Færre klager over byggeriet
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Færre klager over byggeriet

Første halvår af 2002 blev en positiv oplevelse for Byggeriets Ankenævn, der behandler forbrugerklager over byggearbejde.

For første gang siden nævnets oprettelse i 1996 er antallet af klager nemlig faldet - med otte procent til 415 i forhold til første halvår 2001. Bedst er det gået for murerfaget, der har oplevet et fald på 16 procent.

Forbrugernes klagelyst har ellers været en sørgelig affære for branchen de senere år - fra et naturligt lavt tal i ankenævnets første leveår på 195 sager til 896 sager i 2001.

Ankenævnets netop tiltrådte chef Gro Andersen giver primært den faldende byggeaktivitet æren for udviklingen.

»Men jeg har dog en forhåbning om, at bedre kommunikation mellem håndværker og forbruger også har haft en medvirkende årsag,« udtaler hun i en pressemeddelelse.

Byggeriets Ankenævn behandler klager over såvel nybygning som ombygning og reparationsarbejder i byggeriet. I princippet behandles klager over virksomheder både i og uden for BYG, Byggeriets Arbejdsgivere, men kun medlemmer af BYG er forpligtet til at følge en afgørelse fra ankenævnet.

467 klager blev afgjort i årets første seks måneder. Heraf er 46 procent af sagerne faldet ud til forbrugerens fordel, mens kun 9 procent har givet byggevirksomheden medhold. I 12 procent af klagesagerne er der indgået forlig, mens den resterende tredjedel er afvist eller henlagt.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først