Facebook: Virtual reality er på vej – men det er stadig eksperimentelt
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Facebook: Virtual reality er på vej – men det er stadig eksperimentelt

Illustration: Facebook

Da Mark Zuckerberg fremlagde sin 10-årsplan i 2016, var virtual reality (VR) blandt teknologierne, som krævede hele 10-års-perspektivet. VR-kapløbet var allerede godt i gang med opkøbet af Oculus og et begyndende økosystem for VR-indhold.

To år senere møder vi Facebooks VR-produktdesignere Cliff Warren og Maheen Sohail i Tokyo, hvor de søger råd hos nogle af verdens fremmeste indholdsproducenter til VR. Tingene er ikke nået helt så langt, som ventet.

»Udbredelsen af VR er ikke gået lige så hurtigt, som VR-entusiasterne havde håbet på, men det er OK. Brugen af VR øges fortsat jævnt, og vi lærer meget om, hvad der fungerer og ikke. Alle er stadig i den eksperimentelle fase,« siger Cliff Warren til TU.

Mest natur

Facebook har allerede passert 100 millioner 360-graders billeder på Facebook og 1,5 millioner 360-graders videoer. Det meste bliver fotograferet og uploadet med mobiltelefonen, og motiverne er gerne natur og panoramaudsigter.

Det viser sig samtidig, at meget få mennesker er med på de 360-graders billeder, som lægges på Facebook. Eller dyr for den sags skyld.

En årsag kan være, at mange laver 360-graders billederne med mobilkameraet i stedet for et særligt 360-graders kamera, som fanger hele cirklen på én gang. Så er det sværere at få bevægelserne rigtige i billedet.

Facebook arbejder allerede med at forbedre teknologien, samtidig med at der er kommet mange 360-graders kameraer på markedet.

Artiklen fortsætter under videoen.

Solid niche

For Facebook er 360-graders indhold blevet en solid niche med meget indhold. Men det er bare en forsigtig start på, hvad de arbejder med.

For nogle uger siden lancerede Facebook flere nye koncepter, som skal finde vej til feeden og VR-brillerne. Et af de mest spektakulære er Pointclouds, som ved hjælp af dine gamle billeder skal kunne rekonstruere rummene, de er taget i – som virtuel virkelighed. Det præsenteres på en relativt grov måde, hvilket også er meningen.

TU har fået lov til at prøve en ufærdig demonstration hos Facebook af VR-brillerne Oculus Rift. Vi kan bevæge os rundt i nærmest drømmeagtige rum skabt af farvede punktskyer i subtil bevægelse. Det er også muligt at klikke sig ind på billederne og videoerne, som blev taget i rummet, som da vises som almindelige flade bilder.

3D-modeller

Konceptet med punktskyer er slet ikke ukendt for dem, som har kender til fotogrammetri og 3D-modeller. Det er simpelthen rådata fra mange billeder, som normalt bearbejdes med forskellige metoder til færdige og nær fotorealistiske 3D-miljøer. Med Pointclouds har Facebook simpelthen hoppet over de sidste led, samtidig med at de har pyntet lidt på punktskyerne ved at animere dem på en ret så fancy måde.

»I stedet for at vente, til teknologien er perfekt, vil vi hellere se på, hvordan vi kan gøre det smukt i dag. Punkterne bevæger sig på en fin måde, der er dybde i billedet, og du glemmer hurtigt, at billedet ikke er perfekt. Det er bare vores egen tilgang til problemet, hvor vi fokuserer på kunst og design frem for ren teknologi,« siger Cliff Warren fra Facebook.

Sådan kan det se ud, når gamle billeder bruges til at lave drømmeagtige 3D-modeller. Illustration: Facebook

Tanken er, at den mere abstrakte tilgang skal bidrage til at fange følelsen af stedet, mens det på en mere naturtro variant ville have været lettere at hænge sig i detaljer, som ikke er perfekte.

Cliff Warren ser ikke bort fra, at man senere kan samle billeder fra flere venner eller for den sags skyld hele Facebook for at kunne rekonstruere områder med denne teknologi.

3D-billeder og 180-graders video

Det er ikke bestemt noget tidspunkt for, hvornår Pointclouds skal gå i luften for alle. En teknologi, som er nærmere lancering, er antagelig det, de kalder 3D-billeder. Her bruger man dybdekameraet fra iPhone X til at lave billeder, hvor perspektivet kan flyttes en lille smule efterfølgende. Det giver en slags 3D-effekt, uden at man faktisk behøver en 3D-skærm.

Også 180-graders video er noget, Facebook ser på som interessant for tiden. Det er enklere at producere, kan give en god stereoskopisk følelse og kræver ikke lige så meget af seeren.

»Udfordringen nu er at finde ud af, hvad folk egentlig har brug for i VR, hvad der vil hjælpe dem og få dem til at ønske at være der hver dag. Indholdet er det vigtigste,« siger designer Maheen Sohail til TU.

Bygger bro mellem platformene

Hun udvikler først og fremmest oplevelser for VR-briller, specielt gennem den sociale tjeneste Spaces. Men det er udfordrende at finde ud af, hvad der skal udvikles først, og hvordan det skal passe ind i de forskellige platforme.

»Vi prøver at bygge en bro mellem det, som sker i VR, og det, som sker i nyhedsfeedet og andre steder. For eksempel vil du kunne se 360-graders billeder i feedet, samtidig med at det giver en anden oplevelse i VR. Men vi skal lære folk sproget, der bruges, og vi skal alle lære mere om, hvad der fungerer bedst. Det er en speciel udfordring, at mange ikke har deres eget VR-udstyr,« konstaterer Cliff Warren.

Det sociale aspekt

Erfaringerne fra Facebook tyder på, at dem, som benytter VR-briller aktivt, bruger 30-60 minutter på oplevelserne. De bruges først og fremmest derhjemme, gerne sammen med familien eller andre. Det er en måde at komme ud på uden faktisk at komme ud.

Det sociale aspekt har naturligt nok et specielt fokus for Facebook og er en central del af satsningen på Spaces.

»VR er et mere magisk sted, når du er sammen med nogen,« fastslår Maheen Sohail.

En anden nyhet på F8-konferencen for nylig var, at Facebook skal satse på dating. Det arbejder VR-afdelingen nu ikke med, fastslår designerne.

»Men det er heller ikke helt udelukket,« smiler Cliff Warren.

Denne artikel er fra tu.no.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten