Færøerne vil bygge verdens længste undervandstunnel til biler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Færøerne vil bygge verdens længste undervandstunnel til biler

Næsten alle øboerne i det færøske ørige er på vej mod at blive fuldstændig sammenkoblet af undervandstunneler med landstingets beslutning om at bygge verdens længste undervandstunnel mellem hovedøen Strømø og den sydlige Sandø.

I øjeblikket er tre forslag til en undervandstunnel i spil, og det mest omdiskuterede forslag er en tunnel på 11,9 kilometer.

Langt de fleste forundersøgelser af projektet er allerede foretaget, og selvom tunnelen skal bores ned i en dybde af 40 meter under havbunden, som i forvejen ligger under 160 meter vand, så er der ingen forhindringer af betydning, oplyser afdelingsleder i det færøske Landsverk, Heine Eysturay.

»Udfordringerne i projektet er ikke meget anderledes end at lave tunneler i fjeldet på overfladen. Faktisk er trykket det samme, og vi har lavet forundersøgelser til at bestemme vandindtrængning og forkastninger i undergrunden,« siger han.

Færgehavn skal få gang i den sløje trafik

I øjeblikket er 85 procent af den færøske befolkning bundet sammen af tunneler, blandt andet med to andre undervandstunneler. Med en ny tunnel mellem Sandø og Strømø vil andelen kun blive udvidet til 88 procent, fordi befolkningstallet på Sandø ikke er særlig stort.

Trafikmodeller foretaget med hjælp fra ingeniørfirmaet Rambøll har også vist, at trafikken ikke bliver voldsom i den nye tunnel.

En tunnel alene vil kun blive benyttet af 400 biler dagligt, men politikerne planlægger at sætte penge af til en færgehavn på Sandø, så passagerer til den store sydlige Sydø kan køre til Sandø og tage færgen det sidste stykke vej i stedet for at tage en båd helt inde fra Torshavn, som det er tilfældet i dag.

Hvis færgehavnen bliver en realitet, vil antallet af trafikanter stige til 700 biler i døgnet, viser trafikmodeller.

Næste skridt kan være en 25 kilometer undervandstunnel
Men i den færøske presse er den store diskussion, om den planlagte tunnel på 11,9 kilometer blot er en forsmag på en ny kæmpetunnel på 25 kilometer mellem Sandø og Sydø.

»Så snakker vi et projekt af en helt anden kaliber. Det vil sikre at 99 procent af alle indbyggere på Færøerne bliver knyttet sammen af tunneler. Så er det måske slut med at kalde os øboere,« siger Heine Eysturay.

Den planlagte tunnel mellem Strømø og Sandø har fået en rammebevilling på 690 millioner kroner inklusiv veje, og det svarer til mellem 65 og 70 millioner kroner per kilometer.

Politikerne diskuterer dog stadig, om de skal korte tunnelen ned til enten 10,5 eller 9,2 kilometer, og selvom politikerne har projektet på dagsordenen, så mangler der stadig en 3. behandling, før det endelig kan vedtages.

Ifølge Heine Eysturay er de fleste dog enige om, at dette blot er en formalitet.

Tunnelen kommer hovedsageligt til at bestå af to spor, men det kan være nødvendigt at udvide den til tre spor enkelte steder for at overholde de norske byggeregler, som også EU arbejder efter.

Verdens hidtil længste undervandstunnel til bilfærdsel findes i Japan med en længde på 9,6 km. Når det gælder Norden, har Norge i dag den længste undervandstunnel til biler. Den er otte km lang.

Emner : Tunneller
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det vil sige at en tunnel fra Bornholm til Skåne vil komme til at koste i omegnen af 2 mia kr.

Støt indsamlingen til forundersøgelsen for en Bornholmtunnel
læs mere på: www.bornholmtunnel.dk

ha en god dag

Mikael Boldt
ingeniørdebat.dk

  • 0
  • 0

Jeg håber ikke at "syd-danskerne" skal betale for denne tunnel, da de 690 mill. uanset om de blev investeret i offentlig trafik eller veje vill gavne langt flere personer ved at investere dem i syd-danmark.

Men det er jo trods alt kun en investering på ca. 500.000 DKK pr. person som får glæde af tunnelen!

  • 0
  • 0

De bruger vel samme arbejdere som byggeindustrien importerer østfra, så bliver løn & arbejdsmiljø jo ikke noget problem.

Og skulle de endelig få høj løn, koster det jo også at leje en midlertidig bolig under arbejdets udførelse. Eller madpriserne.

Gynger og karuseller ;-)

  • 0
  • 0

Hvem betaler for denne tunnel til de forholdvis få daglige biler?

