Falsk brandalarm i russisk atomubåd kostede 20 døde
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Falsk brandalarm i russisk atomubåd kostede 20 døde

20 personer omkom lørdag aften 8. november under en testsejlads i den nybyggede, russiske atomubåd Nerpa i det japanske øhav ud for Ruslands østkyst.

17 af de omkomne er civile teknikere og specialister. I alt var der 208 personer om bord, da ulykken skete. De fleste af dem var civilpersoner fra værftet Komsomolsk-on-Amur, som er ved at færdiggøre ubåden. Men der var også eksperter med fra St. Petersburg, hvor ubåden blev tegnet, og fra Nizhny Novgorod, hvor atomreaktoren er bygget.

Den russiske stillehavsflåde indledte en havariundersøgelse i løbet af søndag, som skal afgøre, om nogen regler er overtrådt.

Russiske ubåde af Akula-klassen kan medføre 14 atommissiler. (Foto: Wikipedia) Illustration: Wikipedia

Ifølge avisen Moscow Times oplysninger har ulykken forbindelse med en falsk brandalarm. Den forklaring kommer fra det russiske søværns talsmand Igor Dygalo.

Brandalarmen medførte, at forskellige gasser og kemikalier blev frigivet i to sektioner i ubådens forreste del. Samtidig har det automatiske brandbekæmpelsessystem lukket og forseglet metaldøre mellem lukaferne, så folk blev spærret inde i gassen.

Ud over de omkomne blev 21 personer indlagt på et hospital, fordi de havde indåndet luftarten freon, som kendes fra køleskabe, og som bruges i ubåde til brandbekæmpelse. Der foreligger endnu ikke en forklaring på, om de omkomne manglede adgang til åndedrætsudstyr, eller om dette ikke virkede.

Ubåden, som endnu ikke er indsat i aktiv tjeneste, sejlede efter ulykken til havnebyen Bolshoy Kamen.

Dødelige ubådsulykker er normale i Rusland

Det er den værste ubådsulykke i Rusland, siden atomubåden Kursk sank i Barentshavet i 2000 med 118 søfolk ombord.

»Den slags dødelige ulykker er ved at blive en norm for det russiske søværn,« siger industrianalytikeren Konstantin Makiyenko fra tænketanken Center for Analysis of Strategies and Technologies til Moscow Times.

Selv om de tekniske årsager til denne ulykke endnu ikke er opklaret, mener eksperten Alexander Khramchikhin fra Institute of Political and Military Analysis, at de civile omborværende personer vil få det fulde ansvar for ulykken.

»De havde kommandoen, mens det skete,« siger han.

Ubåden skal udlejes til Indien

Ifølge indiske medier er ubåden Nerpa på vej til at blive indsat i det indiske søværn på langtids leasing fra Rusland. Det er dog en oplysning, som er blevet benægtet af det russiske forsvarsministerium. Det skriver blandt andre Finacial Times.

Men oplysningen bekræftes ifølge Moscow Times både af eksperten Khramchikhin og af flere russiske medier, inklusive den statskontrollerede avis RIA-Novosti.

Ubåden skal fra andet halvår 2009 indgå i Indiens forsvar under navnet Ins Chakra. Men ulykken kan ifølge den indiske avis Hindu betyde en forsinkelse, da den planlagte testrække er blevet afbrudt, mens havariundersøgelsen finder sted.

Bygningen af Nerpa blev påbegyndt i 1991, men under den dengang eksisterende Sovjetunions økonomiske krise, gik byggeriet i stå.
Siden er ubåden blevet færdiggjort med indisk finansiering, og Indien skal betale et beløb svarende til tre milliarder danske kroner for leasingen.

Ubåden og dens atomreaktor tog ikke skade under lørdagens ulykke, og der er ifølge myndighedsoplysninger ikke fare for radioaktive udslip.

Dokumentation

Artikel i Moscow Times
Artikel i den indiske avis Hindu
Artikel i Financial Times
Artikel i Los Angeles Times
Artikel i The Guardian

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Medens vi stadig sendte bistand til Indien, planlagde de indkøb af den slags legetøj. Det viser bare hvordan dansk bistand er koblet totalt fra virkeligheden. Til sidst sagde inderne selv stop for bistanden. Men Danida ville da sikkert gerne have fortsat deres lukrative godhedsindustri.

  • 0
  • 0

Kære Ing dog....
Lige mit fagblag kunne vel lade være med oversætte russisk til engelsk for at få det til at se mere internationalt ud... lige som fx når Alt For Damerne (som iøvrigt er et udemærket blad) skriver 'Red square' istedet for 'krasnoje plotjad'.
Men altså: byen hedder Komsomolsk-na-amure og ikke Komsomolsk-on-amur eller for den sags skyld heller ikke Komsomolsk-sur-Amoure. :-)
mvh Jens

  • 0
  • 0

Freon-gas skulle ikke være giftig, men derimod Halon-gas, fordi der er brommerede flammehæmmere iblandet.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten