Favoritbroerne
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Favoritbroerne

»Det fascinerende ved broer er størrelsen, og at en bro virkelig udstiller konstruktionen. I bygninger er konstruktionen ofte skjult. Man ser ikke de bærende elementer, men det gør man på en bro. Samtidig er det vigtigt at form og konstruktion hænger sammen på en bro. Det behøver det ikke at gøre på et hus,« siger Niels Gimsing, professor i stålkonstruktioner ved BYG-DTU og nyslået pensionist.

De første broer, man kender til, bestod af væltede træstammer. Siden blev træet udskiftet med sten.

»Romerne er nok de bedst kendte brobyggere. De indså nødvendigheden af en god infrastruktur,« siger Niels Gimsing.

Den første jernbro blev bygget i England i 1790. I det 19. århundrede kom jernbanen, og så tog brobyggeriet for alvor fart. Omkring århundredeskiftet fra det 19. til det 20. århundrede kom betonen ind i billedet. I Danmark er de små og mellemstore broer opført i beton, mens stål er det foretrukne materiale i de store broer.

En af Niels Gimsings favoritter er jernbanebroen over Firth of Forth. Den er fra 1880, og med sine 100 meter høje gitterdragere og en spændvidde på 500 meter er den langt det største brobyggeri i det 19. århundrede.

»En anden af mine favoritter er Brooklynbroen i New York, den første rigtigt store hængebro. De konstruktionsprincipper, man brugte dengang, og måden, man lavede kablerne på, har holdt op til vore dage. Af vore hjemlige broer er Østbroen over Storebælt den mest elegante og effektive.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten