Fatal godstogsulykke: Her er, hvad vi ved
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Fatal godstogsulykke: Her er, hvad vi ved

Mandag mistede en 19-årig togklargøringselev livet i en ulykke, hvor et godstog afsporede på sporet mellem Høje Taastrup Station og kombiterminalen. Ved ulykken blev en kørestrømsmast desuden ødelagt. Det har forstyrret togdriften lige siden. Foto: Banedanmark

Mandag omkom en 19-årig togklargøringselev i en ulykke ved Høje Taastrup. Årsagen til den fatale ulykke er Havarikommissionen i gang med at finde, men på nuværende tidspunkt ligger det fast, at den omkomne sammen med en eller flere kolleger var i gang med at flytte et godstog på sporet mellem kombiterminalen og Høje Taastrup Station.

Det fortæller Jan Wildau, der er vicepræsident og ansvarlig for ‘public affairs’ hos fragtfirmaet DB Cargo Scandinavia, hvor den omkomne var under uddannelse.

»Ulykken sker på banearealet uden for vores kombiterminal. Den bagerste vogn og måske flere hopper af, mens de er ved at flytte toget.«

Ulykken skete på sidesporet mellem Høje Taastrup Station og kombiterminalen syd for hovedsporet. Foto: Banedanmark /Google Maps

I går var der forlydender om, at vognene var væltet, men ifølge Jan Wildau viser de billeder, som han har set, at vognene ‘blot’ står skævt ved siden af sporet. Sammenhængen mellem afsporingen og elevens død er endnu ikke fastlagt.

»Når man rangerer, er man normalt både inden i og uden for toget, og vi ved, at togklargøringseleven befandt sig uden for lokomotivet, da ulykken skete. De nærmere omstændigheder og hændelsesforløbet, der fører til ulykken, kender vi ikke endnu,« siger Jan Wildau.

Politiet modtog ifølge hjemmesiden Newsbreak.dk alarmopkaldet kl. 12.10 og har til Metroxpress oplyst, at den 19-årige elev ‘ryger ind under den bagerste vogn’ og ‘dør på stedet.’

Ud over at skade sidesporet, der fører ned til kombiterminalen, ramte de afsporede vogne en kørestrømsmast. Det betyder, at togtrafikken nær ulykkesstedet har været begrænset siden ulykken. I den senest opdaterede meddelelse om ulykken oplyser DSB, at man forventer at køre med færre tog i hvert fald frem til onsdag middag.

Hos DB Cargo Scandinavia samarbejder man med myndighederne om at fastslå de nærmere omstændigheder omkring ulykken og har sat sit ulykkesberedskab i gang, fortæller Jan Wildau:

»Det, vi gør nu, er grundlæggende to ting. Samarbejde med myndighederne. Og så at tage hånd om vores folk: dem, der kendte den omkomne, og dem, der i forbindelse med arbejdet har været tæt på ulykkesstedet. DB er en stor virksomhed, men i Danmark er vi kun 200 medarbejdere, og det påvirker folk rigtig meget. Desuden vil vi i dag forsigtigt række ud til de pårørende for at lade dem vide, at der er en person her på stedet, som de kan kontakte 24 timer i døgnet, hvis de har brug for noget, og at der også er professionelle til rådighed.«

Rangering kræver en til at føre toget 'indefra' og en udenfor med bedre overblik til at dirigere toget. Eleven har næppe haft den rolle alene?

  • 3
  • 0