Farvel til selvaflæsning: Alle britiske husstande får intelligente elmålere
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Farvel til selvaflæsning: Alle britiske husstande får intelligente elmålere

Inden 2020 er samtlige britiske husstande udstyret med en intelligent elmåler. Længe før Danmark har den britiske regering netop besluttet at være på forkant med den EU-beslutning, der er undervejs for at kræve 495 millioner europæiske borgere udstyret med intelligente målere.

Målerne vil spare samfundet for 2 procent af energiforbruget, formoder den britiske regering. Ikke alene vil det skære 2,6 millioner ton af den CO2, som briterne slipper ud i atmosfæren. Det vil også skære toppen af el- og gasregningen.

Energiselskaberne får ansvaret for at installere 26 millioner elmålere og 22 millioner gasmålere i, hvad der anslås at være det største projekt, siden British Gas tilbage i 1970'erne konverterede installationer i 17 millioner husstande til naturgas.

Målerne, der hver koster godt 1.200 kr., men hvor kun en fjerdedel bliver betalt af forbrugerne, udgør, ifølge BBCnews, en samlet investering på 58 milliarder kroner mellem 2010 og 2020.

I 2020 er formodningen, at forbrugernes samlede besparelse er på 830 millioner kroner. Hver forbruger vil spare mellem 2.000 og 3.000 kroner årligt.

Et af de mindre elselskaber, First Utility, har allerede installeret intelligente målere i hjemmet hos 10.000 kunder.

Susanna og Lloyd Matthews i Østlondon har i et par år anvendt en intelligent måler, der på sit display viser dem, præcis hvor meget el og gas, de bruger. De kan også sammenligne energiforbrug fra dag til dag, uge til uge eller måned til måned.

»Det er lykkedes at spare en tiendedel, både på energi og gas, siden vi fik måleren, fordi vi er blevet bevidste om vores energiforbrug, men uden at ændre livsstil,« siger Lloyd Matthews til BBCnews.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ville glæde mig hvis man undlod at kalde en fjernaflæst elmåler for "intelligent". Den kan intet som min nuværende måler ikke kan (udover fjernaflæsningen). Og da jeg selv aflæser den dagligt, giver det mig intet nyt. Det øger blot mine udgifter, hvis man vil skifte måleren ud før den alligevel skal skiftes. Da den er skiftet i 2008, kan det jo tage lidt tid.

Martin.

  • 0
  • 0

spare forbrugerne for tusinder af overflødige energikroner.

Det må da være energipund!? ;-)

  • 0
  • 0

Det intelligente kunne være, hvis den kan afregne efter hvad tid på døgnet, du bruger strømmen. Så strømmen er billig om natten og man derved, med fordel kan vaske og tørre tøj der.

Jeg synes også sammenligning af forbrug, er noget der ligger ud over min målers evner. :-)

/Nicholai

  • 0
  • 0

Jeg synes også sammenligning af forbrug, er noget der ligger ud over min målers evner. :-)

Det synes jeg faktisk er den vigtigste egenskab elmålerne bør have: evnen til at holde øje med 3 forskellige elselskabers tariffer og fortælle forbrugeren hvilken en der ville være billigst at bruge.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Med en intelligent elmåler skal man kunne få sit elforbrug fjernstyret på de elforbrugende maskiner man har - efter eget frie valg. F.eks sættes vaske- og opvaskemasinen, tørretumbler m.v. i gang af leveradøren når der er el-overskud og strømmen dermed billigst. En stor del af overløb og overproduktionen fra vindmøller under optimale vindforhold kunne kanaliseres ud til forbrugerene i stedet for at forære den til det udenlandske net, hvor den ovevejende går til at varme ledningsnettet op.
Teknikken er på plads, der mangler blot at implementere det i systemet.
Problemet er, at el-leverandøren ikke ser på forbrugerens, men på egen fordel. Derfor tror jeg den største gevinst ved denne udjævning af forbruget havner hos producent og leverandør.

Mvh
Per A. Hansen

  • 0
  • 0

Jeg bor alene og har et årlig el-regning på +/- 4000 kr. Halvdelen er afgift, og en fjerdedel går til ejeren af stikledningen (Dong). På en hjemmeside af en alternativ leverandør kunne jeg se at deres marketing afdeling tror at jeg kan måske spare 300 kr om året med at skifte el selskab. Så ring mig tilbage når der findes et selskab som gerne vil udskifte min elmåler og belønne mig når jeg kører kogevasken om natten. Det er nemlig det eneste som også rykker på afgift-halvdelen...

  • 0
  • 0

Intelligensen kan man købe på internettet - prøv at søg på "home automation" eller noget i den retning.

I de fleste lande i Europa er selve måleren ejet af netselskabet - det er dem med kablerne i jorden - og de er i sagens natur monopoler og underlagt streng regulering.

Det er energisektorens handelsselskaber - dem du faktisk køber din el og gas hos - der skal tilbyde dig de intelligente løsninger, på rent kommercielle vilkår.

Som følge af liberaliseringen af energimarkedet, så må monopolerne og handelsselskaberne ikke lege samme - heller ikke selvom de er en del af samme koncern, som f.eks DONG, Seas-NVE eller NRGi.

Derfor skal man ikke forvente intelligens i målerne, men blot timeaflæsning og fjernaflæsning. Disse to ting er til gengæld forudsætningen for en masse intelligente - kommercielle - løsninger, som dog ikke er særligt rentabel for kunden i dag.

Ihvertfald ikke så længe vi ikke har nogle mere dynamiske afgifter.

  • 0
  • 0

"saa er strömmen billig om natten og man derved med fordel kan vaske og törre töj der".

Den melodi har vi nu hört i snart flere aar.

Men eloverlöbet har hidtil maattet sälges til lave priser, fordi der i perioder ingen efterspörgsel var. Og netop det vil de "intelligente" maalere naturligvis (skulle) ändre.

Elmarkedet er blevet udraabt til at väre et saakaldt "frit marked" efter den saakaldte "privatisering", hvorved elvärkerne rent selskabsretlig er blevet til aktieselskaber.

Men prisdannelsen paa forbrugerprissiden er präget af stärk konkurrencebegränsning og fölger ikke frie markedsbetingelser.

Og monopolvogterne sidder der endnu:

"Energitilsynet löser sine opgaver ved at regulere monopolselskabernes priser og leveringsbetingelser"!!!

Og nu lurer elselskaberne paa at kunne komme igang med at overtage en ordentlig luns af omsätningen fra transportsektoren.

Men de kredse som staar bag elselskaberne skal nok vide at sörge for, at de priskrige vi til tider har set mellem tankstationerne ikke fölger med over. For priskrige indenfor elsektoren, det kan man da slet ikke tolerere. Uhada!

Selv om elvärkernes elmaalere bliver nok saa "intelligente", kan man befrygte, at Danmark skal nok vide at bevare sin ubestridte topplacering pa listen over höje forbrugerelpriser i Europa!

Mvh Per Grunth

  • 0
  • 0

Ved I hvad. De briter må have regnet den rigtig forkert ud!
1. Elselskaberne har ingen (økonomisk) interesse i at give forbrugerne mulighed for at spare på strømmen. Ej heller sælge den billigste strøm til os.
2. Det er hammerdyrt at skifte elmåleren. Og det er forbrugerne der på den ene eller anden måde må slippe slanterne.
3. En elmåler får ikke en standard "familien danmark" til at ændre adfærd. Vi skal stadig vaske tøj, lave mad og se fjernsyn.
Så drop nu den diskussion om intelligente elmålere.
!!! Det bliver kun dyrere !!!

  • 0
  • 0

Jens Henrik Sandell:

  1. Elselskaberne har ingen (økonomisk) interesse i at give forbrugerne mulighed for at spare på strømmen. Ej heller sælge den billigste strøm til os.

Selvfølgelig har de det! For det første fordi den strømmængde der giver den bedste marginalindtjening ikke er den samme som den hvor de sælger mest, for det andet fordi de giver god PR at opfordre til at spare, for det tredje fordi dansk elektricitetsproduktion kan få svært ved at skalere til fremtidens behov hvor transportsektoren kan forventes at bruge mer elektricitete, for det fjerde fordi omlægningen af skatteindtægter fra arbejde til forbrug nemt kan ende med en progressiv energiskat hvor der bliver mindre til til energiselskaberne på sidst omsatte krone fra elregningen.[/quote]

  1. Det er hammerdyrt at skifte elmåleren. Og det er forbrugerne der på den ene eller anden måde må slippe slanterne.

Ja det er dyrt, og forbrugerne får regningen uanset hvad. De spareivrige kan ligeså godt få serveret deres variable elpris gennem en seperat internetservice og selv styre forbruget derefter. Det er alligevel ikke kun måleren men også apperaterne der skal være intelligente, hvis det skal virke. Det bliver dyrt.

  1. En elmåler får ikke en standard "familien danmark" til at ændre adfærd. Vi skal stadig vaske tøj, lave mad og se fjernsyn.

Ja ligesom vi skal bruge brændstof til bilen. Det bliver ulideligt hvis folks humør skal påvirkes på samme måde af eltariffen som af benzinprisen.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten