Farlige lithiumbatterier får USA til at grounde Dreamliner

De amerikanske luftfartsmyndigheder følger nu trop på de japanske flyselskabers udmelding fra i går om at holde det problemramte Boeing 787 Dreamliner på jorden.

Federal Aviation Administration, FAA, har beordret, at samtlige amerikanske Dreamliners skal groundes, indtil brandrisikoen i flyenes batterier er løst.

»Operatørerne af de amerikansk indregistrerede Boeing 787-fly må bevise over for FAA, at batterierne er sikre, før flyene igen kommer på vingerne,« lyder udmeldingen fra FAA.

Beslutningen kommer efter gårsdagens episode, hvor et japansk Dreamliner-fly med 129 passagerer om bord måtte nødlande i den vestlige del af Japan på grund af en røgalarm i den forreste del af flyet, der angiveligt blev udløst på grund af et defekt batteri. Det skriver Ritzaus Bureau.

Japans to største flyselskaber, All Nippon Airways og Japan Airways, valgte herefter straks at grounde samtlige dreamliners og sende dem til sikkerhedstjek.

Samlet set betyder den japanske og amerikanske karantæne af Boeings 787 Dreamliner-fly, at 30 af verdens 50 Dreamlinere nu bliver holdt på jorden.

Seneste i rækken af uheld

Hermed fortsætter problemerne for Boeings Dreamliner, der den seneste tid er blevet ramt af adskillige uheld og nødlandinger.

Problemerne tæller blandt andet en brand i et batteri på et fly, der var ved at lande i Boston i USA, revner i ruden i pilotens side af cockpittet, olielæk, problemer med bremserne og flere elektriske problemer.

De mange uheldige episoder med Boeings 787 Dreamliner fik tidligere på uden de amerikanske luftfartsmyndigheder til at melde ud, at de vil til at undersøge flyet.

Det er de elektriske systemer og ikke mindst lithiumbatterierne, der er i fokus i FAA's undersøgelse af Dreamlineren.

Boeing fastholder, at flyet er sikkert.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

En mere videnskabelig vinkel og knap så "Ritzaus bureau" cut-and-paste findes på: http://www.technologyreview.com/news/50998... Producenten af batteriet er japansk, GS Yuasa, men der foreligger ikke nogen rapport fra haverikommisionen som endelig slår fast hvad årsagen var. Billeder og yderligere info om lithium cobalt oxide electrodes kontra ithium iron phosphate findes der. Oplysninger om det meget omtalte batteri findes på: http://www.s399157097.onlinehome.us/SpecSh...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten