Færøerne får undersøiske tunneler for to milliarder kroner
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Færøerne får undersøiske tunneler for to milliarder kroner

Det færøske lagting har enstemmigt vedtaget at bygge to undersøiske tunneler til en samlet pris på over 1,9 milliarder kroner. Etableringen af tunnelerne er det største offentlige anlægsprojekt i Færøernes historie.

Den ene tunnel skal løbe mellem Eysturoy og Streymoy og vil blive kaldt Eysturoyartunnelen, mens den anden tunnel skal løbe mellem Streymoy og Sandoy og vil blive kaldt Sandoyartunnelen. De to tunneler vil koste henholdsvis 1.050 og 860 millioner kroner.

Tunnelerne skal finansieres med brugerbetaling. Man forventer mest trafik i Eystoyartunnelen, der dermed skal være med til at finansiere Sandoyartunnelen.

Byggeri og drift af de to tunneler vil blive udført af et offentligt selskab. Landsstyret indskyder 400 millioner kroner i selskabet frem til 2024.

Streymoy er den største og folkerigeste ø på Færøerne, og det er her, hovedstaden, Tórshavn, ligger. Det er altså denne ø, der forbindes til Eysturoy og Sandoy, der henholdsvis er færøernes næststørste og femtestørste ø.

For mig er færøerne mest kendt for den store procentdel af motorveje i forhold til indbyggertallet.

Nu vil de have tunnel for 1,9 milliarder betalt via brugerbetaling ?

Et hurtigt regnestykke siger 1,9 milliarder / ca 50.000 indbyggere = 38.000 pr indbygger.

Har de tabt enhver form for realitetssans deroppe ?

Eller betyder brugerbetaling at rigsfællesskabet skal betale ?

  • 6
  • 3

Jeg bemærkede også denne bro. Er der nogen der ved om denne allerede er en betalingsbro, om den bliver det eller om de bare regner med at tunnelen bliver så flot indeni at den automatisk kan konkurere med broen?

  • 0
  • 0

Tunnelen til Eusturoy er for at mindske afstande mellen de tættest beboede egne.
Tunnelen til Sandoy er faktisk foreløberen til en endnu længre undersøisk tunnel til Suduroy, så de bliver hægtet på vejnettet.
De 2 undersøiske tunneler de har i forvejen hat tjent sig ind

  • 3
  • 0

Broen er ikke en betalingsbro. Der er vist kun 2 betalingsforbindelser deroppe, nemlig tunnellen mellem eysteroy og bordoy, samt tunnellen mellem streymoy og vagar.
En tunnel mellem streymoy og eysteroy kunne passende ligge mellem Thorshavn og Toftir, hvilket kunne spare en hel del transport mellem de 2 største byer (Thorshavn og Klaksvig)

  • 1
  • 0

Eysturoyartunnelen skal forbinde Torshavn og Toftir, det giver en væsentlig kortere forbindelse end den eksisterende bro, der er anlagt på det absolut smalleste sted. Som jeg ser projektet forventer man så meget trafik i gennem Eysturoyartunnelen at den reelt kommer til at betale til Sandoyartunnelen.
Sandoyartunnelen’s berettigelse er at være en del af forbindelsen til Suduroy. I første omgang som en forkortet færgerute..
Den norlige del af øerne er forbundet med broer og tunneler, så ~85% af indbyggerne er ”landfaste” med Torshavn og Vagar lufthavn. Men Suduroy som traditionelt er den tredje mest befolkede ø, falder bag ud i økonomisk og befolkningsmæssig udvikling, primært begrundet i de begrænsede forbindelser. Trafikken er trods alt begrænset, men vejret i Nordatlanten dikterer store færger, med få afgange.
Godt nok er der mange tunneler på Færørene, men der er ingen motorveje

  • 7
  • 0

Et samfund der bygger tunneler og broer mellem sine enkeltdele er et samfund der vil eksistere videre.

Et samfund der kræver betaling for at benytte dise broer og tunneler er et samfund i tvivl om sin eksistensberettigelse..

Et samfund der hellere vil bruge sine resourcer på noget andet er på vej mod opløsning.

  • 1
  • 6

1500 på Sandoy + de 4500 på Suduroy, så vil ~98 % af færingerne være "landfaste".
Det er ikke usædvanligt at man bygger ø-færger i Danmark til 2-300.000,- pr. indbygger, så har tunneler tros alt en længere levetid og væsentlig lavere driftsomkostninger

  • 6
  • 1

Færøerne er olie og vand baseret og har ikke lavet det ene afsindige isolerings og VE tiltag efter det andet.
Jorden er for hård til fjernvarme og jernbaner.
Beløbet for henholdsvis tunneller hisset og spildt møje her per borger er sammenlignelige så jeg holder færingerne for de klogeste.

  • 2
  • 6

Nu er du nok ikke vidende om, hvad man har brugt af penge på havneanlægget i Skopun og på Gomlu Rætt i gennem tiderne.
Prisen på den undersøiske tunnel blegner ved siden af det regnestykke.
Plus den nuværende færge som man fik bygget og modificeret for en del kr og øre. Det mest absurde fartøj jeg har sat mine ben på, ud i legen med stabilitet...

Den der tunnel skulle man have bygget for længe siden.

Mvh.

  • 5
  • 0

Gad vide, hvor brede tunnelrørene bliver? Hvem skal projektere og bore tunnelrørene?
Hvad koster det i bompenge at køre igennem tunnelen? Kunne være interessant at se
tegningerne på forløbet under vandet?

  • 0
  • 0