Fabrik i Hobro omdanner vindmøllestrøm til bil-brint

Fabrik i Hobro omdanner vindmøllestrøm til bil-brint

Foto: HyBalance

I april begynder opbygningen af en brintfabrik i Danmark, der producerer brint af billig vindmøllestrøm til transportsektoren.

Blæser det en halv pelikan, presser vindmøller strømpriserne i bund. Det vil den franske gasproducent Air Liquide med projektet HyBalance udnytte med en ny brintfabrik i Hobro. Her skal vindmøllestrøm omsættes til brint gennem PEM-elektrolyse (proton exchange membrane), hvilket gør det muligt at lagre grøn strøm, når der er mest af den. Brinten skal efterfølgende sælges til transportsektoren.

Det er et unikt koncept, fordi fabrikken kun starter, når der er stor produktion fra vindmøller og ellers står stille resten af tiden, forklarer Lars Udby, direktør i Hydrogen Valley/Cemtec, som er partner i HyBalance.

»Vi er de første i Danmark, der kører på elnettets vilkår,« siger han.

Forventer flere brintbiler

Der findes lignende projekter i Tyskland, hvor brintfabrikker balancerer nettet. Men Lars Udby pointerer, at brinten i de eksisterende anlæg benyttes i naturgasnettet, og at det altså er nyt at benytte det i transportsektoren.

»Det er en stor satsning for Air Liquide. For der er jo ikke mange brintbiler på vejene i Danmark,« siger han og tilføjer:

»Men de investerer ikke mange millioner for ingenting. De tror på, at brint slår igennem i transportsektoren inden for en kort årrække og gør sig klar til markedet, der kommer.«

Ifølge Lars Udby er alle de store bilproducenter ligeledes ved at gøre sig klar til brintbiler i de kommende år.

Når fabrikken bliver tilført 1,25 megawatt, kan den danne 230 normal kubikmeter (Nm3) brint i timen. I dag har vi otte aktive brintstationer i Danmark

Brintfabrikken forventes at være klar til at levere brint i 2017, og projektet forventes at koste 112 millioner kroner. HyBalance har modtaget 8 millioner euro i støtte fra EU’s Fuel Cells and Hydrogen 2 Joint Undertaking samt 2,6 millioner euro i støtte fra danske ForskEl-programmet.

Kommentarer (173)

Så vidt jeg ved er Nm målt ved 1 bar (omkring 1 atm), men hvis det komprimeres til brug i en brintbil ved omkring 700 bar, hvor meget af de 230 Nm brint kan så bruges i én bil?

  • 1
  • 0

Der findes tilgængelige værdier for energitætheden (J/kg eller J/m^3) for faste og flydende opbevaring af brændstof (olie, benzin, strøm i batterier).

For gasser, gast til biler eller brint til biler, er det mere indviklet.
Gasserne kan opbevares under tryk (for en kendt bilkonstruktion er spørgsmålet altså hvad vejer/fylder gasflasken med x J i brændværdi gas).
Men for brint, som kan opbevares på andre måder, må det være anderledes.

Spørgsmål: hvem har opdaterede sammenlignelige svar for gasser, herunder brint, som artiklen omtaler ?

  • 1
  • 0

Brint har en energidensitet på 142 MJ/kg. Og metan har en energidensitet på 55,6 MJ/kg. Men for at sammenligne f.eks. trykenergien er det mere hensigtsmæssig at opgøre energidensiteten pr. kmol.

Brint har så energidensiteten 142 MJ/kg * 2 kg/kmol = 284 MJ/kmol

Metan har så energidensiteten 55,6 * 16 kg/kmol = 890 MJ/kmol

Ved samme tryk og temperatur fylder samme energimængde i brint altså mere end 3 gange så meget som samme energimængde i metan. Eller hvis de sammenlignende energimængder skal fylde det samme (i gasform) skal brint trykket være tre gange så stort.

Med venlig hilsen Peter Vind Hansen

  • 14
  • 0