Fejl i database kostede mobil-forbindelsen til 1,85 millioner danskere
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Fejl i database kostede mobil-forbindelsen til 1,85 millioner danskere

Over 1,8 millioner danskere havde problemer med at få forbindelse til 4G-nettet og IP-telefoni i mandags Illustration: TDC

Kort tid før regeringen mandag formiddag præsenterede sit nye teleforlig, oplevede hundredetusinder af danskere problemer med at bruge TDC's 4G-mobilnetværk og IP-telefoni.

Nedbruddet berørte i løbet af dagen omkring 1,85 millioner danskere.

Læs også: TDC's kunder kan kun ringe 112

»Lige så snart fejlen opstod, inddrog vi alle vores egne såvel som leverandørernes eksperter for at hjælpe med at løse problemet hurtigst muligt,« siger Michael Moyell Juul, koncerndirektør i TDC Group i en pressemeddelelse.

Nu oplyser TDC i en pressemeddelelse, at fejlen skal findes i det databasesystem, der håndterer adgangen til opkald over 4G-nettet.

På grund en overbelastning blev alle ud- og indgående opkald blokeret, både opkald via IP og 4G-mobilnetværket.

»Vi har nu truffet alle nødvendige foranstaltninger for at sikre robustheden af underkompontenten,« siger Michael Moyell Juul.

Nytårsnedbrud aldrig opklaret

I 2016 oplevede mange danskere, at Yousees transmittering af nytårstalen gik i sort skærm. 1,3 millioner blev ramt af nedbruddet.

TDC valgte få dage efter nedbruddet at anmelde hændelsen til politiet med formodning om, at der var tale om "en bevidst skadelig handling". Det fik politiet til at anholde en 51-årig mand. Sigtelsen blev dog efterfølgende droppet.

Læs også: Politiet om Yousee-sag: Komplicerede tekniske undersøgelser kan tage måneder