Fartgrænse for skibe kan give stor miljøgevinst, men danske rederier kæmper imod
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Fartgrænse for skibe kan give stor miljøgevinst, men danske rederier kæmper imod

PLUS.
Maersk er blandt de rederier, som ikke mener, at en fartnedsættelse er en god idé. Illustration: A.P. Møller - Mærsk

20 pct. lavere hastighed medfører blandt andet 24 pct. lavere CO2-emissioner, viser rapport før vigtigt møde blandt FN’s maritime organisation, IMO's, 173 medlemmer.

Ud over at bananerne og fladskærmene kommer lidt langsommere frem, er der ikke noget negativt at sige om at sagtne farten for verdens container-, bulk- og tanksskibflåde. Tværtimod medfører det store vindinger for havets øvrige indbyggere og ikke mindst for klima og miljø, viser et større review, som

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

organisationerne Seas at Risk og Transport and Environment har lagt frem op til et arbejdsmøde i FN’s maritime organisation, IMO, i dag. På mødet skal repræsentanter fra 173 medlemslande diskutere, hvordan shipping skal nedbringe sin CO2-udledning, før der skal tages beslutninger på næste ordinære møde i IMO-organet Marine Environment Protection Committee. Blandt de store emner bliver såka...