FAKTA: Her er indholdet i det nye trafikforlig

Sent i aftes indgik regeringspartierne sammen med Enhedslisten og Dansk Folkeparti en ny trafikaftale, der skal fordele 1 mia. kr. om året til trafikprojekter. I år udmønter forligspartierne 662 millioner kroner. Ellers koster aftalen 1 mia. om året. Pengene skal bruges til følgende. Artiklen opdateres.

Læs også: Trafikforlig: Politikerne køber 55 dobbeltdækkervogne til sjællandske pendlere

Studerende får rabatter på tog- og busbilletten.

Cyklisterne får nye supercykelstier i og omkring København, Aarhus og Odense.

Billigere billetter i den kollektive transport - men kun uden for myldretiden og kun for brugerne af rejsekortet. Ifølge Ingeniørens oplysninger bliver prisen reduceret med 20 pct. - billigst mellem 18 og 07 og 11 og 13 samt hele weekenden. Partierne har afsat ca. 500 mio. kr. til takstnedsættelser.

50 mio. kroner i to år til indtroduktionsrabat til rejsekortet.

Ungdomsrejsekortet udvides desuden til også at gælde 16-19-årige, som ikke er på SU, men f.eks. står i lære. Pris: 300 mio. kroner.

10 nye dobbeltdækkervogne til den sjællandske regionaltrafik.

Mere kapacitet i den københavnske metro. Flere og hurtigere afgange. Togene kommer til at køre med 100 sekunders interval i stedet for 120 sekunder

Statslig medfinansiering i letbaneprojekter i Odense og Aalborg.

Over fem år giver trafikaftalen 285 mio. kroner til offentlig transport i ydreområderne.

Læs hele aftaleteksten her

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

På Fyn vil de ikke rejsekortet alligevel, og med skolelukninger og anden dårligdom, så kører der heller ikke busser specielt meget i de berørte tidsrum, så rabat er det ret lige meget med... Der er dog en taxarabatordning- men kun for unge og børn.

Men dejligt hvis Odense opgraderer (især bredden) af cykelstierne, og skilter bedre. Sidst jeg kørte, havde de ombygget- UDEN skilte, så det var ikke helt lovligt, det jeg gjorde, for at finde vejen igen... (Opad en rampe).

Her på Fyn er det faktisk et problem, at busserne ikke rigtig kører, det er blevet meget svært for en del unge at nå gymnasier mv. Men det løser sig vel: Med skolelukninger er man også helt sikker på at børnefamilier ikke flytter ud på landet. Smart!

Mvh Tine

  • 0
  • 0

der er en vis sammenhæng med det faktum, at de fleste af regeringspartiernes vælgere befinder sig i København/Sjælland ?

Men selvfølgelig skal der også være et par krummer til resten af landet - det er da kun rimeligt...

  • 0
  • 0

Aftalen indeholder et afsnit om, at man vil indkøbe 4 nye Desiro-togsæt til Odderbanen, indtil denne elektrificeres og skal betjenes med letbanetog fra ca. 2016.

Jeg har læst et eller andet sted (jeg tror det var en person fra Vestbanens team til indkøb af nye og, der skrev det), at der ikke bliver lavet flere Desiro og Lint, da deres frontparti ikke lever op til nye og skrappere crash-sikkerhedskrav. I øvrigt skulle dette være grunden til, at man heller ikke må bygge nye gummisnuder.

Vestbanen (VNJ) nåede lige at snuppe de sidste Lint fra fabrikken, inden de nye sikkerhedskrav blev gældende.

Så de bliver nok nødt til at finde 4 brugte Desiro, men det kan jo også være fint nok, når det er til en overgangsløsning.

Mvh. MM

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten