Færdige elbiler og nye koncepter i Geneve
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Færdige elbiler og nye koncepter i Geneve

Audis nye e-tron SUV skal konkurrere med Jaguar I-Pace og Tesla X Illustration: Audi

Med alle de penge verdens bilproducenter i øjeblikket proklamerer, skal investeres i udvikling og produktion af nye elbiler, så har det været småt med konkrete modeller ude hos forhandlerne.

Der er selvfølgelig Nissan Leaf, som netop nu er på vej ud i en anden generation og Renault Zoe, som også er blevet opdateret og skulle få et større batteri. Også BMW i3 vil i år få et større batteri (43,2 kWh), så den nu kan køre helt op til 250 km på en opladning.

Læs også: Transportminister modsiger den officielle fremskrivning: Vi får elbiler langt hurtigere

På den anden siden af Atlanten er Tesla måske (måske ikke) ved at få styr på produktionen af model 3. Rygterne vil vide, at produktionen nu næsten er oppe på 1.000 styk per uge, et godt stykke fra målet om 5.000 styk per uge, men dog en fremgang.

Har Tesla styr på produktionen?

Noget bedre går det for GM, der skulle sælge omkring 3.000 styk, hver måned af deres elektriske modstykke til Telsa 3, kaldet Bolt. Den væsentlige forskel i produktionen af de to biler er, ifølge amerikanske eksperter og naturligvis Elon Musk selv, at når først Tesle får styr på hele den automatiserede produktion, så vil en Tesla kunne produceres langt billigere end konkurrenternes.

Hverken Tesla 3 eller GM Bolt kan fås i Danmark, og med den nuværende afgiftsstruktur er det også meget tvivlsomt, om vi overhovedet får dem at se.

Læs også: Nye afgifter har skudt salget af hybridbiler i vejret

Men de gode tal for både amerikanske, japanske og europæiske elbilsproducenter ændrer ikke på, at antallet af modeller er yderst begrænset. Danske elbilskøbere kan altså vælge mellem små biler som Zoe, BMW i3 og VW eUP, lidt større biler som Kia Niro EV, Hyundai Ionic, eGolf og Nissan Leaf og de store modeller som Tesla S og X.

Og så er der også den helt lille model fra Smart. Fjerde generation fås også i en elektrisk version, som kan køre op til 160 km på en opladning. Den har været til salg siden i sommer i USA.

Konkurrent i luksussegmentet

Når dørene slås op til den traditionsrige udstilling i Geneve - den har været holdt siden 1905 - skal der gerne laves om på på det. Ihvertfald vil der komme mere at vælge imellem i de forskellige modelkategorier.

Ny elektrisk Jaguar skal konkurrere med Tesla i Luksussegmentet. Illustration: Jaguar

Læs også: Nordhavn får landets kraftigste oplader til elbiler

Størst forventning er der nok til Jaguar I-PACE. Modellen er helt klar til salg og journalister har allerede været ude og køre i bilen. Den udmærker sig ved, at være en reel konkurrent til Tesla, da den både er luksuriøs, har et batteri på 90 kWh og en rækkevidde på »mere end 500 km«. I Danmark er den klar til salg i andet halvår af 2018.

Audi har gennem flere år vist forskellige konceptudgaver af deres e-tron, senest på sidste års udstilling i Frankfurt. Men nu skulle den være god nok; e-tron SUV er så klar, at den faktisk slet ikke har en plads inde på selve udstillingen i Geneve. I stedet vil interesserede kunder kunne komme ud og køre i den på gaderne i byen. Rækkevidden skulle være +500 km, cirka 500 hk og 0-100 km/t klares på 4,6 sekunder.

Læs også: Her bygger BMW fremtidens elbiler

Audi tager imod bestillinger på e-tron, hvilket angiveligt allerede har lokket 5.000 nordmænd til tasterne. Hvornår de så kan få den leveret er mere usikkert. Der skrives flere steder, at slutningen af 2018 vil de første rulle ud til kunderne, men mon ikke vi kommer ind i 2019 før de første bliver leveret.

Lille el-SUV

Men hvor både Audi e-tron og Jaguar I-Pace henvender sig til Tesla-segmentet med deres store batterier og luksuriøse indretning, så skal den kommende elektriske Hyundai Kona sandsynligvis ramme et helt andet marked. Modellen bliver præsenteret d. 27. februar og kan ses i Geneve.

Indtil præsentationen d. 27. februar, har Hyundai kun offentliggjort billeder af den nye Elektriske Kona, iklædt en overfrakke. Illustration: Hyundai

Her når vi op på 390 km på en opladning med det største batteri på 64 kWh. Men ud over, at Hyundai lover, at den vil være “sjov at køre”, så er der ikke mange flere oplysninger om modellen. Hvis du bor i Sydkorea, er det nu muligt at reservere en model. De vil få den leveret i første halvår af 2018, hvorefter det skulle være europæernes tur.

Læs også: Alle modeller fra Mercedes kommer i el-version

Flere modeller er lidt mere usikre for almindelige kunder i Europa. Det gælder for eksempel den ny mikrobil fra Daimler eller en SUV i samme Generation EQ-koncept, som kan konkurrere med Jaguar og Audi.

Sidst, men ikke mindst, skal vi lige nå omkring en bil som godt nok kommer ud og køre til næste år, men ikke på almindelig landevej. Det er den nye version af raceren til det der nu hedder ABB Formula E.

Se præsentationsvideoen her:

Jeg synes virkelig den nye Formel E racer ser interessant ud!

Bliver også godt at se hvordan kunderne tager i mod elbiler fra Jaguar og Audi. Den nye Hyundai Kona kunne også gå hen og blive et hit i Europa.

Tror du kom til at blande nogle tal, Chevrolet Bolt er kun tiltænkt cirka 30.000 biler til USA/Canada+Syd korea i år, så de må producere 5-700 stk hver uge.

Mon ikke der kommer nogle Tesla Model 3'ere til Danmark på trods af afgifterne, dog nok først til 2019. Jeg har i hvert fald stadig intention om at skaffe en :-)

  • 9
  • 0

Den nye BMW I3 med 43 kWh batteri med 250 km rækkevidde kan ikke være efter den gældende NEDC norm, for så er den blevet pænt forslugen.

Kia Niro EV kommer først til salg (i måske USA og Norge) i andet halvdel af 2018 og bliver spec-identisk med Hyundai Kona.

  • 3
  • 0

Bjørn.
Jeg synes det er lidt frisk, at sætte BMW i3 i katagori med VW e-UP

Har du set de to biler hold ved siden af hinanden

BMW i3 passer bedre i katagori med VW golf.

Når det er sagt, så synes glæder jeg mig mest til at se en "husholdnings" elbil med anhængertræk.
Jeg kan ikke rigtig gennemskue, hvad der holder producenterne tilbage.

  • 9
  • 0