Fartgrænse for skibe kan give stor miljøgevinst, men danske rederier kæmper imod

PLUS.
Maersk er blandt de rederier, som ikke mener, at en fartnedsættelse er en god idé. Illustration: A.P. Møller - Mærsk

20 pct. lavere hastighed medfører blandt andet 24 pct. lavere CO2-emissioner, viser rapport før vigtigt møde blandt FN’s maritime organisation, IMO's, 173 medlemmer.

Ud over at bananerne og fladskærmene kommer lidt langsommere frem, er der ikke noget negativt at sige om at sagtne farten for verdens container-, bulk- og tanksskibflåde. Tværtimod medfører det store
Få adgang til PLUS-indhold og e-avisen
Læs videre med et digitalt abonnement på Ingeniøren PLUS.
De første 30 dage er gratis.
Dit medlemsskab giver dig adgang
Som medlem af IDA er Ingeniøren PLUS en del af dit medlemskab. Log ind med Mit IDA for at aktivere adgangen til PLUS-indhold.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk.