilsen
Ulrik

  • 0
  • 0