Fald i elbilsalg skyldes ikke kun afgiften

Fald i elbilsalg skyldes ikke kun afgiften

Siden indførelsen af registreringsafgiften for elbiler pr. 1. januar i år er der kun solgt to Teslaer.

Spis brød til, når der analyseres på det faldende salg af elbiler efter indførelsen af registreringsafgiften, opfordrer De Danske Bilimportører. Mange andre faktorer spiller ind på salget.

Salget af elbiler er styrtdykket i det nye år. Det er i hvert fald det, flere danske medier har skrevet i det nye år, men det dalende salgstal for elbiler er ikke så simpelt, som det er blevet fremstillet. Det påpeger direktøren for De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen.

»Vi skal huske på, at vi i Danmark har et relativt lille marked for salg af elbiler. Derfor skal man lige huske at spise brød til, når man analyserer på salget af elbiler,« siger han.

Salget i Danmark er høj grad præget af flådeindkøb fra blandt andet regioner, kommuner og udlejningsselskaber, som køber flere elbiler ad gangen. Derfor er det for tidligt at vurdere, hvilken effekt indførelsen af afgifter på registrering af elbiler har på elbilsalget, pointerer direktøren.

Flere medier, bl.a. Finans har imidlertid allerede konstateret, at salget af elbiler er faldet markant i årets første to måneder og derefter peget på en sammenhæng mellem de nye rammer for elbiler og det faldende salg.

»Vi kan se en kraftig tilbagegang i salget af luksusbiler, Teslaer, som i 2015 udgjorde størstedelen af salget til private. Salget af mindre elbiler til private i 2015 var meget begrænset,« påminder direktøren.

Sidste år var Teslaen langt billigere end i 2016, da der ikke var nogen registreringsafgift på elbiler frem til 1. januar i år. Derfor var der en stor besparelse at hente på en afgiftsfri Tesla, som nok fik særligt mange til at hive kortet op af lommen, inden der kom registreringsafgift på, mener Gunni Mikkelsen.

Udlejningsselskaber og kommuner dominerer købsstatistikker

Den kommende måned kan nye artikler om faldende elbilsalg pryde mediernes hjemmesider, da der i marts sidste år blev solgt 454 elbiler, mens marts 2016 formentlig ikke når samme højder, påpeger Gunni Mikkelsen. Her skal det dog nævnes, at cirka 210 af elbilerne solgt i marts sidste år, blev købt af udlejningsselskaber.

»Ser man bort fra Teslas biler, var der ikke mange, som købte privat elbil. Størstedelen af køberne var udlejningsselskaber, der køber mange biler på én gang, og kommuner samt regioner, der løbende indkøber elbiler. Når dette er tilfældet, er det svært at vurdere elbilsalgets udvikling,« forklarer Gunni Mikkelsen og tilføjer:

»Jeg synes, det er vigtigt, at vi ikke blot ser på det samlede tal og drager for hurtige konklusioner på baggrund af enkelte månedstal, men i stedet reelt sammenligner sidste år med i år for hvert enkelt af de væsentligste købersegmenter.«

I fjor blev der solgt 4.327 elbiler, hvoraf 2.738 var prydet af Tesla-logoet. Udlejningsselskaber købte cirka 850, og kommuner samt regioner står bag omkring 300 af de resterende køb, ifølge De Danske Bilimportører.

Nyhedsbureau hurtig på lommeregneren

Eksplosionen i elbilsalget i november og december sidste år er også med til at forvrænge billedet af det generelle salg af elbiler.

Danske bilimportører udgav en pressemeddelelse i begyndelsen af marts 2016, hvor i de skrev:

‘Hvis vi ser på dette års salg af elbiler på år til dato, er der ikke den store forskel at spore sammenlignet med salget for samme periode sidste år. Det er klart, at der er en nedgang i forhold til slutspurten af salget af elbiler i slutningen af 2015, da der kom afgifter på elbiler fra 1. januar 2016. Vi mener derfor, at det stadig er for tidligt at vurdere den egentlige virkning af elbil-aftalen.’

Det har imidlertid ikke afholdt blandt andre DR fra i slutningen af februar at citere nyhedsbureauet Ritzau med overskriften Salget af elbiler tager en katastrofeopbremsning.

I løbet af de sidste to måneder af 2015 blev der solgt 2.166 elbiler, hvor der, inden aftalen om afgifter på elbiler blev en realitet, var solgt 2.007.

Politisk handling

Socialdemokraterne og Radikale Venstre har allerede bebudet, at hvis salget er langt under prognoserne fra Skatteministeriet, skal elbil-aftalen op til revision.

Energiordfører for Socialdemokratiet Jens Joel udtaler til Jyllands Posten:

»Hvis prognoserne ikke viser sig at holde, så kommer vi til at have en diskussion af, hvordan vi kan få dem til at holde.«

Diskussionen er opstået, fordi Skatteministeriet har estimeret, at salget, trods gradvis indførsel af afgifter, vil blive omkring 24.000 elbiler frem til 2020, mens Energistyrelsen forventer, at salgstallet kun vil ligge på 1.000 elbiler i den samme periode.

Kommentarer (40)

Så var der jo ingen grund til at stoppe afgiftsfritagelsen, eftersom der, i følge artiklen, ikke blev solgt et nævneværdigt antal elbiler til private.
Dem der sælges til offentlige instanser og udlejning- samt leasing biler betaler jo alligevel ikke meget afgift.
Desuden kan vi jo se på faldet i prisen på brugte Tesla'er, at dette marked er mætter. Så igen et argument for at bibeholde afgiftsfritagelsen lidt endnu og dermed få tid til at lave et godt afgiftssystem (selvmodsigende).

  • 29
  • 3

Hvis el-bilsalget ikke er stort nok, så er der et problem. Meningen er vi skal blive mere grønne og udlede mindre, hvilket sker med el-biler. Så derfor skal tallet jo vokse massivt år for år, hvis målet skal nås. Denne her løsning politikerne har gang i, er den absolut forkerte.

Hvilke lobbyister (olieindustrien) presser så meget på, at man ikke kan forstå den grønne omstilling?

  • 18
  • 2

Det kan være svært at se hvad regeringens politik skal gøre godt for og vi kan spekulere om hvem der mon har inspireret dem til på en gang at gøre elbiler dyrere (specielt Tesla) og fossilbiler (pudsigt nok specielt Tesla's umiddelbare konkurrenter) billigere.

S og Rv's indvendinger derimod må henregnes til ren symbolpolitik. 24000 elbiler på fem år? Hvem prøver de at narre? Der er 2,3 millioner personbiler i Danmark. Hvis det er ambitionen kan man lige så godt lade være.

  • 17
  • 1