Kan ikke huske om færøerne har fået deres egen økonomi...Eller er det stadig sådan at Danmarks skal betale for deres tunler og hvis de så finder olie ingenting vil give tilbage?

  • 0
  • 1

Så er det måske slut med at kalde os øboere,« siger Heine Eysturay.

Godt nok har jeg oplevet, at færinger er ganske selvbevidste, til trods for deres lille antal.
Meeen - - at mene, at hvis øerne forbindes, så er det ikke længere end ø - men derimod åbenbart en verdensdel. - Jah - det kalder jeg selvbevidsthed, der vil noget :-)

  • 0
  • 0

[quote]Så er det måske slut med at kalde os øboere,« siger Heine Eysturay.

Godt nok har jeg oplevet, at færinger er ganske selvbevidste, til trods for deres lille antal.
Meeen - - at mene, at hvis øerne forbindes, så er det ikke længere end ø - men derimod åbenbart en verdensdel. - Jah - det kalder jeg selvbevidsthed, der vil noget :-)
[/quote]

Det er sandsynligvis ment som det er sagt, det der gør det største indtryk af forskel for en øbo, er sejlturen der er nødvendig for at "komme nogen steder".

Jeg har selv været på Færørene og hvis jeg boede der ville jeg også stemme for tunneller hele vejen rundt.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Det er ca. 20 km over til Fehmarn. Kan denne forbindelse puttes i vandet for lige godt en milliard? :)

Nej. I modsætning til vores kalk, ler, salt og andet skrammel, har færingerne basalt at bore i og det er vist tæt på et ideelt materiale at bore i: Fast, men ikke hårdt.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

for alle de penge kunne dem på Sandø jo flytte til strømø i topmoderne boliger.

haha syntes den tunnel er for sær.

Kun en dråbe frygter ikke havet :)

  • 0
  • 0

Over hvordan I laver de super-cool kvotationsbokse.

PHK kan lave udsmykninger med hele 3!

Hvis jeg bare kunne goere en -:)

  • 0
  • 0

Over hvordan I laver de super-cool kvotationsbokse.

PHK kan lave udsmykninger med hele 3!

Hvis jeg bare kunne goere en -:)

Du bruger enten "Citer" knappen, eller du indsætter ordet "quote" i firkant parantes foran og "/quote" i firkant parantes bagefter.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

jo

quote] det[/quote]
quote] Virker [/quote]
quote] Sørme [/quote]
quote] [/quote]
quote] hvis i er gået før jeg kommer tilbage [/quote]
quote] Så vrnt ligre på mig[/quote]

  • 0
  • 0

Vedrørende økonomien :
Staten støtter allerede trafikken til og fra Bornholm.

En tunnel skal jo ikke afskrives over eet år. og ligesom en Øresundsbro, Storebæltsbro, og en Femern bro skal brugerne være med.

Med en tunnel vil vi kunne komme til København lige så hurtigt som folk fra Holstebro og omegn og ikke som i dag hvor turen kan tage op i mod 10-12 timer regnet fra det øjeblik jeg drejer tændingsnøglen i bilen.

PS. Bro over Køge bugt og Kattegat, bør have højere prioritet end en Femernbro.

PPS. Egentlig kan jeg jo være ligeglad for hvad skal jeg på "mudder-øen" og især nu hvor Regeringen igen via Dansk Industri er ude og lufte forslag. Denne gang om betalingsmotorvej i Storkøbenhavn: http://www.berlingske.dk/article/20071201/...

ha en god dag

Mikael Boldt

  • 0
  • 0

lad os få en ting på det rene Danmark har aldrig betalt for nogen tunnel på færøerne.vi er en del af det danske samfund.og har været det i flere hundrede år dæsværre. danskere og færinge har inted til fælles,men blev nødt til at lægge sig under det danske rige for over 500 hundreede år siden.det sir sig selv vi er en befolkning på ca 48 tusind i dag og i er ca 5 mil.tror jeg ved ikke helt precis.lige meget blir så gal når det er en udvidende dansker som skal udtale sig om hvem skal betale det.den almindelige dansker ved ikke en skid om færøerne vi har levet under den danske trone som ingen dansker ville finde sig i eller kunne holde ud til gennem flere århunderede. de fleste penge som er kommet op hertil er gået til den DANSKE LUFTKONTROL som vi har overhoved ikke brug for.nej hvad gjorte danmark når det blev krig ikke en skid.hvisse det ikke var for england var vi endt under tyskland.og Danmark ja hvis i køber vores grise kan i fiske alt i har lyst til omkring færøerne.i har kraftefandme ødlagt det norske sprog men en lille bitte øgrubbe kunne i ikke få ned av nakken.og kommer i aldrig til.har selv boet i danmark i flere år i er et udvidende folkefærd,øøøøhhhh færøerne hvis man går på en stor sten kan man så se over det hele.wtf tar jer sammen og læs lidt i historien.stolt at jeg er en færing.og i danskere med jeres flade land og flade menesker og flade fiske ja jeg kan blive ved skal bare være stolte over at i har nogen som helst tilknytning til færøerne overhoved."!"#¤%&/()=?

  • 0
  • 0

Dan Friang, dit sprogbrug er ikke værdigt for en debat her på ing.dk.

Vi skal altså kun 10 år tilbage, hvor færøbank skandalen satte et stort spørgsmålstegn ved det milliard store tilskud som den danske stat betalte færørerne blev brugt til, og efterfølgende blev tilskudet ændret.

Vi tilhører samme rigsfælleskab og for det betaler jeg gerne.

Jeg beundrer Færørerne, at i på trods af at være er øsamfund midt i nordatlanten formår at skabe en billig moderne, og effektiv infrastruktur ved brug af tunneler.

Når jeg skriver om Bornholmtunnel er det fordi dette kunne blive en del af en moderne infrastruktur og når jeg kæder dem sammen med Færøske tunnelprojekter er det for at fortælle, hvor billigt det kan gøres. Infrastrukturprojekter i syddanmark har det med at vokse uforholdsmæssigt på ide og på pengepungen, bare se på Femern-broen som skal pege mod Hamburg i stedet for Berlin og centraleuropa.

Endelig er der behov for nytænkning på trafikforbindelserne til/fra Bornholm. Onde tunger påstår at Bornholmstrafikken og hurtigfærgen Villum Clausen i dag bruger 1/4 af Bornholms energiforbrug

Om udvanding af sproget og identitet. Da jeg var barn fik bornholmske børn et drag over nakken og dårlige skolekarakterer, hvis de talte bornholmsk for det kunne skolelæreren ikke forstå. Da jeg var barn var de eneste udenlandske kanaler vi kunne se på tv, svenske.

I dag kan DR-Bornholm kun levere 2 stemmer ud af ca. 15 som klinger Bornholmsk. og den eneste dialekt TV2-Bornholm kun har dyrket har været den færøske.
(i 15 år var redaktionschefen fra Færørerne)

I dag forstår mine børn engelsk og tysk bedre end norsk og svensk.

Ha en god dag

Mikael Boldt

  • 0
  • 0

We have funded everything we do since I-don't-know-when, and built 2 similar tunnels to this one before. One of which is currently the longest in the world, so my guess would be that another one shouldn't be a problem.

  • 0
  • 0

I can't help but laugh at how little the Danes know about the Faroes.

  • 0
  • 0

Jeg har boet på færøerne i godt 10 år og jeg forbløffes stadig af danskernes manglende viden om færøske forhold. På mange måder virker det som om at danskerne forholdt til færøerne stadig er præget bankkrisen i starten af 90'erne. Den krise opstod delvist på grund af dårlig politisk og økonomisk styring lokalt. En vigtig aktør var dog den Danske bank, der gladeligt deltog i eventyret. Ud over det færøske eventyr var banken også dybt involveret i Nordisk Fjer og et par fallerede danske forsikringselskaber. Den danske bank stod til reelt at gå fallit i 1992, dette ville have fået udoverskulige konsekvenser for det danske samfund, derfor kæmpede den danske regering for at finde en løsning. En del af løsningsmodellen bestod i at tørre den færøske afdeling af på færringene. Under forhandlingerne fik de færøske politikkere aldrig at vide at den danske banks afdeling på færøerne var gået fallit. Det gik først op for færingerne efter de havde overtaget fallitboet. Dette startede en dominoeffekt på den i forvejen skrøbelige økonomi, hvor flere banker og andre virksomhedder fulgte med i faldet. For at afhjælpe dette fik det færøske landstyre efterfølgende adgang til billige lån. Der har således aldrig være tale om at danskerne har ydet massive tilskud. I den færøske optik opfattes den danske "hjælp" derfor noget anderledes end den gængse danske opfattelse.

Efter kollapset flyttede manger færinger væk fra øerne på grund af manglende arbejde, samt der var mange personlige konkurser, fordi bankerne blev sat til at rede så meget de kunne.

Rent politisk blev der indført ny lokal styrelov, der skulle forhindre noget ligende i at hænde igen. Siden slutningen af 90'erne har der været fart på i den færøske økonomi. Således er hele det økonomiske tab indhentede og det danske bloktilskud udgør i dag kun ca. 10-15 af BNP. Bloktilskuddet er fastfrosset til en bestemt kronekurs og derfor falder værdien af tilskuddet automatisk og vil inden for få år være uden betydning.

Med hensyn til tunellerne så er det vel ikke meget forskelligt fra diverse nordjyske motorvejsprojekter. De afspejler et ønske om at sikre liv i randområderne. Dette er en rent politisk beslutning, fordi økonomisk ville det sikker kunne betale sig at flytte Sandinger til Torshavn eller alle nordjyder til københavn.

Så når danskere kommer med kommentarer som dem der har været til denne artikel, håber jeg i kan forstå hvor sårende det føles og det er kun med til at skubbe til ønsket om fuld selvstændighed.

Tim (bosiddende på Suðuoy)

  • 0
  • 0

Vi er altid glade for konstruktiv kritik på ing.dk, men jeg må bede dig om at afstå fra at anvende groft sprog. Debatten på ing.dk er af høj kvalitet, både med hensyn til faglighed og argumentation. Det vil vi gerne holde fast i.

Med venlig hilsen
Line Meyer
Community Builder, ing.dk

  • 0
  • 0

Tunnel nord på:
700 biler pr døgn til en pris af 690 mio
Storebæltsbroen
22000 biler pr. døgn til en pris af 30 mia

hvad er prisen pr. bil over en 10 årrig periode?

690 mio. / (700 * 365 * 10) = 270 kr pr bil
30 mia. / (22000 * 365 * 10) = 374 kr pr bil

ergo er tunnellen højt mod nord billigst??

  • 0
  • 0

uanset hvad man laver og hvad man gør, tænker danskerne i penge! som om verden er ved at gå under ! der er lavet en storebæltbro uden at leveomkomstningerne blev lavere! øresundsbroen blev bygget uden at en eneste danskere blev fattigere. men du læser denne tekst, tænker du vist også på, hvormeget de koster og skrive herinde, og imens du bliver fattigere.
stakkelse spekulanter.

  • 0
  • 0

Det var forfriskende at høre dit besyv. du skal ikke tage dig af at visse Københavnere prøver at kalde dig til orden; tværtimod må man som rigsdansk københavner forvente og acceptere et vist frisprog fra de egne af riget, som mener at have været under uretfærdig påvirkning fra invånere i Danmarks største provins - København.

  • 0
  • 0

Færøbank, eller Føroya Banki som den hed, var altså blot en afdeling af Den Danske Bank. Noget danskerne havde tjent styrtende på i årtier. Da den gik fallit, med danske økonomi eksperter ved rorer, blev den som Tim var inde på, tørret af på færingerne. Dette skete ved hjælp fra danske politikere, vidende eller uvidende står stadig uvist. Og det danske finanstilsyn undlod også at advare om bankens økonomi.

et par dage efter at de færøske politikere fik kniven for struben, og et tilbud de ikke kunne sige nej til om overtagelse af afdelingen af Den Danske Bank på Færøerne. Meddelte finanstilsynet at banken var gået fallit med en milliardregning og konkurser i hopetal til det færøske folk som en direkte konsekvens.

Da diverse hemmelige tilhørsforhold begyndte at dukke op i medierne, som blandt andet involverede danske toppolitikere, topfolk i finanstilsynet og i den danske bank- og erhvervsverden, fik piben en anden lyd. For at undgå en retssag anlagt af det færøske lagting imod den danske stat og Den Danske Bank for grov korruption og manipulation med oplysninger omkring den økonomiske situation i Den Danske Banks afdeling på Færøerne. Indgik den danske regering en aftale med færingerne om at de skulle tage en del af regningen. Hvis færingerne ville droppe sagen imod den danske stat og Den Danske Bank.

Og inden I begynder at brokke jer yderligere over infrastrukturen på Færøerne. Så slå lige op hvem det nu var der påbegyndte denne udvikling, og hvad formålet med denne udvikling var.

Jeg kan lægge ud med et hint, som går på at se på de besynderlige aftaler med diverse danske entreprenør virksomheder og den danske stat på den ene side, og så det færøske lagting på den anden side. Eksempelvis gik en af aftalerne ud på, at alt dette arbejde skulle udføres af den danske entreprenørvirksomhed Phil og Søn. Og jo mere I vil læse om disse besynderlige konstallationer. Jo mere minder de om mellemstore kommunistiske eksperimenter, hvis primære formål var at kanalisere milliarder af danskernes skattekroner direkte i lommerne på store og magtfulde danske erhvervsfolk.

Færøerne var blot et værktøj for magtfulde danske politikere og erhvervsfolk. Og Grønland var et endnu større slaraffenland for kanalisering af offentlige midler.

Færingerne har ikke haft så meget magt over egen økonomi i over 700 år. Og aldrig er det gået bedre end nettop nu. Jeg tror sku de har godt af at udenlandske manipulatorer holder sig væk fra deres økonomi, og stikker fingrene i deres egne lommer i stedet for.

  • 0
  • 0

Last Updated: Thursday, 28 April, 2005, 14:55 GMT 15:55 UK

E-mail this to a friend Printable version

Blast completes huge Swiss tunnel

The tunnel should be open to rail traffic within two years
Swiss engineers have blasted through the last few metres of rock to complete a new Alpine rail tunnel that could change the face of European transport.
The Loetschberg tunnel is 34km (21 miles) long, and runs on a route from Germany to the north of Italy.

It is the longest tunnel in the Alps and third-longest in the world.

Switzerland acts as one of Europe's major junctions for freight and the tunnel is meant to move cargo off the roads and onto rail.

Click here for detailed map
More than 4,000 heavy lorries cross the Swiss Alps by road every day, leading to traffic jams, air pollution and accidents.

Eleven people died in the Gotthard road tunnel when a lorry caught fire there three-and-a-half years ago.

Over budget

On Thursday morning, at the northern end of the new Loetschberg tunnel near Mitholz, an engineer blew three warning blasts on a horn before an explosion that tore away the final section of rock.

"With the breakthrough we have carved out the mountain for all to see," said Moritz Leuenberger, Switzerland's transport minister. "We are moving on."

The Swiss rail tunnel project - including a second, parallel tunnel, due for completion in 2015 - is one of the biggest engineering projects in the world. Millions of tonnes of rock have to be shifted.

The tunnels will create a route beneath Europe's natural north-south barrier, the Alps.

The second rail route, the Gotthard rail tunnel, will measure 60km - making it the longest in the world - and will cut the travel time from Zurich to Milan down to only two-and-a-half hours.

But, at a cost of more than $13bn, the project is well over budget and there are safety questions.

Eleven people have been killed during construction so far and while the Loetschberg is scheduled to open in 2007, the Gotthard will not be ready for 10 years.

SWITZERLAND: KEY RAIL TUNNEL PROJECTS

Twin tunnels being built as part of policy to move road freight to rail
Loetschberg base tunnel (Frutigen-Raron) due to open in 2007
New Gotthard tunnel due to go into operation in 2015
Combined construction costs currently put at more than $13bn

  • 0
  • 0

Ole Wiese´s sammenligning med Storebælt:
"Tunnel nord på:
700 biler pr døgn til en pris af 690 mio
Storebæltsbroen
22000 biler pr. døgn til en pris af 30 mia
hvad er prisen pr. bil over en 10 årrig periode?
690 mio. / (700 * 365 * 10) = 270 kr pr bil
30 mia. / (22000 * 365 * 10) = 374 kr pr bil"
- er ikke korrekt. Bilisterne på Storebælt er jo tynget af at skulle betale for hele jernbanedelen samtidig, og den var jo vist nok dyrest og transporterer ikke ret meget. Så¨tallene viser blot, at det eneste fornuftige på Femarnbælt er at droppe jernbanedelen. Ingen vil savne den bortset fra MF-erne der jo har frikort til DSB.

Bertel Johansen

  • 0
  • 0

@Olav Køstadal

I mine unge dage sejlede jeg med inspektionsskib omkring Færøerne og min mest savnede hund fik vi med hjem fra Tjørnuvik for ca 20 år siden.
Jeg er Færøfan om nogen men vi har en alvorlig høne at plukke med jer.
Ved et valg 1998 stod det lige og Nyrup sendte en milliard fra kagekassen til Færøerne for at han og fæller kunne fortsætte plyndringen.
Beløbet var af samme størrelsesorden som bankeriet havde kostet færingerne og så skulle vi sådan set være kvit.
Skaden ved at have den daværende miljø og energipolitik kørende i yderligere tre år er til gengæld langt større for Danmark,ja muligvis fatal,end de år fra Wienerfreden til nu hvor I med nogen ret kan føle jer dårligt behandlet af kongeriget Danmark.
Har I nogensinde overvejet hvordan Færøsk selvbestemmelse og kultur havde set ud hvis øerne var sat i pant sammen med Shetland og Ørkenøerne?
Tror I ikke vi står lige og skal fortsætte famillieskabet?

  • 0
  • 0