Fastnettelefonen dør om tre år
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Fastnettelefonen dør om tre år

Nu er klokken hastigt ved at gå i slag for det gamle, kredsløbskoblede telefonnet, som er ved at tabe kampen med mobiltelefonerne og IP-telefonien. En minutstatistik fra Telestyrelsen viser med al tydelighed, hvilken vej det går. I lige linje nedad.

Kurven over antallet af taleminutter på det faste telefonnet er lineær uden mange sving. Kursen går mod nul, og skæringspunktet ligger tilsyneladende i 2013-2014. Fra det tidspunkt er det slut med teknikken, som i årtier gav brød på bordet hos de store hedengangne teleselskaber KTAS, JTAS og mange andre, inden deres nedgravede kabler til sidst blev samlet i det udenlandsk ejede firma, der nu hedder TDC.

»Så længe som til 2013-2014 kommer det næppe til at vare. Kurven vil bøje nedad til sidst, for det vil blive alt for dyrt for TDC at holde liv i de kredsløbskoblede centraler, efterhånden som kunderne falder fra. Hvis fastnet-kunderne ikke selv vælger at skifte til mobil eller ip-telefoni, så vil TDC selv flytte dem over rent teknisk,« siger brancheanalytiker Torben Rune, direktør i Netplan.

Allerede nu er den kredsløbskoblede del af transmissionsvejen blevet meget kort, ned til nogle få hundrede meter for de små boliger, fordi telenettet blev digitaliseret for flere år siden.

Ifølge Torben Rune er der tre ting, der får fastnetkunderne til at forlade skuden. For det første bliver det stadig dyrere at ringe via fastnet, for det andet bliver det billigere at ringe mobilt, for det tredje kan IP-telefoni byde på avancerede viderestillings- og svartjenester, som kan bruges i firmaerne.

Ifølge TDC's markedsføring bliver priserne reguleret til kundernes fordel, men i realiteten bliver det samlede minuttal betalt med en højere pris, fortæller Torben Rune:

»Den nye prisstruktur lyder billigere med en krone i opkaldsafgift og en krone for resten af samtalen, uanset hvor længe den varer, og uanset om det er til mobiltelefoner. Men hvis man kikker på samtalestatistikken, så stiger antallet af påbegyndte telefonsamtaler i dag, samtidig med at samtalerne bliver meget korte, ofte mellem 12-30 sekunder. Så prisen per minut vokser i praksis, og det bliver endnu dyrere fremover.«

Erhvervslivet har fundet ud af det. For få år siden fik de ISDN-baserede tjenester, kombineret med mobiltelefoni. Nu skifter de til rene mobil- eller IP-tjenester. Og de flytter store klumper af telefonnumre på én gang.

For cirka en uge siden indgik teleproducenten Avaya og IP-teleselskabet Skype en strategisk aftale, og Torben Rune forventer, at sådan et samarbejde vil kunne fjerne betydelige dele af fastnettelefonien i virksomheder.

Nogle af de sidste fastnetkunder er landets pensionister, som ofte beholder den gamle telefon, fordi deres venner og bekendte i samme alder også har en.

»Mange pensionister har både mobiltelefon og internet, men de bruger stadig mest den faste telefon. Og de har vænnet sig til, at fastnet-telefoni er dyrt, for sådan kan de jo huske, at det altid har været,« siger Torben Rune.

Han forventer, at 2011 vil være året, hvor kredsløbskoblet telefoni forsvinder helt på nogle telefoncentraler. Sjældne kredsløbskoblede samtaler vil formentlig stadig forekomme nogle få steder i 2014-2015. Centralerne forsvinder dog ikke fra landskabet, for de bruges stadig til internetforbindelser via ADSL. Tilbage er kun mindet om opfinderen og talepædagogen Alexander Graham Bell, som gjorde det hele muligt.

Dokumentation

Pressemeddelelse fra Netplan

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ja, de gamle lægger på når de kun får fat i telefonsvareren, det er så det TDC kalder en samtale, og kunderne skal betale.

Med de kvartalsafgifter de opkræver burde der ikke også være opkaldsafgifter, eller har TDC et regnskab over hvor store ekstra udgifter et kort opkald påfører koncernen?

  • 0
  • 0

For nogle måneder siden fik jeg udskiftet min telefonabonement fra gammel analogtelefon till såkallat IP- telefoni. Jeg har beholdt min gamle telefon , men men fik levereret et modem / konverter fra digital til analogsignal. Når den tilsluttes til det gamle telefonstikk kan jeg ikke se eller höre nogen forskell. Gammel ledning og telefon behålles. Hvordan skall så statistiken forstås ?

  • 0
  • 0

Det er da længe siden jeg fik konverteret mit gamle fastnetnr. til et VoIP nr. Med SipDroid på min Android mobil modtager jeg stadig opkald, nu bare alle steder, hvor jeg har min mobil med, og til priser der er til at forstå...

  • 0
  • 0

Når den tilsluttes til det gamle telefonstikk kan jeg ikke se eller höre nogen forskell. Gammel ledning og telefon behålles. Hvordan skall så statistiken forstås ?

IP-telefoni kører ikke over telefonnettet. Der skabes ikke et switched forbindelse over et fastkoblet kredsløb når der ringes via IP.

  • 0
  • 0

og 3 telefonnumre. Dem kan jeg ikke umiddelbart få over på en IP-løsning. Min ISDN-telefon kan heller ikke umiddelbart bringes til at virke på et IP-system. :-(

  • 0
  • 0

og 3 telefonnumre. Dem kan jeg ikke umiddelbart få over på en IP-løsning. Min ISDN-telefon kan heller ikke umiddelbart bringes til at virke på et IP-system. :-(

Naturligvis kan du få 3 telefonnumre over på en VoIP løsning. Din gamle ISDN-telefon må du udskifte med en mere moderne IP-telefon.

  • 0
  • 0

[quote]Når den tilsluttes til det gamle telefonstikk kan jeg ikke se eller höre nogen forskell. Gammel ledning og telefon behålles. Hvordan skall så statistiken forstås ?

IP-telefoni kører ikke over telefonnettet. Der skabes ikke et switched forbindelse over et fastkoblet kredsløb når der ringes via IP.[/quote]

Det er korrekt. Når man skifter til net baseret "telefoni" (IP telefoni), er der ikke længere tale om fastnet telefoni - i hvert fald ikke i relation til den måde Telestyrelsen indsamler statistiske data på.

Faktisk indsamler Telestyrelsen også tal for IP telefoni trafikken i Danmark. Disse tal bliver dog kun opsamlet for den del af IP trafikken som terminerer i det traditionelle telefonnet (altså opkald fra IP til fastnet), ikke den rene IP telefoni hvor der køres IP peer-to-peer.

At man kan bruge det gamle telefonnet som bæremedie for bredbåndsforbindelser er en helt anden sag, men det gør ikke den eventuelle IP telefoni der ligger i bredbåndet til fastnettrafik.

  • 0
  • 0

En IP telefon kræver strømtilslutningen, så telefonen "dør" indtræffer der en strømafbydelse. Der er også mange nødkaldeanlæg, alarmer og telefax, der ikke køre optimalt på IP

  • 0
  • 0

Ja, de gamle lægger på når de kun får fat i telefonsvareren, det er så det TDC kalder en samtale, og kunderne skal betale.

Faktisk er det hos TDC fastnet en samtale når du trykker første ciffer. Der var tale om at de ville skifte til at afregne allerede fra røret løftes (før du taster noget som helst), men jeg ved ikke om det blev gennemført.

  • 0
  • 0

Min ISDN-telefon kan heller ikke umiddelbart bringes til at virke på et IP-system. :-(

Selvfølgelig kan du det, jeg bruger en fritz!box fra AVM, den kan tilkobles enten 3 analoge telefoner, eller 2 analoge og op til 8 ISDN telefoner hvis de er 0-bus Kompatible.

Eneste ulempe ved den oldsag jeg kører på er at den ikke kører annex X, så jeg bruger den på LAN bag telenord´s modem, hvis jeg vil nøjes med 1Mbit upload kan jeg spare de 6-7watt som telenord´s modem bruger.

Jeg har kun et telefon nummer og opkaldet går til den første telefon der afløftes, jeg kan dog stadig trække kaldet, nå ja så har jeg 9 lokalnumre men det er bare for sjov.

Brugte annex B modem`s med isdn porte koster kun 20-30€ i Tyskland, primært for Tyskerne skal selv bortskaffe det gamle når de flytter eller skifter udbyder, og så vælger mange at bortskaffe det på e-bay.

  • 0
  • 0

endnu - TDC driver forretning, så man skal læse deres betingelser nøje.

"Den nye prisstruktur lyder billigere med en krone i opkaldsafgift og en krone for resten af samtalen, uanset hvor længe den varer, og uanset om det er til mobiltelefoner..."

Selvfølgelig har TDC da ingen tanker om at skrottet den gode indtægt for opkald til de utallige mobiltelefoner.. kun en ændret minutpris til 0,79 kr. pr. påbegyndt minut.

Du må nok lige rette dit indlæg til Hr. Krøyer ;-)

  • 0
  • 0

De analoge telefoner (POTS) er kredsløbskoblet betydende at der skabet et fysisk koblet kredsløb mellem 2 enheder.

IP telefoni er i sagens natur pakkekoblet idet IP er en pakke baseret protokol. Der er intet fysisk koblet kredsløb. I stedet transmitteres data i pakker.

ADSL linie er stadig en kredsløbskoblet linie mellem ADSL modem'et og DSLAM enheden på centralen. Fra DSLAM enheden til ISP'en er kredsløbet igen pakkekoblet via f.eks. ATM eller Ethernet.

  • 0
  • 0

Teknisk svineri af format. De "modemsystemer" der opsættes hos kunderne ÆDER strøm og dermed smides energi ud, som fastnettelefonerne IKKE belaster miljøet med, fordi det er langt mere effektivt at generere spændingerne i centralerne.

Det må være mere end rigeligt, at der sker en konvertering i centralerne, hvor kobberledningerne havner, uanset hvad man kalder systemerne. I dag skal de såmænd også stoppe fjernsynskanaler ind i de gamle telefonledninger og i printkortene i centralerne. Derfor er det ikke sjovt at skulle blande DC og "høj-spænding" (ikke højspænding=mere end 1000V).

Der er INGEN teknisk begrundelse for denne ændring ud over, at TDC så ikke længere skal have styr på 24 V og 110 V ringesignalet (eller hvad det nu er sådan helt nøjagtigt). Det er lokale spændingsgeneratorer man vil af med og derfor nu lægger ud til kunderne med et enormt energisvineri til følge.

Rigtig SØDT nu hvor samfundet SNAKKER energibesparelser og har FOKUS på CO2.

GODNAT DANMARK! Hvad f..... laver politikerne eller er det hele korrupt og politikerne i lommen på industrien hvor man sætter ubrugelige folk på toplønnede topposter (Fyremose er et lysende eksempel)

Nådada nu skrev tastaturet fuldautomatisk så jeg må hellere lukke det ned. ;-D

  • 0
  • 0

Teknisk svineri af format. De "modemsystemer" der opsættes hos kunderne ÆDER strøm og dermed smides energi ud, som fastnettelefonerne IKKE belaster miljøet med, fordi det er langt mere effektivt at generere spændingerne i centralerne.

Folk med bredbåndsforbindelser har alligevel udstyret stående.

Det må være mere end rigeligt, at der sker en konvertering i centralerne, hvor kobberledningerne havner, uanset hvad man kalder systemerne.

Ja, på de gamle PSTN-forbindelser driver centralen faktisk telefonapparatet. Ikke ligefrem specielt energieffektivt at drive et apparat over op til flere kilometers afstand gennem tynde kobberledninger. Sammenholdt med at de fleste har udstyret fra en bredbåndsforbindelse kørende i forvejen, så giver det formentlig en samlet besparelse i regnskabet.

I dag skal de såmænd også stoppe fjernsynskanaler ind i de gamle telefonledninger og i printkortene i centralerne. Derfor er det ikke sjovt at skulle blande DC og "høj-spænding" (ikke højspænding=mere end 1000V).

Det er simpelthen noget sludder. IPTV er netop det det er: TV over IP. Noget der bliver transmitteret PÅ bredbåndsforbindelsen. Ikke noget der multiplexes på den fysiske forbindelse.

Der er INGEN teknisk begrundelse for denne ændring ud over, at TDC så ikke længere skal have styr på 24 V og 110 V ringesignalet (eller hvad det nu er sådan helt nøjagtigt). Det er lokale spændingsgeneratorer man vil af med og derfor nu lægger ud til kunderne med et enormt energisvineri til følge.

Hvis du havde læst artiklen, så ville du have opdaget hvad den tekniske begrundelse er.

Rigtig SØDT nu hvor samfundet SNAKKER energibesparelser og har FOKUS på CO2.

Jeg synes det er rigtig sødt at man kan lukke så meget ævl ud om noget man tilsyneladende overhovedet ikke aner en disse om.

GODNAT DANMARK! Hvad f..... laver politikerne eller er det hele korrupt og politikerne i lommen på industrien hvor man sætter ubrugelige folk på toplønnede topposter

At du ikke fatter en brik er vel ikke hverken politikernes eller industriens skyld?

(Fyremose er et lysende eksempel)

Henning Dyremose har ikke haft noget med TDC at gøre i et par år efterhånden...

Nådada nu skrev tastaturet fuldautomatisk så jeg må hellere lukke det ned.

;-D

Utroligt at dit tastatur kan lukke så meget lort ud helt af sig selv.

  • 0
  • 0

[quote] Teknisk svineri af format. De "modemsystemer" der opsættes hos kunderne ÆDER strøm og dermed smides energi ud, som fastnettelefonerne IKKE belaster miljøet med, fordi det er langt mere effektivt at generere spændingerne i centralerne.

Folk med bredbåndsforbindelser har alligevel udstyret stående.[/quote] Allerførst så er det ikke alle ældre med fastnettelefoner der også har bredbåndsforbindelser, og kan du garantere at TDC skifter modemet til et med indbygget ATA så du kan bevare din alt i en boks løsning, nej vel.

Det lidt groteske er at det samlede forbrug på en alt i en boks, ikke er større end hvert enkelt boks når du har flere, og så vidt jeg ved leverer TDC sin ATA som en separat boks.

Og den med strømsvigtet er også relevant, kun rigtige nørder har en UPS stående for det samme, og mange ældre er stadig teknologiforskrækkede over mobiltelefonen, hvis de kan finde den, og hvis der er strøm på, kan den kun bruges til at ringe ud på, de indkommende samtaler går jo til det telefonnummer som er ramt af strømsvigt.

Kom så igang med at forklare en dement om alle de smarte tjenester man kan tilkøbe til sit abonnement.

  • 0
  • 0

Da der er den største indtjening ved trådløs kommunikation, så skal de faste forbindelser nedlægges, selv om de er helbredssikre. Et mikrobølgesyndrom har været kendt siden 1930`erne og billedkommunikation forgår med pulserede og modulerende mikrobølgesignaler. De er ikke sunde, og masteantenner er aktive døgnet rundt. I Sverige pågår der en kamp for at beholde den gammeldags telefoni, selv om den er lidt dyrere her og nu, og på lørdag er der konference på Christiansborg om "Bagsiden af det trådløse samfund".

  • 0
  • 0

[quote]Folk med bredbåndsforbindelser har alligevel udstyret stående.

Allerførst så er det ikke alle ældre med fastnettelefoner der også har bredbåndsforbindelser, og kan du garantere at TDC skifter modemet til et med indbygget ATA så du kan bevare din alt i en boks løsning, nej vel.

Det lidt groteske er at det samlede forbrug på en alt i en boks, ikke er større end hvert enkelt boks når du har flere, og så vidt jeg ved leverer TDC sin ATA som en separat boks.[/quote] Det er ikke bare dumt skrevet - det er også forkert. TDC leverer en boks med det hele integreret. Og hvis du havde tænkt dig lidt om, så var du klar over at separat router/modem og ATA er dyrere for TDC at anskaffe end en boks med begge dele integreret.

Og den med strømsvigtet er også relevant, kun rigtige nørder har en UPS stående for det samme, og mange ældre er stadig teknologiforskrækkede over mobiltelefonen, hvis de kan finde den, og hvis der er strøm på, kan den kun bruges til at ringe ud på, de indkommende samtaler går jo til det telefonnummer som er ramt af strømsvigt.

Strømsvigt kan bestemt være et problem, ligeså vel som overgravede kabler kan være det.

Den med de teknologiforskrækkede gamle mennesker holder efterhånden ikke længere. En eller anden form for telefon er i øvrigt nødvendig hvis man vil fejlmelde sin telefonlinie.

Kom så igang med at forklare en dement om alle de smarte tjenester man kan tilkøbe til sit abonnement.

Hvorfor dog det? Hvorfor skulle JEG i det hele taget tilkøbe tjenenester til mit abonnement?

  • 0
  • 0

Der er allerede i dag mange fastnet telefoner, som reelt er forbundet med en IP telefoni box i den anden ende af kobber kablet. Så man kan ikke altid se om man er flyttet over.

Og IP telefoni kører på de samme nummerserier som fastnettet, så man kan der heller ikke se om den anden ende er IP eller ej.

Så fastnet konceptet fortsætter blot i digital form.

  • 0
  • 0

Det er ikke bare dumt skrevet - det er også forkert. TDC leverer en boks med det hele integreret. Og hvis du havde tænkt dig lidt om, så var du klar over at separat router/modem og ATA er dyrere for TDC at anskaffe end en boks med begge dele integreret.

Jeg har set på TDC under vejledninger, og det ser ud til at de har alt i et bokse, jeg har dog ikke set det hos nogen af dem jeg kender.

[quote]Kom så igang med at forklare en dement om alle de smarte tjenester man kan tilkøbe til sit abonnement.

Hvorfor dog det? Hvorfor skulle JEG i det hele taget tilkøbe tjenenester til mit abonnement?[/quote] Det ville være nødvendigt for at modtage opkaldene til din nye IP telefon, dvs viderestilling til mobilen når IP telefonen er nede, f.eks ramt af strømsvigt.

  • 0
  • 0

For at alle kan få ip-telefoni kræves der så en ordentlig forbindelse.

Jeg har p.t. en uploadhastighed på 0.17Mbit/s, og det kan kun til nød gå, hvis alle andre lader computererne være.

Leif

  • 0
  • 0

Ja, på de gamle PSTN-forbindelser driver centralen faktisk telefonapparatet. Ikke ligefrem specielt energieffektivt at drive et apparat over op til flere kilometers afstand gennem tynde kobberledninger. Sammenholdt med at de fleste har udstyret fra en bredbåndsforbindelse kørende i forvejen, så giver det formentlig en samlet besparelse i regnskabet.

De gamle telefonapperater bruger forsvindende lidt strøm når man ikke bruger dem. Derimod er alle de der små strømforsyninger, som kommer med ADSL-modems, normalt lavet billigst muligt, dvs. uden anden hensyn til energieffektivitet end hvad EU kræver. Jeg tvivler stærkt på, at IP-telefoni kan konkurrenre med PSTN, hvis ikke kunden også skal have internetadgang. Skal kunden have internet adgang og IP-telefoni skal ADSL modemet være tændt 24/7, og jeg tvivler meget stærkt på at den løsning er mere energieffektiv end en PSTN telefon og en ADSL forbindelse, der slukkes når den ikke er i brug.

  • 0
  • 0

De gamle telefonapperater bruger forsvindende lidt strøm når man ikke bruger dem. Derimod er alle de der små strømforsyninger, som kommer med ADSL-modems, normalt lavet billigst muligt, dvs. uden anden hensyn til energieffektivitet end hvad EU kræver.

Jeg vil medgive at man i mange år har benyttet de blligste af de billigste strømforsyninger, typisk af typen med en jernkerne.

Indenfor de seneste par år har jeg derimod set at næsten alle producenter har skiftet disse ud med SMPS. Jeg er ikke klar over om det skyldes lovkrav, men det er i hvert fald blevet mere energieffektivt.

Mht. energiregnskabet for en almindelig fastnettelefon, så skal du huske på at den drives af centralen over nogle meget tynde ledninger som kan være op til et par km lange.

Jeg tvivler stærkt på, at IP-telefoni kan konkurrenre med PSTN, hvis ikke kunden også skal have internetadgang. Skal kunden have internet adgang og IP-telefoni skal ADSL modemet være tændt 24/7, og jeg tvivler meget stærkt på at den løsning er mere energieffektiv end en PSTN telefon og en ADSL forbindelse, der slukkes når den ikke er i brug.

Her skal man faktisk også holde sig for øje at der i 2. halvår 2009 var ca. 1.5 mio. PSTN-linier i Danmark mod lidt over 2 mio. bredbåndsforbindelser. Desuden er antallet af PSTN-linier faldende mens antallet af bredbåndsforbindelser er svagt stigende. Det er MEGET få mennesker i dag der har en PSTN-forbindelse uden bredbånd.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten